
De Evo en de Impreza gingen nek aan nek in de piek-dagen van de rallysport, ook als wegraketten. De Mitsubishi had altijd een 2.0 en 4WD, maar de latere generaties hadden ook ‘revo’ mogen heten. Torque vectoring, betere aerodynamica en obsessieve aandacht voor de motor en het onderstel waren deel van zijn ontwikkeling. Hij is scherper dan een Impreza.
Het zijn altijd vierdeurs sedans, behalve de even vreemde als gewilde Lancer Evolution Wagon. Evo’s tot de derde generatie waren alleen in Japan te koop. De klassieke vorm vind je op de IV tot en met de VI; wij vinden de Mitsubishi Evo VI Tommi Mäkinen een hoogtepunt.
De Mitsubishi Lancer Evo VII tot en met de IX hebben een andere carrosserie en zijn iets verfijnder, op de supersnelle FQ-versies na. De Lancer Evolution X heeft nog weer een nieuwere carrosserie en een nieuwe motor, plus DCT.
Mitsubishi Evo VI kopen?
Evo’s vanaf de zevende generatie zijn minder gewild, maar er is nog wel een redelijk aanbod. Pas wel goed op – dit zijn typisch van die auto’s die niemand (als in: écht helemaal niemand) ooit heeft gekocht om voorzichtig en kalmpjes de boodschappen mee te doen. Verwacht voor een Mitsubishi Evo VI Tommi Mäkinen minimaal 30.000 euro kwijt te zijn.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


In deze ondergelopen steengroeve ligt onder meer een Mitsubishi Lancer Evo op de bodem

Man wint Lancer Evo, crasht vrijwel onmiddellijk

’Mitsubishi Lancer Evo 11 is onderweg’

Mitsubishi Lancer Evo VIII met 1.600 pk

Roadtrip van 16.000 km in Lancer Evo en Forester

Deze ‘verboden’ auto is nu nog de goedkoopste nieuwe auto van Nederland (als je snel bent)

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

Deze bekende modelnaam uit het verleden komt weer terug naar Nederland

Mitsubishi Outlander Sport is verrassend genoeg geen Renault, kost 22.050 euro

De Mitsubishi Outlander is weer een enorme hit (met een bijzondere redder in nood)

Stickers en 27 procent extra vermogen: trekt jou dat wel over de streep?

Deze Honda NSX had Ayrton Senna in privégebruik, nu kan hij van jou zijn

Je kunt nu een computermuis kopen in de vorm van je favoriete JDM-auto

De mooie reden waarom deze Supra 600.000+ km heeft gelopen (en jij kunt hem kopen)

Deze Honda Integra werd gestolen, afgeschreven en herboren als snelste Integra ter wereld

Deze toffe Subaru Impreza 2.5 RS was van Ken Block en kan nu van jou zijn

Zes Japanse iconen die niet vergeten mogen worden

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Deze oersaaie auto is volgens de ANWB de beste investering die je kunt doen

Deze ‘verboden’ auto is nu nog de goedkoopste nieuwe auto van Nederland (als je snel bent)

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Een huis te duur? Met deze handige set kun je bijna elke auto ombouwen tot knusse camper

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is
