
Tesla gaat dit jaar als een trein. Ongehinderd door het chiptekort sleutelden de fabrieken in de eerste drie kwartalen van 2021 maar liefst 637.000 auto’s in elkaar. Vorig jaar bouwden ze 500.000 stuks. Elon Musk, de CEO van Tesla, vraagt nu aan de medewerkers om wat rustiger aan te doen. Als een dolle Tesla’s in elkaar zetten, kost blijkbaar een hoop geld, maar eigenlijk levert het onder de streep weinig extra leveringen op.
Tijdelijke contracten, dure overuren en andere zaken drijven de kosten van de productie op. En hoewel er nu meer afleveringen zijn, zal dat in het vierde kwartaal weer afnemen. Het is dus zonde om extra geld uit te geven aan de productie als een stabielere output van de fabriek goedkoper is en in het jaartotaal op hetzelfde neerkomt. CNBC kon de e-mail inzien die Musk naar alle medewerkers stuurde.
Musk vraagt Tesla-fabrieken rustiger aan te doen
De baas van Tesla laat in de e-mail weten: ‘Wat historisch is gebeurd, is dat we aan het einde van het kwartaal als een dolle sprinten om de leveringen te maximaliseren, maar dan nemen de leveringen enorm af in de eerste paar weken van het volgende kwartaal. In feite, over een periode van zes maanden bekeken, hebben we geen extra auto’s geleverd, maar we hebben veel geld uitgegeven en onszelf opgebrand om de leveringen in de laatste twee weken van elk kwartaal te versnellen.’
Meer van TopGear


Waarom het automerk van Elon Musk alsnog beter is dan het automerk van Jeff Bezos

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Zo verdient Tesla miljarden in Nederland – zonder een auto te bouwen

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Kijk hoe een Tesla Cybertruck de motor van een SpaceX-raket versleept

Wist je dat Elon Musk niet de oprichter van Tesla is? Een klein geschiedenislesje

Wat vinden de bazen van andere autobedrijven eigenlijk van Elon Musk?

De prijsverlagingen van Tesla doen het autobedrijf veel pijn, maar Musk wil doorzetten

Elon Musk ‘verwacht’ dat de Tesla Cybertruck ‘deze zomer’ in productie gaat

Elon Musk: ‘Actieradius Tesla Semi is met volle belading ruim 800 kilometer’

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Wereldwijd zijn er nog geen 25 mensen die deze briljante auto willen bestellen

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Bij jouw toekomstige auto zit dit onderdeel mogelijk in je wielen

Blijkbaar maakt iedereen deze simpele fout als ze een nieuwe auto kopen (en dat is niet goed voor je motor)

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Je grabbels wat hele en halve waarheden bij elkaar en mixt er een reactie mee die de indruk moet wekken dat het ergens op slaat. Maar helaas, in de context van het artikel slaat het nergens op. Wel duidelijk is dat je uiting geeft van enig afkeer van Tesla en/of Musk, gelukkig voor je zijn er voldoende zielsverwanten om een clubje te beginnen. Je bent niet alleen
Ze verkopen gewoon minder en daarom hoeft er minder gebouwd worden. In alle markten verliezen ze marktaandeel en in Europa doen ze dankzij concurrenten met meer (en een betere!) auto voor minder geld al helemaal slechte zaken. De zeepbel staat op springen.
En welk is dan die betere auto? Heb ze ondertussen allemaal gereden en wij bestellen volgende maand een model 3. En neen, ben geen Tesla fanboy 😉
Volvo XC40, Polestar 2, Hyundai IONIQ 5, Kia EV6, VW ID4, Skoda Enyaq. Allemaal modellen die groter en goedkoper zijn dan de Model 3 en minimaal dezelfde range hebben. Bovendien hebben ze een allemaal een veel betere afwerking en rijden ze beter. De meeste van deze auto’s verkopen in de markten waar ze beschikbaar zijn ook beter dan de Tesla 3. Dat zou je het resultaat van het voorgaande kunnen noemen, ofwel wat de meneer of mevrouw hierboven een logische verklaring noemt.