Ik ben klaar met al die nonsens over elektrische auto’s. Ik weet zeker dat ze ooit prima zullen werken, maar in 2023 doen ze dat niet [in het VK dan, red.], tenzij je heel rijk bent en niet echt een auto nodig hebt. Dus laten we eens iets tegendraads doen en vieren hoe ongelooflijk goed de auto met interne verbrandingsmotor wel niet is geworden.

We schijnen met zijn allen te leven in een wereld waarin we allerlei nieuwe, waardeloze dingen die niet werken moeten toejuichen en geacht worden dingen die prima werken af te serveren omdat ze niet in bepaalde agenda’s passen.

Harris heeft medelijden met auto’s met verbandingsmotoren

Ik heb nu bijna 13.000 kilometer gereden in de nieuwe BMW M3 Touring. BMW wil je maar wat graag vertellen hoe het zich richt op elektrische dingen, en het gebruikt, om die nobele doelen kracht bij te zetten, het woord ‘mobiliteit’ in betekenissen die tot voor kort nog door niemand waren uitgevonden.

Maar op de een of andere manier mag het bedrijf ons niet vertellen dat het met de M3 Touring, haast tussen neus en lippen door, een van de beste auto’s ooit heeft gemaakt. Er zijn misschien net iets snellere, net iets meer glamoureuze manieren om jezelf, een stel kinderen en de hond te verplaatsen, maar geen van hen is zo leuk of op het irritante af competent als dit ding.

NEus BMW M3 Touring G81 (2022)

Ik heb serieus medelijden met auto’s als de M3 Touring. Ze zouden zich moeten baden in de weelde en glorie van wat autofabrikanten hebben bereikt sinds Karl Benz in 1886 een patent aanvroeg op zijn Motorwagen.

Dit is een auto die net zo snel accelereert als de meeste moderne sportauto’s. Een auto die zoveel technologie in zijn onderstel heeft dat ie een gemiddelde bestuurder zo goed helpt dat ie veel getalenteerder lijkt dan hij feitelijk is. Een auto die je je laat afvragen of het niet een goed idee zou zijn als de software-mensen van BMW hun werkterrein eens gingen uitbreiden naar menselijke karaktereigenschappen.

Wil BMW überhaupt dat de M3 Touring een succes wordt?

Er wordt hier en daar op sociale media wat gedaan om de M3 Touring onder de aandacht te brengen, maar van actief adverteren is geen sprake. Nog geen tien jaar geleden zou BMW hun reclamebureau hebben gevraagd om met wat kernachtige woorden aandacht te genereren voor hun nieuwe topprestatie.

Bovenin het logo, dat geniale mission statement – ‘maakt rijden geweldig’ – en dan wat prikkelende opmerkingen richting de makers van sportauto’s en andere Duitse rivalen. Maar dat is voorbij. Soms lijkt het haast of BMW zich ervoor schaamt dat het nog auto’s als de M3 Touring maakt.

Grille en logo BMW M3 Touring G81 (2022)

Het is bizar. Ik kan geen ander aspect van het leven bedenken waarin dit gebeurt. Als je iets werkelijk ongeëvenaards of gewoon briljants maakt, mag je dat van de daken schreeuwen. Maar niet als het om een auto gaat. Zou dit misschien kunnen veranderen?

Worden auto’s met verbrandingsmotoren inderdaad weggepest?

Het lijkt er af en toe op dat de evangelisten van het elektrisch rijden wat tractie aan het verliezen zijn. De meeste mensen lijken het niet leuk te vinden of zelfs maar te respecteren dat ze milieuzones door de strot gewrongen krijgen, acht EU-landen hebben onlangs verklaard dat ze niet zullen tekenen voor de strenge Euro 7-normen en er gaan in de politiek een hoop stemmen op die zeggen dat het verbieden van de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotor in 2030 nonsens is.

Ondertussen is BMW in haar hele historie nog niet zo in topvorm geweest als nu. De M3 Touring is sensationeel goed, en de enige praktische straatauto die ik heb gereden die sneller en technisch geavanceerder is, is de M5 CS. Hij is zo soepel en bruikbaar dat hij een genot is om op dagelijkse basis te besturen.

Diffuser en uitlaten BMW M3 Touring G81 (2022)

Maar dat mag BMW je eigenlijk niet vertellen. Het doet me denken aan die scène in Blackadder waarin Luitenant George in alle bescheidenheid zijn schilderkunst laat zien. ‘Het is niet iets waar je over gaat lopen trompetteren’, zegt hij, haast verontschuldigend. ‘Je had op zijn minst kunnen vertellen dat je een trompet hád’, antwoordt Blackadder. BMW trompettert nu op zo’n manier dat hun snelle auto’s die van Audi of Mercedes genadelozer overtreffen dan we de afgelopen twintig jaar hebben gezien.

Reacties

  • Sluiswacht heeft op 10 augustus 2023 geschreven:

    Ice motoren zijn gruwelijk inefficiënt. De beste kunnen Max 30% van de brandstof omzetten in beweging, zwijgen we nog over het feit dat voor elke liter die je tankt 4 tot 8 liter zijn gebruikt om die brandstof te ontginnen, transporteren, raffineren en distributie….

    • @sluiswacht heeft op 10 augustus 2023 geschreven:

      In de petrochemie zijn er tal van bijproducten die ontstaan bij raffinage van brandstof dus praten alsof die 4-8 liter -als het al klopt- verloren is, is totale onzin. Sterker nog: voor onze behoefte aan medicijnen en plastic hebben we deze bijproducten gewoon nodig.

      • Robin heeft op 11 augustus 2023 geschreven:

        Alsof we al die brandstof nodig hebben om voldoende plastic te kunnen maken. Niet overdrijven hé

        • Salute heeft op 11 augustus 2023 geschreven:

          Ben hetvolledig een met dit commentaar, mede door het feit dat
          accu’s enorm vervuilend zijn een elektriciteit voor het leeuwendeel wodt gegenereerd doorverbandingsovens.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Joop heeft op 9 augustus 2023 geschreven:

    Chris je hebt gelijk. Elektrische auto zijn een hype en zeker nog niet zo algemeen inzetbaar als auto’s met verbrandingsmotor. Dat mocht wel eens gezegd worden.

    Reageer
  • Marc heeft op 8 augustus 2023 geschreven:

    Brandstof auto’s zijn achterhaald. Het enige wat ik nog mis in de EV wereld zijn de echte robuste modellen zoals Toyota Landcruiser.

    Jammer dat Top Gear zo vaak niets over duurzaamheid zegt. Alsof dat niet belangrijk is?

    • weber heeft op 10 augustus 2023 geschreven:

      Ik zou graag een elektrieke oto zien waar ik zondermeer 800 km mee kan rijden en waarmee ik daarna in vijftien minuten weer kan voltanken inclusief daarna betalen en wat shoppen en weer verder kan. Eerder zie ik voor mij, ook als niet meer werkend, geen enkele reden om zo,n elektriek ding te nemen, buiten de werkelijke kosten van het ding te nemen. Leuk hoor dat elektrieke, maar alleen voor kinderen.

      • Chris heeft op 10 augustus 2023 geschreven:

        Als 66jarige mercedes Cbreak rijdende, 4l/100km verbruikende dieselrijder, heb ik geen electromotor gevoelens. Een uitstap Belseledorp naar ardennen, doe ik zonder problemen 2x zonderbijtanken. Electrisch kost me dit vele tankbeurten 1xheen en 1x terug. Terwijl we aan de stroom hangen moeten we eten en drinken in de restop. We geraken wel eens thuis, pfffff.

        Reageer
      Reageer
    • vegazosten heeft op 10 augustus 2023 geschreven:

      2025 is iig het begin vh einde van stinkmobielen. Ik begrijp je ergens wel je bedoelde, toch wat techniek betreft. Kan jou bedoeling maar dat kun je evengoed zeggen over EV’s. Dit laatste heeft enkel nog tijd nodig. ICE cars hebben +100 jaar de tijd gehad. Zga niks hebben ze gedaan tov mens dier en milieu. Het is n leefwereld van hebzucht. De hoeveelheid nadelen zijn niet te tellen. We gaan nu even door een dal heen om daarna een hoplk betere wereld te geven aan volgende generaties. Verbrandingsmotoren zijn passee. 😉

      • weber heeft op 10 augustus 2023 geschreven:

        Jammer alleen dat de hebzucht alleen te vinden is bij diegenen met geld genoeg om te regeren en jou te regeren. Ga eens goed kijken hoe lithium uit de aarde wordt gehaald en hoe dat gerecycled wordt, als dat al gedaan wordt. Kortom elektriek rijden…. Leuk als de wegen bovenleidingen krijgen………net als treinen……

        • Robin heeft op 11 augustus 2023 geschreven:

