Het lijkt op het eerste gezicht misschien niet zo, maar deze driewieler is een honderd procent moderne Morgan. De configuratie met drie wielen grijpt dan wel terug naar het begin van het merk in de jaren tien van de vorige eeuw, maar voor deze Morgan Super 3 is het merk met een blanco vel papier begonnen. Het is de eerste Morgan die compleet nieuw is sinds de Aero 8 in 2000. En het is de eerste Morgan die is gebouwd met een monocoque. Bovendien zit de motor nu ín de auto, in plaats van op de voorkant.

Het design van de Morgan Super 3 is aangenaam retro, maar wel met moderne toevoegingen. Het merk liet zich inspireren door het tijdperk dat de straalmotor verscheen. Kijk maar naar de tellers in het midden van het interieur of de bijzondere sideblades op de zijkant. Deze sideblades voeden trouwens koele lucht in de radiatoren. Je mag ze versieren met bagagerekjes of gewoon met een mooie sticker.

De motor van de Morgan Super 3

De wielen van de Morgan Super 3 lijken wel op de OZ-velgjes die je vaak onder snelle Ford Cosworths ziet – en dat is gelijk ook een hint naar de motor. Deze driewieler gebruikt een 1,5-liter driecilinder van Ford. Het is niet de motor uit de Fiesta ST met een turbo, maar een exemplaar zonder turbo’s. Het vermogen is 120 pk en het koppel 150 Nm. Via de versnellingsbak uit een Mazda MX-5 (NC) gaat het naar het achterwiel.

De 0-100-tijd moet ergens rond de 7 seconden liggen en de topsnelheid – voor wie durft – is 210 km/u. De dunne Avon-bandjes zijn all-seasons en ze zouden moeten zorgen voor de ‘optimale sliphoek’, aldus Morgan. Ze weten wel wat jullie leuk vinden. De nieuwe Morgan Super 3 weegt in totaal maar 635 kilo, wat zo’n 100 kilo zwaarder is dan de Morgan 3Wheeler met een tweecilinder uit een motorfiets.

Het interieur is trouwens berekend op de elementen en op zaken als stof. Hoewel een kacheltje op de neus weinig zin heeft, is de Super 3 wel voorzien van een voetenverwarmer. Ook kun je een afdekzeiltje bestellen om je benen droog te houden tijdens het rijden. Optioneel is er een grotere voorruit. Achterin is er zelfs een kleine kofferruimte. In totaal zijn er 200 opties en accessoires om uit te kiezen.

Prijs van de Morgan Super 3

De prijs van de driewieler voor Nederland is nog niet bekend. Wel weten we dat het autootje omgerekend 50.000 euro gaat kosten in Engeland. Daar komt voor de Nederlandse markt uiteraard nog iets bovenop aan BPM en BTW, maar we durven niet te zeggen hoeveel. De oude Morgan 3Wheeler werd door de RDW gezien als ‘driewielige motor’ en de belastingregels zullen dus weer anders zijn. Hoe dat bij de nieuwe zit, is nog niet bekend.

Reacties

  • Laszlo Mogyorossy heeft op 26 februari 2022 geschreven:

    Het is geen 3-wielige motor maar een 3-wielig motorvoertuig, een aparte categprie die niets te maken heeft met een motor of een personen auto .
    Maar omdat we in NL geen aparte kenteken serie hebben voor 3-wielers wordt er tot 400 kg een kenteken nummer “geleend”
    uit de serie voor motorfietsen, en boven de 400 kg eentje uit de serie voor personen auto;’s .
    Op het kenteken bewijs staat in beide gevallen als omschrijving : 3-wielig motorvoertuig

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Laszlo Mogyorossy Reactie annuleren

(verplicht)