De Evo en de Impreza gingen nek aan nek in de piek-dagen van de rallysport, ook als wegraketten. De Mitsubishi had altijd een 2.0 en 4WD, maar de latere generaties hadden ook ‘revo’ mogen heten. Torque vectoring, betere aerodynamica en obsessieve aandacht voor de motor en het onderstel waren deel van zijn ontwikkeling. Hij is scherper dan een Impreza.

Het zijn altijd vierdeurs sedans, behalve de even vreemde als gewilde Lancer Evolution Wagon. Evo’s tot de derde generatie waren alleen in Japan te koop. De klassieke vorm vind je op de IV tot en met de VI; wij vinden de Mitsubishi Evo VI Tommi Mäkinen een hoogtepunt.

De Mitsubishi Lancer Evo VII tot en met de IX hebben een andere carrosserie en zijn iets verfijnder, op de supersnelle FQ-versies na. De Lancer Evolution X heeft nog weer een nieuwere carrosserie en een nieuwe motor, plus DCT.

Mitsubishi Evo VI kopen?

Evo’s vanaf de zevende generatie zijn minder gewild, maar er is nog wel een redelijk aanbod. Pas wel goed op – dit zijn typisch van die auto’s die niemand (als in: écht helemaal niemand) ooit heeft gekocht om voorzichtig en kalmpjes de boodschappen mee te doen. Verwacht voor een Mitsubishi Evo VI Tommi Mäkinen minimaal 30.000 euro kwijt te zijn.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)