          Batterijen worden nu al met een efficiëntie van 95% gerecycleerd. Zie Redwood Materials.
          Hoeveel procent van jouw verbrandde diesel wordt reeds gerecycleerd? 😉

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    • Bert heeft op 9 augustus 2023 geschreven:

      Helemaal mee eens. Deze vroemm vroemm lui leven in een bubbel onder een grote steen in de grot van Plato

      Reageer
    Reageer
  • Ev goes zap heeft op 8 augustus 2023 geschreven:

    Ben ik de enige die het gek vind dat de schrijver zichzelf interviewde voor deze post. Even voor die ev discussie, ik rij al sinds ik een rijbewijs heb ice maar wil maar wat graag ev gaan rijden, t is meer dat ze nog duur in aanschaf zijn maar daarna is alles 10x beter, minder onderhoud (over het algemeen altijd probleem gevallen) goedkoper ‘tanken’, wat per generatie ev weer sneller gaat, plus ze zijn sportiever en winnen bij het remmen stroom terug. Ben benieuwd hoe de volgende generaties gaan zijn.

    • Louis Ramos heeft op 9 augustus 2023 geschreven:

      Wie heeft jou wijsgemaakt dat onderhoud goedkoper is?
      Ho ja, de Groene Lobby. Dezelfe club die jou wijs heeft gemaakt dar EVs groener zijn.
      En wie heeft jou wijsgemaakt dat EV rijden de toekomst is en dat het een stuk goedkoper is?
      Vast de politiek. Maar wist je dat politici niets anders zijn dan lobbyisten?
      Het gaat mij te ver om hier jou te proberen bewuster te maken van de corrupte wereld waarin we leven. Dat het allemaal propaganda is om ons nog meer slaafs te maken van het grote geld. Over verbrandingsmotoren kan ik jou verzekeren dat die na ruim 120 jaar perfect zijn doorontwikkeld. De EV zal nog minstens 60 jaar nodig hebben om zo goed te presteren. Mocht het ooit zover komen, wat ik echter niet verwacht, dan zal om te beginnen een heel andere soort batterij moeten worden ontwikkeld. Eentje die minstens de helft weegt en veel minder ” moeilijk” verkrijgbare metalen nodig heeft.

      • Robin heeft op 11 augustus 2023 geschreven:

        Over welke moeilijk verkrijgbare materialen heb je het dan? Hoor vaak die stelling in de media, maar niemand in de EV branche ziet echt grote moeilijkheden.
        De volgende generatie motoren van Tesla zal zelfs geen rare earth metals meer bevatten.

        Reageer
      • Edkroket heeft op 9 augustus 2023 geschreven:

        Check de wetenschap en je zult lezen dat een EV bij productie welliswaar vervuilender is dan een ICE, maar dat bij gebruik de EV weer stukken mindere vervuilend is. Het kantelpunt hangt natuurlijk af van het type auto, maar dit zou ergens rond de 100.000KM liggen. Rondom Schiphol rijden er tesla’s rond die meer dan een miljoen km hebben gereden, ofwel pakweg 900.000 minder vervuilende kilometers dan wanneer deze waren gereden met een e-klasse.

        Dit soort “feiten” worden wereldwijdt berekend/onderzocht door wetenschappers. Er bestaan mooie meta onderzoeken waarbij verschillende wetenschappelijke onderzoeken worden samengevoegd. Vrijwel unaniem komt hieruit naarvoren dat de EV veel minder vervuilend is dan een ICE. Ben je het hier niet mee eens dan geloof je niet wetenschap en kan je gezien worden als een wappie :). De groene lobby roept veel desinformatie maar het promoten van de EV is niet is zoals wat jij hier noemt “corrupt”.

        De wereld wordt massaal uitgehoond door de mensheid. Het tipje van de ijsberg zijn alle extreme natuurverschijnselen die we recent meemaakten. Een EV is ook slecht voor het milieu, maar wel minder slecht dan een ICE dus daarom wordt mijn volgende auto ook een EV.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Bé heeft op 8 augustus 2023 geschreven:

    Goed, back to reality. We pakken even Autoscout er bij en gaan op zoek naar een ev van pakweg 7000 euro incl. inruil. De eerste drie resultaten som ik voor u op
    Een Renault Zoë, een Peugeot iOn en een Nissan Leaf. Echt waar. Stuk oor stuk door wielen aangedreven meterkasten. Dit is dus de realiteit. U snapt dat het gewoon weer een Ford Focus met verbrandings Motor is geworden.

