Tot vorige week leek het er echt op dat de dieselmotor voor personenauto’s ten dode was opgeschreven. Grote autofabrikanten mochten helemaal geen verbrandingsmotoren meer bouwen en kleine fabrikanten gaan geen sportauto met een dieselmotor uitbrengen. In Amerika (waar geen direct verbod komt) wil ook bijna niemand een diesel. Dus zonder afzetmarkt, wie gaat er dan nog een dieselauto produceren?

En toen kwam de uitzondering in het verbod op de verbrandingsmotoren in 2035. Duitsland ging dwarsliggen en kreeg zijn zin; er kwam een uitzondering in de wet. Maar wat betekent deze uitzondering voor de dieselauto? Mogen er dan ook nieuwe dieselauto’s verkocht worden na 2035? Of is het alsnog een aflopende zaak voor de personenauto met een zelfontbrander?

Mogen er dan ook nieuwe dieselauto’s verkocht worden na 2035?

De wet voor 2035 is zo aangepast dat er een uitzondering is gekomen voor brandstofauto’s die rijden op CO2-neutrale brandstoffen. Welke soort brandstof óf welke soort verbrandingsmotor dat dan moet zijn, staat niet beschreven; als de brandstof maar CO2-neutraal is. Dus het korte antwoord is: de dieselauto mag ook nog na 2035 verkocht worden.

En dat is geen doortrapte maas in de wet: als fabrikanten een auto met een kleine kolencentrale achterin willen bouwen, mogen ze dat ook doen, als ze maar kunnen bewijzen dat de auto CO2-neutraal rijdt. Momenteel zijn er al diesels die claimen CO2-neutraal te zijn of bijna CO2-neutral. Bijvoorbeeld HVO-diesel, dat gemaakt wordt van bijvoorbeeld oud frituurvet.

Autofabrikanten die na 2035 nog graag een dieselauto willen verkopen, moeten bewijzen aan de EU dat de peut die in de auto gaat, ook daadwerkelijk CO2-neutraal is. En ze moeten ervoor zorgen dat er geen vieze diesel getankt kan worden. Een mooie reden voor Audi en Bentley om de 4,0-liter V8-TDI met drie turbo’s weer af te stoffen? Of toch gelijk de V12 TDI?

Reacties

  • Bazil heeft op 19 januari 2024 geschreven:

    ZE MOETEN INZETTEN OP WATERSTOF

    Reageer
  • Bazil heeft op 19 januari 2024 geschreven:

    stem maar op groen , dan rijden we allemaal terug met paard en kar.
    TERUG NAAR AF.

    Reageer
  • Freddie heeft op 23 juni 2023 geschreven:

    Deze laatste reactie is echt waardeloos..
    Sterker nog een diesel waarschuwd je nog voor dat beetje vervuiling een benzine doet dit anoniem dwz kleurloos en geurloze uitstoot bedoel ga maar eens aan de pijp hangen bij diesel koppijn en je kan het nog navertellen
    Bij benzine slaap je in zo der het te merken.
    En vergeet niet diesel heet wat dat betreft weinig ontwikkeling mogen genieten en ondanks dat toch beter rendement minder vervuilend (dat is gewoon een feit helaas worden mensen nu anders opgedwongen )
    Hoe dan ook synthetische diesel en de geur verandert daarmee ook en de powerband heeft audi getoont fenomenaal als je een 3.0 tdi met 3/4 wagen lengte weg rijd van 0/100 tov een rs 6 (lees 4.0 v8 benzine)
    Hoppa kijk maar naar project audi rs tdi

    Fijn weekend iedereen

    Reageer
  • dieselfan heeft op 19 juni 2023 geschreven:

    -Blijf het raar vinden dat er veel goede initiatieven zijn voor een aanpassing op de dieselmotor en veel minder co.2 uitstoot hebben, en hier zo weinig aandacht voor is in de media , terwijl het mooie ontwikkelingen zijn t.o..v. het electrisch rijden.
    en deze ontwikkelingen ook goed zijn voor ons milieu,

    Reageer
  • Juul kabas heeft op 9 mei 2023 geschreven:

    In een land als Europa.Ben je niet meer vrij en bepalen zei wat Jij Moet DOEN.En bekijken zij waar ze de meeste winsten kunnen opmaken.Mensen met zonnepanelen krijgen een peulschil.En hun overtollige spanning wordt met een vork verkocht.Eerst u opmaken om mee te doen en dan pakken.Want alles KOM Van EUROPA Toch ??

    Reageer
  • gg vd brom heeft op 5 mei 2023 geschreven:

    gooi alle vliegtuigen maar uit de lucht en de lucht is in twee jaar helemaal zuiver al dat gezeur moet maar eens afgelopen zijn groetten

    Reageer
  • J.J.Verhaag heeft op 5 mei 2023 geschreven:

    Tegenwoordig zijn er uitvindingen van ombouw diesel en waterstof dat houd in dat 90% waterstof en 10% diesel in verbruik en als dat dan co2 neutraal is dan is dat toch een klimaatdoel maar daar hoor je niets over.

    Reageer
  • De smet aime heeft op 1 april 2023 geschreven:

    De uitspraak van onbekwaamheid endomheid

    Reageer
  • Chris heeft op 31 maart 2023 geschreven:

    Zolang diesel nog zo stinkt en roetuitstoot geeft, moeten diesels zeker verboden worden na 2035. Hopelijk sterven ze dan vanzelf uit.

    • Paul heeft op 18 januari 2024 geschreven:

      Men heeft al in 2020 een onafhankelijke test uitgevoerd met drie identieke moderne auto’s.
      Een met benzinemotor, een met dieselmotor en e”en met LPG.
      De uitkomst was onverwacht.
      Fijnstof uit een moderne diesel: 1500 deeltjes/cm3.
      De LPG auto: 5000 deeltjes/cm3.
      En last but not least de benzine: 15000 deeltjes/cm3
      10 keer zoveel als diesel. Metingen zijn nu eenmaal metingen. Of dat tegen het zere been is van sommigen doet niet ter zake.
      For the record: oude diesels zijn echt slecht, maar nu?

      Reageer
    • Piet gas heeft op 10 augustus 2023 geschreven:

      Whaha nieuwe diesels zijn schoner als menig benzine auto !

      Reageer
    Reageer

Laat een antwoord achter aan De smet aime Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear