Waar zijn alle koopjes? Ik bleef maar zoeken, maar ik kon ze niet vinden. Zelfs iemand met alleen een heel basale kennis van economie (zoals ik) zal zich realiseren dat de Britse economie op dit ogenblik te maken heeft met tegenwind. Om niet te zeggen, in officiële taal: we zijn compleet geruïneerd en dat is al een tijdje zo.

Dat zou moeten betekenen dat de prijzen van snelle of erg luxueuze auto’s ook in het slop zitten. Maar dat is dus niet het geval. Dat moet sommige landgenoten met hoge voorhoofden toch ernstig in verwarring brengen, omdat de prijzen van tweedehands auto’s altijd een handige barometer zijn geweest van hoe het met de economie ging. Ze zijn het op één na duurste ding dat we in ons leven kopen.

Het lukt maar niet om een koopje te vinden

Een zes jaar oude Alfa Giulia Quadrifoglio moet hier nog altijd zo’n 35.000 pond opbrengen. Een Italiaanse sportsedan met een reputatie op betrouwbaarheidsgebied die het McLaren/Honda F1-­tijdperk inspireerde, en die zijn waarde beter behoudt dan een E39 M5 destijds deed. Het is krankzinnig. Ik ben al maanden op zoek naar een koopje en tenzij je er een zoekt die op zijn minst zijdelings bij een ramkraak betrokken is geweest, zul je geen betaalbaar exemplaar kunnen vinden.

En dat is over de volle breedte van de markt het geval. Als ik de vraag kreeg wat mijn absolute ‘gebruikte snelle auto’-koopje van december 2023 was, dan zou ik op mijn toetsenbord moeten ­zoeken naar het knopje voor ‘glazige gezichtsuitdrukking’. Al het rappe spul houdt zijn waarde even stug vast, en dat terwijl we toch in uiterst donkere tijden leven.

Plus: er is ons verteld dat deze auto’s – die waarvan de markt beaamt dat ze gewild zijn omdat hun prijzen niet dalen – in feite al volkomen overbodig zijn. Dat maakt me nieuwsgierig, want er moet hier een boodschap voor politici en autofabrikanten in zitten. Volgens mij is het zo’n beetje deze: ‘Het is nauwelijks voor te stellen dat jullie dit slechter hadden kunnen aanpakken. En als jullie straks eenmaal de boel op orde hebben, zullen de Chinezen ervandoor zijn gegaan met jullie industrie.’

De overgang naar EV’s helpt niet

Grote hoeveelheden vrome grootstedelijke politici kunnen normale mensen wel vertellen dat de auto met brandstofmotor verbannen moet worden, maar die normale mensen geven op dit moment even geen bal om wat ze zeggen. Velen van hen hebben al eens een elektrische auto geprobeerd en hebben die nu weer ingeruild voor een ouderwetser exemplaar dat gewoon doet wat een auto moet doen.

En hebben ze nog geen EV geprobeerd, dan hebben ze wel een vriend of familielid met een horrorverhaal dat ze beïnvloedt. Wat weer betekent dat de enige occasions in het VK waarbij je een goede deal kunt sluiten ten opzichte van hun nieuwprijs, je raadt het al, elektrische auto’s zijn. Er staan wanneer ik dit schrijf 524 Porsche Taycans te koop op Auto Trader.

Er zal generaties lang geschreven worden over het mismanagement bij de poging afscheid te nemen van fossiele brandstoffen. Het perfecte onderzoeksobject voor academici in de poging hun verbijstering te verklaren, iets wat misschien exemplarisch kan zijn voor het geheel, is Allegra Stratton. De voormalig klimaatadviseur van Boris Johnson vertelde ons dat we toch vooral EV’s moesten kopen, maar bleef zelf in haar stinkende oude Golf diesel rijden omdat die beter bij haar leven paste. Zonder het door te hebben, verwoordde ze op dat moment precies wat het hele land dacht.

Mensen willen oude auto’s

De markt zal ooit weer tot rust komen. Maar als je één goede reden wilt waarom het snelle spul nog wel even duur zal blijven, dan wijs ik je graag op VW’s nieuwe elektrische ‘performance-­conceptcar’, de ID.X Performance. Ontworpen door een vijfjarige die een schoenendoos en een botte schaar kreeg, en de perfecte metafoor voor de ellende waarin de Europese auto-industrie ­verkeert. Zonder ideeën, totaal zonder politieke en wetgevende ondersteuning en, wellicht al binnenkort, zonder geld. Omdat het enige dat mensen willen kopen auto’s van vijf jaar geleden zijn.

Reacties

  • Janic heeft op 3 januari 2024 geschreven:

    In deze column lees ik wel een afkeer van elektrische auto’s, maar geen argument daarvoor. We worden jaar na jaar steeds meer geteisterd door storm, regen, droogte, hitte en klimaatvluchtelingen door hongersnood, en deze schrijver wil blijven vasthouden aan de fossiele oorzaak van deze rampspoed. Persoonlijk ben ik zeer tevreden over onze elektrische auto. Na de dure aanschaf, is het gebruik beduidend goedkoper en comfortabeler. Onze oude hybride plug-inn van 10 jaar heeft een benzine gebruik van
    1 liter op 35 km. Ook al heel bevredigend bij het tankstation. Ik heb het vermoeden dat mensen vaak nogal conservatief vasthouden aan de nostalgische geur van olie en benzine/diesel. Daar werden ze als kind al zo lekker misselijk van in de auto van hun vader en dat willen ze hun eigen kinderen nu ook gunnen. Doe je kinderen dan wel óók op zwemles.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear