Houden of veranderen? Het eeuwige dilemma voor alle mensen die van auto’s houden is er de laatste tijd bepaald niet minder ingewikkeld op geworden. Het is een vraag die me zo’n beetje dagelijks wordt gesteld: moet ik mijn huidige auto houden of een nieuwe kopen? En, wat de laatste tijd steeds meer speelt: wat is in hemelsnaam het goede antwoord als het op snelle auto’s aankomt?
Ik heb geen idee, maar misschien verschaft het neerkalken van een aantal van mijn eigen gedachten me wat duidelijkheid, die ik daarna dan met jullie kan delen. Ik zal de BMW M2 CS uit 2021 als voorbeeld gebruiken. Ja, ik heb er een en ik ben er dol op, maar is het er een om te houden of moet ie een keer weg? En op dit moment moet ik even extra duidelijk maken dat waar we het nu over gaan hebben, opgaat voor alle nieuwe, snelle auto’s.
Je auto houden of verkopen: dat hangt van veel zaken af
De M2 CS was een beetje een verrassing toen ie gelanceerd werd; iets meer vermogen dan een Competition en een paar aanpassingen aan het onderstel, gegarneerd met wat koolstofvezel vinnetjes. De vraagprijs was belachelijk en BMW had, pre-lockdown, de aanbetalingen voor alle exemplaren al binnen. Ik was niet een van die initiële kopers. De redenen waarom mensen de auto kochten waren, denk ik, de volgende.
Veel mensen vonden dat de CS klonk als een terugkeer naar het klassieke BMW-recept van compacte afmetingen en lekker veel vermogen – met andere woorden, een auto die ze graag zouden rijden. Anderen zagen hem vooral als een investering en vonden de hoeveelheid exemplaren die gebouwd zou worden eigenlijk veel interessanter. Wat beide groepen gemeen hadden: hun beslissing er een te kopen was mede ingegeven door het vermoeden dat de F87 M2 CS weleens de laatste in zijn soort zou kunnen zijn.
Houd het nieuws in de gaten
Dit is de crux van de ‘wat is wijsheid?’-twijfel van mensen, van kopen of verkopen. In het geval van de M2; BMW heeft zojuist plaagplaatjes laten zien van een nieuwe M2, die achterwielaandrijving krijgt én met handbak te krijgen zal zijn. Geen van beide zaken waarvan wij dachten dat we ze op een nieuwe auto ooit nog terug zouden zien.
En zo wordt het ‘komt nooit meer terug’-troostdekentje bruut onder ons vandaan gerukt. Met vele anderen denk ik nu: ‘Ah, er komt dus een nieuwe M2 CS en hij zal sneller en beter zijn – en mijn auto zal geen drol meer waard zijn.’ De ‘laatste in zijn soort’-zekerheid van de aanschaf van een auto is wel vaker een misvatting, al heb je er sinds de Tweede Wereldoorlog nog nooit zóveel zekerheid uit kunnen putten dan nu.
Let ook op de regelgeving
De 812 Superfast is ‘waarschijnlijk’ de laatste natuurlijk ademende V12-berlinetta van Ferrari. Een nieuwe Megane RS komt er niet, en niets zal in de toekomst een GT-R-badge dragen zonder enige vorm van hybride aandrijving. Maar je aan dit soort auto’s vasthouden betekent ook dat je ervan uitgaat dat we nog wel in ze mogen blijven rijden.
Maar wat als we ze over vijf jaar niet meer mogen rijden? Wat als de politici en andere idioten die beslissen over de manier waarop wij reizen, besluiten auto’s met verbrandingsmotoren te verbieden? Wat is een M2 CS dan nog waard? Goed, betekent het dan dat we dit soort prachtmachines moeten omruilen voor de laatste techniek?
Eindadvies: auto houden of verkopen?
Ik geloof er over het algemeen heilig in dat de volgende auto beter is dan de huidige, dus dat zou ik zomaar eens kunnen doen. Wat me in ieder geval duidelijk is geworden: het idee dat je een auto zou moeten houden omdat je bang bent dat er geen andere van dat soort komt, is bijna een soort rouwproces.
Het is het begin van de ontwikkeling die ertoe leidde dat Cuba een halve eeuw aan Cadillacs uit de jaren ’50 vasthield. Angst is een slechte raadgever. Wees niet bang om de nieuwe versie te kopen. Tenzij die waardeloos is, natuurlijk.
Golf20 heeft op 24 september 2022 geschreven:
Dat is wel een mooi onderwerp zijn voor een artikel.
Rij zelf een 20 jaar oude Golf met maar net 100.000 kilometer op de teller en elk jaar glansrijk door de APK. Afschrijving per jaar: 0 euro. Onderhoud tot nu toe in 9 jaar 3046,18 euro. Die 2.0 Golf op benzine waar wij ongeveer 5000 kilometer per jaar mee rijden doet het hoop ik nog wel even want goedkoper kan ik denk ik niet rijden.
Ik weet er zijn veel persoonlijke variabelen. Maar in grote lijnen moet er toch beargumenteerd iets over geschreven kunnen worden. Niet?
Waar ligt voor welke (categorie) auto het ecologische omslagpunt irt het economische omslagpunt?
@CG heeft op 24 september 2022 geschreven:
Leuke kop, maar geen antwoord op de vraag die ik ook heb. Om die vraag te stellen even mijn situatie. In 2015 een knappe 530d gekocht waar ik nu dus al 7 jaar van geniet. Ja, er komen soms wat reparaties voor, maar al met al (los van belasting en brandstof) kost het me 5 a 6000 per jaar (incl. onderhoud + afschrijving) om hem te rijden. Nu hij 12 is en ongeveer 320k gelopen heeft, nog steeds goed in zijn vel zit, lijkt het erop dat hij best nog op zijn minst een jaar of 8 mee kan. Ik rij nog maar een krappe 20.000 per jaar. Dus voor ongeveer 5k per jaar mag ik dan in een top limousine rijden…. 1000 km actieradius, opladen in 5 minuten. Nadeel zie ik uiteraard ook, de forse maandelijkse wegenbelasting, onzekerheid over de dieselprijs en niet te vergeten -hoe gaan ze me straks aanslaan met de kilometerheffing en is dat acceptabel met de kilometers die ik maak?-.
Af en toe lonkt een EV naar me. Startbedrag om op vergelijkbaar niveau te kunnen rijden is minimaal 80k.
Ecologische footprint van mijn 5-serie veranderd niet, want die levert nu nog 10k op en rijdt vervolgens in een land hier ver vandaan nog wel een jaar of 10 rond…. En die 80k die ik nu moet bijpassen vermoord ook meteen mijn hele spaarvarken…. Waar doe ik nu echt verstandig aan?