
Dit is de gloednieuwe Morgan Supersport. Het is een lichtgewicht sportauto met een BMW-motor, die nu ook echt praktisch genoeg is om elke dag te gebruiken. Dat is in elk geval wat Morgan hoopt: ‘We hebben ons echt gericht op het maken van een auto waarin je zo kunt instappen, stevig kunt aanpakken en echt, écht kunt rijden,’ vertelde Morgan-baas Matthew Hole aan TopGear. En ook qua wegenbelasting is het misschien geen slechte daily.
‘En we hebben hopelijk zoveel functies toegevoegd dat je dat [elke dag rijden] altijd wilt doen, in plaats van alleen af en toe.’ Het is een serieuze poging om Morgan te veranderen van een auto voor mooie weekenddagen naar iets waar je even over nadenkt voordat je naar een Porsche-dealer stapt. De motor is in ieder geval een reden om de auto te overwegen.
De Morgan Supersport heeft namelijk de 3,0-liter ‘B58’ zes-in-lijn die ook wordt gebruikt in de BMW Z4, Toyota Supra en diverse M-Sport (maar geen echte M) modellen. Misschien zelfs in je broodrooster. Hier levert hij een stevige 340 pk. Of eigenlijk ‘minstens’ 340 pk. ‘Dat is een heel conservatieve schatting van BMW, want om een of andere reden leveren ze altijd meer dan opgegeven,’ zegt Hole. ‘Het is gewoon een hele sterke motor. Meer vermogen is niet echt nodig.’
Iets sneller dan de oude Plus Six
Ook het koppel is indrukwekkend: 500 Nm. De zescilinder is gekoppeld aan een achttraps automaat van ZF. Daarmee sprint de Supersport in slechts 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 267 km/u. De sprinttijd is een paar tienden sneller dan de oude Plus Six, de topsnelheid is hetzelfde – want eerlijk gezegd is dat genoeg.
De motor en bak zijn gemonteerd op een flink verbeterde versie van Morgans aluminium ‘CX’-platform. Dit heet nu ‘CXV’ en biedt, zoals je zou verwachten, meer van alles. De torsiestijfheid is 10 procent hoger dan bij de CX. Als je het optionele koolstofvezel dak kiest, kan dat zelfs nog eens 10 procent stijver worden. Sommige ophangingspunten zijn zelfs 100 procent stijver dan voorheen. Dit zorgt voor betere rijeigenschappen.
Wat weegt de Morgan Supersport?
Morgan heeft ook de besturing met 13 procent sneller gemaakt vergeleken met de oude Plus Six, voor een directer rijgevoel. Het platform zelf is iets zwaarder geworden, maar niet veel: de oude CX-structuur woog 97 kilo, de nieuwe CXV weegt 102 kilo. Dat is ongeveer net zo veel als een stevig Engels ontbijt. Alles bij elkaar weegt de Morgan 1.170 kilo – iets meer dan de oude Plus Six, die 1.075 kilo woog. Daarmee valt de Supersport in dezelfde categorie voor de wegenbelasting als een Dacia Jogger.

En dat ontbijt blijft nu ook beter binnen. De CXV is zachter, verfijnder en comfortabeler in de standaardafstelling. Hij belooft een ‘geavanceerd rijgedrag’ en je kunt de scherpte nog verhogen met het optionele Dynamic Handling Pack. Met deze optie krijg je Nitron-dempers met 24 standen en een sperdifferentieel.
De wielen? Die zijn er, ze zijn nieuw en de lichtste die Morgan ooit heeft gemaakt. De 18-inch Superlight-velgen wegen 10,8 kilo per stuk, terwijl de optionele 19-inch Aerolite-velgen slechts 9,7 kilo wegen. Ook is hij aerodynamischer dan zijn voorganger. Morgan heeft computers én vakmensen ingezet om het ontwerp te verfijnen. De luchtweerstand is met 5 procent verlaagd en de opwaartse lift met 20 procent verminderd. Dat komt door een gladdere onderzijde en een slimmer design.
Een beperkte productie per jaar
En het design? Dat is opvallend, maar ook vertrouwd. ‘Toevallig hebben we gekozen voor roze en blauw als launch-kleuren, zonder te weten wat Jaguar deed,’ zegt Morgan-designbaas Jonathan Wells. ‘We konden het niet geloven toen die [de Jaguar Type 00] uitkwam.’ Morgan wil dit jaar zo’n 650 exemplaren bouwen en hoopt later weer op 800 auto’s per jaar uit te komen. Het is dus een auto die je niet elke dag ziet rijden, maar eentje die je wel elke dag kúnt rijden.
Kleurkeuze terzijde, het is overduidelijk een Morgan. Maar net als wanneer je iemand na lange tijd weer ziet en die persoon er net wat fitter uitziet. ‘De ronde koplampen, de hoefijzervormige grille – het is duidelijk Morgan. Maar we hebben alles opnieuw bekeken en aangepast,’ zegt Wells. Waar Morgan vroeger standaard onderdelen gebruikte voor zaken als koplampen en spiegels, is bij de Supersport álles in eigen huis ontworpen en met de hand gemaakt. Op twee dingen na: de BMW-pook en het stuurwiel.

Geen zorgen: er zit nog steeds traditioneel Morgan-DNA in. Ja, er wordt nog steeds essenhout gebruikt – als frame voor het met de hand gevormde aluminium koetswerk. ‘Dat hout krijgt het flink te verduren tijdens het productieproces,’ zegt Hole. ‘Dat zie je niet in het eindresultaat, maar het zit erin. In de kofferbak kun je het zelfs zien. Daar is het netjes beschermd.’
De deur blijft nu sluiten
Ook de constructie is verbeterd. Neem de deur: die is nu direct aan het chassis bevestigd. ‘Je denkt misschien: dat is toch niet bijzonder?’ zegt Hole. ‘Maar bij vorige generaties zat het scharnier vast aan een houten frame in de deur en een houten frame in de carrosserie.’ Dat betekende dat de deur na verloop van tijd niet meer goed sloot. Nu kan er een betere afdichting worden aangebracht, wat zorgt voor een ‘goed afgesloten’ interieur.