
Tesla gaat dit jaar als een trein. Ongehinderd door het chiptekort sleutelden de fabrieken in de eerste drie kwartalen van 2021 maar liefst 637.000 auto’s in elkaar. Vorig jaar bouwden ze 500.000 stuks. Elon Musk, de CEO van Tesla, vraagt nu aan de medewerkers om wat rustiger aan te doen. Als een dolle Tesla’s in elkaar zetten, kost blijkbaar een hoop geld, maar eigenlijk levert het onder de streep weinig extra leveringen op.
Tijdelijke contracten, dure overuren en andere zaken drijven de kosten van de productie op. En hoewel er nu meer afleveringen zijn, zal dat in het vierde kwartaal weer afnemen. Het is dus zonde om extra geld uit te geven aan de productie als een stabielere output van de fabriek goedkoper is en in het jaartotaal op hetzelfde neerkomt. CNBC kon de e-mail inzien die Musk naar alle medewerkers stuurde.
Musk vraagt Tesla-fabrieken rustiger aan te doen
De baas van Tesla laat in de e-mail weten: ‘Wat historisch is gebeurd, is dat we aan het einde van het kwartaal als een dolle sprinten om de leveringen te maximaliseren, maar dan nemen de leveringen enorm af in de eerste paar weken van het volgende kwartaal. In feite, over een periode van zes maanden bekeken, hebben we geen extra auto’s geleverd, maar we hebben veel geld uitgegeven en onszelf opgebrand om de leveringen in de laatste twee weken van elk kwartaal te versnellen.’
Meer van TopGear


Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

De best verkochte auto ter wereld is nu geen Tesla meer

De Cybertruck lijkt een enorme flop te worden, maar kunnen we dat ook zeggen van Tesla?

Tesla is niet meer het enige automerk dat herbruikbare raketten de ruimte in schiet

Kijk hoe een Tesla Cybertruck de motor van een SpaceX-raket versleept

Wist je dat Elon Musk niet de oprichter van Tesla is? Een klein geschiedenislesje

Wat vinden de bazen van andere autobedrijven eigenlijk van Elon Musk?

De prijsverlagingen van Tesla doen het autobedrijf veel pijn, maar Musk wil doorzetten

Elon Musk ‘verwacht’ dat de Tesla Cybertruck ‘deze zomer’ in productie gaat

Elon Musk: ‘Actieradius Tesla Semi is met volle belading ruim 800 kilometer’

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Veel mensen denken nog dat je in dit land overal onnodig links mag rijden, maar dat is niet zo

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

De op-een-na grootste automarkt ter wereld doet niet meer aan uitstootregels, en dat is slecht nieuws voor Tesla

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Dit is de eerste foto van de nieuwe volledig elektrische politieauto (met een opvallend detail)

Nieuwe betaalbare Skoda stationwagon zal in Nederland extra interessant zijn

Elektrische BMW’s gaan binnenkort geweldig klinken (zodat jij er ook een wilt kopen)

Zustermerk van Volvo komt met spotgoedkope camper (die een beetje lijkt op de Multipla)

Welke auto’s staan langer bij de garage: elektrische auto’s of met een verbrandingsmotor?

Normaal zijn Honda’s nogal duur, maar deze kan de goedkoopste auto van Nederland worden

Zo kom je erachter of er gerookt is in een auto (zelfs als ie grondig is schoongemaakt)

‘Zijn de boetes voor motorrijders eigenlijk net zo hoog als die voor automobilisten?’

Waarom er (al jaren) langs de drukke A12 een spooktankstation staat

Deze auto was 13 jaar leverbaar in Nederland, maar nu kun je hem niet meer bestellen

Je kunt nu ook verkeerslichten zonder groen licht tegenkomen in Nederland – dit betekenen ze

Je grabbels wat hele en halve waarheden bij elkaar en mixt er een reactie mee die de indruk moet wekken dat het ergens op slaat. Maar helaas, in de context van het artikel slaat het nergens op. Wel duidelijk is dat je uiting geeft van enig afkeer van Tesla en/of Musk, gelukkig voor je zijn er voldoende zielsverwanten om een clubje te beginnen. Je bent niet alleen
Ze verkopen gewoon minder en daarom hoeft er minder gebouwd worden. In alle markten verliezen ze marktaandeel en in Europa doen ze dankzij concurrenten met meer (en een betere!) auto voor minder geld al helemaal slechte zaken. De zeepbel staat op springen.
En welk is dan die betere auto? Heb ze ondertussen allemaal gereden en wij bestellen volgende maand een model 3. En neen, ben geen Tesla fanboy 😉
Volvo XC40, Polestar 2, Hyundai IONIQ 5, Kia EV6, VW ID4, Skoda Enyaq. Allemaal modellen die groter en goedkoper zijn dan de Model 3 en minimaal dezelfde range hebben. Bovendien hebben ze een allemaal een veel betere afwerking en rijden ze beter. De meeste van deze auto’s verkopen in de markten waar ze beschikbaar zijn ook beter dan de Tesla 3. Dat zou je het resultaat van het voorgaande kunnen noemen, ofwel wat de meneer of mevrouw hierboven een logische verklaring noemt.