    • Pieter heeft op 8 augustus 2023 geschreven:

      Hoe briljant is het om 80% van de energie te verspillen aan warmte. Iets te veel uitlaat gassen gesnoven, de schrijver van dit artikel en sommige reacties zijn om te huilen. Wat een kortzichtig gebral.

      • Bé heeft op 8 augustus 2023 geschreven:

        Hoe brilliant (lees kortzichtig)is het om één keer te tanken bij München om daarna door te rijden naar Rovinj in Kroatië. (Groetjes vanuit) Hoe zou dat zijn gegaan met een gedrocht als de iOn, of de Leaf met een ton op die stoppenkast?

        • Robin heeft op 11 augustus 2023 geschreven:

          Die wagens zijn daar ook niet voor ontworpen.
          Daarnaast is er nog iets als veilig rijgedrag: op tijd en stond 15-30 minuten pauze. Zelf geen EV, maar ik rijdt nooit meer dan 300-400 km aan een stuk door. Meestal 200-250km.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    • maarten heeft op 8 augustus 2023 geschreven:

      Snap ik volkomen. Had in jouw situatie dezelfde keuze gemaakt. Er komt een punt dat je jezelf echt in de vingers snijdt als je moet kiezen voor een slechte EV of een keurige Focus waar je jarenlang op moet kunnen rekenen voor je persoonlijke vervoer en wat rijdplezier.

      Je had simpelweg geen echte keuze op dat prijspunt.

      Maar dit artikel gaat over het gehuil van een autojournalist die praat over ICE auto’s van sowieso 100+K.
      Als je dat geld kan besteden aan een auto kan je ook een goede 2023 EV kopen voor +/- 35K na subsidies met bijna 500KM WLTP. 😉

      • Chris heeft op 8 augustus 2023 geschreven:

        Een goede EV geeft nauwelijks rijplezier, veel ICE’s daarentegen wel.

        • Robin heeft op 11 augustus 2023 geschreven:

          Tesla Model S3XY? Geen rijplezier? Dat is natuurlijk relatief. Maar algemeen hoor je toch wel het tegendeel.
          Eens in de bergen gaan rijden? 😉

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Dokter Frans heeft op 8 augustus 2023 geschreven:

    Ik ben ook klaar met al die nonsens over elektrische auto’s. Vier jaar rij ik al 1) een betaalbare (35.000 brutto) auto. Met 2) een actieradius van nog steeds 300 (winter) tot 375 (zomer) kilometer. En 3) altijd thuis opladen in 3 a 4 uur, eerst a € 2,50/100 km en nu met een dynamisch stroomcontract tussen € -/-2,50 en 3,-. Maar het leukste blijft toch om naast zo’n patsertje te staan aan een stoplicht.

    • Herm heeft op 8 augustus 2023 geschreven:

      Tja dat is dan ook alles , het optrekken en het supersnel vertrekken .Ik rij liever wat rustiger dan zie ik u waarschijnlijk na een paar keer optrekken aan het licht staan opladen 😉 want wees eerlijk net als een verbrandingsmotor kost dit veel energie .

      • tin-tin heeft op 8 augustus 2023 geschreven:

        Die transitie hebben we volledig te danken aan VW met zijn enorm lobbywerk. Eerst de boel driemaal belazeren – plus het vergeten EUGT schandaal – en dan heiliger dan de paus willen zijn. Het grappigste is dat ze zich nu in eigen voet schieten met de groeten van de Chinezen er bovenop.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • RudiG heeft op 8 augustus 2023 geschreven:

    Zeer kortzichtig artikel. Heeft de jounalist wel ooit met een EV gereden?

    • Jaap heeft op 8 augustus 2023 geschreven:

      Ongetwijfeld, hij is autojournalist

      Reageer
    Reageer
  • Alex heeft op 8 augustus 2023 geschreven:

    Brandstofmotoren zijn geniaal, maar helaas niet meer van deze tijd. Men heeft er 140 je over gedaan om zo geweldig te worden, wat als de elektrische auto 140 jar is doorontwikkeld?
    En de gevoelens die wij bij benzineauto’s hebben heeft de huidige generatie niet meer.
    Wij hadden allemaal posters van auto’s aan de muur, de huidige generatie liever een poster van een iPhone.

