Morgan Plus Four CX-T: logischer dan je denkt

Lekker stof happen

Je zou het niet achter Morgan zoeken, maar het merk heeft best wat geschiedenis met offroad-races. Al sinds 1911 doen ze mee aan rally’s op het onverharde. Niet gek ook, want in die tijd was simpelweg niet alles geasfalteerd. Als een knipoog naar het verleden gaat het Britse automerk een samenwerking aan met Dakar-veteraan Rally Raid. Samen gaan ze acht exemplaren van deze bijzondere Morgan Plus Four CX-T bouwen.

Voor de veiligheid plaatst Morgan een stevige externe rolkooi over de carrosserie van de Morgan Plus Four. De kooi heeft een dubbele functie: naast veiligheid dient hij ook als een rek voor alle spulletjes voor een offroad-avontuur. Achterop passen wielen, extra brandstof, gereedschapskoffers en ongetwijfeld is er plek voor een koelbox. Een dag avonturieren maakt immers zeer dorstig en je gaat rond een kampvuur geen lauw water drinken. Ook zijn er mogelijkheden om fietsen of surfplanken te monteren op de rolkooi.

Andere aanpassingen aan de Morgan Plus Four CX-T

Meer bodemvrijheid, meer spoorbreedte, dikkere schokdempers en uiteraard forse offroad-banden zijn andere essentiële aanpassingen. Het differentieel op de achteras van de Morgan Plus Four CX-T komt van een BMW met xDrive-vierwielaandrijving, maar de offroader heeft geen vierwielaandijving. Wel kan het diff desgewenst volledig op slot, wat de offroad-mogelijkheden vergroot. Tegen gemene stenen brengt Morgan beschermplaten aan op de bodem van de auto.

Meer gemak

Bij de normale Morgan Plus Four kunnen de zijruiten trouwens gewoon dicht, dus we verwachten dat dat hier ook kan. Wel zo handig in stoffige gebieden. In de cabine ligt een verbandtrommel, is een speciale plek voor kaarten en in de voetruimte van de passagier ligt nog een koeltas. Ook is er een houder voor je telefoon en een extra leeslampje.

Specificaties Morgan Plus Four CX-T

De motor is gelijk aan die van de normale Plus Four en komt dus uit de schappen van BMW. De 2,0-liter viercilinder produceert 258 pk en 350 Nm, dat via een handbak naar de achterwielen gaat. De 0-100-tijd moet net boven de 5 seconden liggen. De normale Plus Four kost in Nederland zo’n 92.000 euro inclusief belastingen. Wil jij één van de acht CX-T’s, dan moet je 200.000 euro betalen – exclusief belastingen. Koopje, dus.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken