
De Evo en de Impreza gingen nek aan nek in de piek-dagen van de rallysport, ook als wegraketten. De Mitsubishi had altijd een 2.0 en 4WD, maar de latere generaties hadden ook ‘revo’ mogen heten. Torque vectoring, betere aerodynamica en obsessieve aandacht voor de motor en het onderstel waren deel van zijn ontwikkeling. Hij is scherper dan een Impreza.
Het zijn altijd vierdeurs sedans, behalve de even vreemde als gewilde Lancer Evolution Wagon. Evo’s tot de derde generatie waren alleen in Japan te koop. De klassieke vorm vind je op de IV tot en met de VI; wij vinden de Mitsubishi Evo VI Tommi Mäkinen een hoogtepunt.
De Mitsubishi Lancer Evo VII tot en met de IX hebben een andere carrosserie en zijn iets verfijnder, op de supersnelle FQ-versies na. De Lancer Evolution X heeft nog weer een nieuwere carrosserie en een nieuwe motor, plus DCT.
Mitsubishi Evo VI kopen?
Evo’s vanaf de zevende generatie zijn minder gewild, maar er is nog wel een redelijk aanbod. Pas wel goed op – dit zijn typisch van die auto’s die niemand (als in: écht helemaal niemand) ooit heeft gekocht om voorzichtig en kalmpjes de boodschappen mee te doen. Verwacht voor een Mitsubishi Evo VI Tommi Mäkinen minimaal 30.000 euro kwijt te zijn.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


In deze ondergelopen steengroeve ligt onder meer een Mitsubishi Lancer Evo op de bodem

Man wint Lancer Evo, crasht vrijwel onmiddellijk

’Mitsubishi Lancer Evo 11 is onderweg’

Mitsubishi Lancer Evo VIII met 1.600 pk

Roadtrip van 16.000 km in Lancer Evo en Forester

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

Deze bekende modelnaam uit het verleden komt weer terug naar Nederland

Mitsubishi Outlander Sport is verrassend genoeg geen Renault, kost 22.050 euro

De Mitsubishi Outlander is weer een enorme hit (met een bijzondere redder in nood)

Stickers en 27 procent extra vermogen: trekt jou dat wel over de streep?

Maakt het uit of je de Mitsubishi ASX of de identieke Renault Captur kiest? (review)

Deze Honda NSX had Ayrton Senna in privégebruik, nu kan hij van jou zijn

Je kunt nu een computermuis kopen in de vorm van je favoriete JDM-auto

De mooie reden waarom deze Supra 600.000+ km heeft gelopen (en jij kunt hem kopen)

Deze Honda Integra werd gestolen, afgeschreven en herboren als snelste Integra ter wereld

Deze toffe Subaru Impreza 2.5 RS was van Ken Block en kan nu van jou zijn

Zes Japanse iconen die niet vergeten mogen worden

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

Mazda boekt doorbraak en komt binnenkort met de ‘ultieme verbrandingsmotor’ die extreem efficiënt is

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom zie je in New York eigenlijk altijd stoom uit de straat komen?

Dit zijn dertien auto’s waarvan je niet wist dat ze onderhuids hetzelfde zijn

Met dit simpele trucje voorkom je deukjes van deuren als je in een krap vak moet parkeren