    Reageer
  • Auto-broem-broem heeft op 8 augustus 2023 geschreven:

    Helemaal mee eens!
    Ik snap niet dat er nog mensen zijn die niet in een M3 touring rijden geweldige auto en al leverbaar vanaf 92.840 euro! Dat is toch een koopje!
    Daar koop je geen eens een electrische auto voor, en sowieso electrische auto’s rijden maximaal 100 kilometer dan is de accu leeg, duurt het een dag om hem op te laden en die accu kun je na 3 jaar vervangen omdat ie kapot is en dat kost je dan ook zo 50 ruggen.
    Oh ja, alle, echt alle! accu’s worden gemaakt door kinderarbeid en zijn dus onethisch, in tegenstelling tot een product als benzine, ik bedoel het is niet alsof je daar corrupte regimes mee steunt als je dat koopt, laten we wel wezen het midden-oosten, allemaal strategische partners, met een geweldige reputstoenop het gebied van voetbal en mensenrechten.
    Ik kan nog wel even doorgaan, bijvoorbeeld over hoe efficient een verbrandingsmotor wel niet is (20-40 procent!!!), day het totaal geen energienkost om olie te winnen of er benzine van te maken en dat klimaatverandering een hoax is, maar ja, dat is zonde tijd.

    • Alex heeft op 8 augustus 2023 geschreven:

      Volgens mij heeft u zich door sceptici wat aan laten praten. Die cijfers die u noemt zijn niet meer actueel en het wordt nog steeds beter.
      Actieradius wordt steeds groter, laadtijden kleiner, accus gaan al 20 jaar mee en worden dan gerecycled. Nieuwe accus kosten tussen de 6000 en 30000 en worden steeds goedkoper. Dat kinderarbeid verhaal gaat ook steeds rond op social media, maar is niet alleen een probleem bij accus (die trouwens ook in uw telefoon of bezine auto zitten) maar bijvoorbeeld ook in de kledingindustrie. Gelukkig wordt het meeste kobalt niet op zo’n inefficiënte manier gewonnen. Niet alles meteen geloven op internet.

      • Begrijpt wél sarcasme heeft op 8 augustus 2023 geschreven:

        Omg

        • maarten heeft op 8 augustus 2023 geschreven:

          lol 🙂

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Rudi heeft op 7 augustus 2023 geschreven:

    Een echt auto heeft een verbrandingsmotor. Als het elektrisch moet kan men beter meteen gemotoriseerde voetpaden plaatsen zoals op vliegvelden, wel graag met stoelen zodat we erbij kunnen gaan zitten. Als men vervuiling terug wil dringen is het beter in nederland meteen alle airports te sluiten want die toestellen stuwen zich voort middels enorme staven (van meters in diameter)
    luchtvervuiling!!!

    Reageer
  • Maarten heeft op 7 augustus 2023 geschreven:

    Ooh wat leuk. Topgear doet tegenwoordig ook aan gezellige opiniestukken. De Margriet en libelle zouden trots op jullie zijn.

    Mooie aanvulling ook op de 3 artikelen (!) over veerboten, proberen jullie andere lezers groepen aan te trekken topgear? Of was de achterliggende Anti EV boodschap voldoende om hier over te schrijven?

    ELKE dag op het nieuws hoor je over een land/gebied dat overstroomd, kapotgehageld/gewaaid wordt, droog kookt, kapot brand of gewoon onleefbaar wordt.

    Hoe lang gaat het duren voordat de realiteit tot jullie doordringt? Olie verbranden moeten we niet meer willen..

    • F de Boer heeft op 7 augustus 2023 geschreven:

      Er is nog voor honderden jaren olie in de aarde voor iedereen. Er hoeft geen haast gemaakt te worden. Ook niet omwille van klimaat. Er ís geen thermostaatknop waar de mens aan kan draaien. Dus géén schoenen weggooien voor er daadwerkelijk gelijkwaardige exemplaren voorhanden zijn…
      2030 is een farce

      • Bart heeft op 8 augustus 2023 geschreven:

        Hear hear! Fijn om te lezen dat er nog mede, niet gehersenspoelde autoliefhebbers bestaan.

        • maarten heeft op 8 augustus 2023 geschreven:

          Ach, als je op het punt beland bent dat je gewoon wil geloven wat je wil geloven en doof/blind bent voor de realiteit dan ben je al heel, heel erg ver heen.

          Gewoon even voor de duidelijkheid, niemand zei dat we over moeten stappen op EV’s omdat de olie opraakt. Wie denkt dat? Dan moet je wel al 30 jaar onder een steen geleefd hebben. Enige discussiepunt dat ooit relevant was dat het moeilijker zou worden om olie uit de grond te halen en dat zou het duurder maken om het uit de grond te halen.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)