
Tesla gaat dit jaar als een trein. Ongehinderd door het chiptekort sleutelden de fabrieken in de eerste drie kwartalen van 2021 maar liefst 637.000 auto’s in elkaar. Vorig jaar bouwden ze 500.000 stuks. Elon Musk, de CEO van Tesla, vraagt nu aan de medewerkers om wat rustiger aan te doen. Als een dolle Tesla’s in elkaar zetten, kost blijkbaar een hoop geld, maar eigenlijk levert het onder de streep weinig extra leveringen op.
Tijdelijke contracten, dure overuren en andere zaken drijven de kosten van de productie op. En hoewel er nu meer afleveringen zijn, zal dat in het vierde kwartaal weer afnemen. Het is dus zonde om extra geld uit te geven aan de productie als een stabielere output van de fabriek goedkoper is en in het jaartotaal op hetzelfde neerkomt. CNBC kon de e-mail inzien die Musk naar alle medewerkers stuurde.
Musk vraagt Tesla-fabrieken rustiger aan te doen
De baas van Tesla laat in de e-mail weten: ‘Wat historisch is gebeurd, is dat we aan het einde van het kwartaal als een dolle sprinten om de leveringen te maximaliseren, maar dan nemen de leveringen enorm af in de eerste paar weken van het volgende kwartaal. In feite, over een periode van zes maanden bekeken, hebben we geen extra auto’s geleverd, maar we hebben veel geld uitgegeven en onszelf opgebrand om de leveringen in de laatste twee weken van elk kwartaal te versnellen.’
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Kijk hoe een Tesla Cybertruck de motor van een SpaceX-raket versleept

Wist je dat Elon Musk niet de oprichter van Tesla is? Een klein geschiedenislesje

Wat vinden de bazen van andere autobedrijven eigenlijk van Elon Musk?

De prijsverlagingen van Tesla doen het autobedrijf veel pijn, maar Musk wil doorzetten

Elon Musk ‘verwacht’ dat de Tesla Cybertruck ‘deze zomer’ in productie gaat

Elon Musk: ‘Actieradius Tesla Semi is met volle belading ruim 800 kilometer’

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De Chinese Z9 GT is ‘echt tien keer beter’ dan de Duitse concurrentie (aldus de grote baas)

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Met dit tooltje van 15 euro voorkom je een reparatie van duizend euro (of meer) bij beruchte motoren

Je grabbels wat hele en halve waarheden bij elkaar en mixt er een reactie mee die de indruk moet wekken dat het ergens op slaat. Maar helaas, in de context van het artikel slaat het nergens op. Wel duidelijk is dat je uiting geeft van enig afkeer van Tesla en/of Musk, gelukkig voor je zijn er voldoende zielsverwanten om een clubje te beginnen. Je bent niet alleen
Ze verkopen gewoon minder en daarom hoeft er minder gebouwd worden. In alle markten verliezen ze marktaandeel en in Europa doen ze dankzij concurrenten met meer (en een betere!) auto voor minder geld al helemaal slechte zaken. De zeepbel staat op springen.
En welk is dan die betere auto? Heb ze ondertussen allemaal gereden en wij bestellen volgende maand een model 3. En neen, ben geen Tesla fanboy 😉
Volvo XC40, Polestar 2, Hyundai IONIQ 5, Kia EV6, VW ID4, Skoda Enyaq. Allemaal modellen die groter en goedkoper zijn dan de Model 3 en minimaal dezelfde range hebben. Bovendien hebben ze een allemaal een veel betere afwerking en rijden ze beter. De meeste van deze auto’s verkopen in de markten waar ze beschikbaar zijn ook beter dan de Tesla 3. Dat zou je het resultaat van het voorgaande kunnen noemen, ofwel wat de meneer of mevrouw hierboven een logische verklaring noemt.