Er is maar één ding erger dan iemand die onnodig links rijdt. Oké, één ding erger in het verkeer; er zijn wel wat prominente figuren uit de wereldgeschiedenis die ergere dingen hebben gedaan. Maar misschien reden zij óók onnodig links. Hoe dan ook: wat nog erger is, zijn de mensen die onnodig links blijven rijden als ze worden ingehaald en iemand schuift voor hun neus een extra rijstrook op. Of ze worden rechts ingehaald en blijven toch plakken. Heb je er dan gewoon maling aan?

De grote vraag is: wanneer is het officieel onnodig linksrijden? Hoe lang mag jouw inhaalactie duren voordat je weer netjes een rijstrook naar rechts moet? Grappig genoeg zegt de wet hier niets over. Het is aan de betreffende agent om daarover te oordelen. Wel zijn er richtlijnen. Een woordvoerder van het CBR vertelt aan TopGear Nederland dat zij 10 seconden als grens hanteren. Als je meer dan 10 seconden niemand meer inhaalt, dan moet je weer naar rechts.

Deze 10 seconden komen we vaker tegen. Zo was er in 2018 een campagne van de politie Rotterdam waarbij op de informatieborden boven de snelweg viel te lezen: ‘Binnen 10 seconden niemand inhalen? Hou dan rechts!’ Het mag dus duidelijk zijn dat 10 seconden de gouden regel is. Is de volgende inhaalactie meer dan een zesde van een minuut verderop, dan kun je beter even terug naar rechts. Daarbij maakt het niet uit of er iemand achter je zit of niet.

Hoe hoog is de boete voor onnodig linksrijden?

De boete voor rechts inhalen is in 2025 duurder dan die voor linksplakken. De ongeduldige bestuurder moet 310 euro betalen als hij iemand rechts inhaalt. Wie op de snelweg links blijft hangen, is 280 euro kwijt. Wie buiten de autoweg of snelweg links blijft plakken, moet trouwens ook 310 euro betalen. Dan is het dus net zo duur. In 2024 werden op de snelwegen en autowegen 4.423 bekeuringen uitgedeeld aan linksplakkers, samen goed voor een bedrag van 1,16 miljoen euro. 

74 reacties op “Hoe lang mag je links blijven plakken voordat het onnodig linksrijden is?”

  1. Ik maak regelmatig mee dat automobilisten naar links gaan om in te inhalen maar eenmaal links rijdend dat dan weer met 100 km per uur gaan doen,inplaats dat men dan een beetje gas bij geeft en dan later weer snel naar recht gaat scheelt dat weer voor een betere doorstroming.

  2. Er word steeds gekeken naar automobilisten die onnodig links rijden en daarmee de rest van het verkeer ophoud en daardoor files veroorzaken maar er word nooit gesproken over waardoor er rechts word ingehaald omdat met ook onnodig op tweede baan moet rijden en dan ook zo zacht te rijden waardoor degene die het meest rechts rijd rechts moet inhalen wat dan ook weer niet mag dus de omgekeerde wereld toch ? Zo jammer dat de politie zich zo weinig laat zien om het goede voorbeeld te geven bijvoorbeeld of doormiddel van matrixborden om de mensen duidelijk te maken naar rechts te gaan zo zijn er ook voorbeelden dat mensen denken dat een doorgetrokken streep niet naar de rechterbaan mag bij een spitsstrook als dat open is ! Heel vreemd!!

    • Levensgevaarlijk als je op de spitsstrook rijdt en je twee rijstroken naar links moet, om een auto in te halen die daar 80 km rijdt. Het heeft mij bijna een aanrijding gekost. Ik doe het niet meer, Mij te gevaarlijk.

  3. Het feit dat deze vraag gesteld moet worden, een beantwoord moet worden, heeft in het kort weer hoe ontzettend weinig waarde men nog niet hechten aan een rijbewijs

  4. Ga eens motor rijden, dan zie je wat een hufters veel automobilisten zijn.
    Vlak voor je naar links duiken en dan net zo langzaam blijven rijden als de middelste baan, veel te dicht op elkaar rijden en gewoon niet of heel slecht om zich heen kijken.
    Als motorrijder zie ik het maar laat het liever gaan want ben dan toch de zwakkere weggebruiker.
    Het wordt bij het lessen al geleerd dat je op de motor het veiligste bent als je wat sneller gaat dan de rest van het verkeer en veel afstand blijft houden, helaas zijn er veel hufters op de weg die ondanks ver vooruit anticiperen dit telkens bij a onmogelijk maken.
    In de file doorrijden gaat meestal op een enkele suffe kip na die niet oplet redelijk goed.
    Mensen in Nederland is het toegestaan voor motors om door de file te rijden om de veiligheid te waarborgen (wij hebben geen bumpers) en om te voorkomen dat motorrijders in de zomer smelten op het warme asfalt met hun beschermende kleding.
    Laten we allemaal een beetje rekening houden met elkaar, dat is voor iedereen prettig (en veilig).

    • Beste Rene, gelukkig zijn er voldoende bestuurders die wel rekeninghouden met de motorrijders. In een file probeer ik altijd ruimte te houden, zodat zij veilig er tussendoor kunnen. Kleine moeite. Waar ik me alleen over verbaas is dat het rijgedrag van motorrijders steeds slechter wordt. Met hoge snelheid door een file, even snel overal tussendoor, de kleine gastjes benutten om toch net één auto verder te komen. Het gaat vaak net goed. Wat ook erg mooi is, is de beschermende kleding. Korte broeken, T-shirts, speakers, etc. Denk dat we allemaal rekening kunnen houden met elkaar. Het wordt dan een stuk veiliger voor iedereen. Ik hoop nooit een ongeval met een motorrijder te zien of meemaken. Ze/jullie zijn enorm kwetsbaar.

    • Goede grap vertel je. Als je als motorrijder leert dat je harder moet rijden dan de rest van het verkeer schuif je lekker de schuld van het te hard rijden van je af. Je eerste zin is als tekenend voor motorrijders: die rijden veel te hard en ervaren het dan dat iemand vlak voor ze naar links gaat. Maar in werkelijkheid rijdt de motorrijder vaak gewoon te hard. De praktijk is vooral dat motorrijders vaker te hard rijden en vaker asociaal rijden. Als iedereen gewoon 100 rijdt waar je 100 mag, dan is er helemaal geen probleem. Het probleem is dat iedereen een klein pikkie heeft in het verkeer en er toch te snel op getrapt wordt.

      • Rene heeft wel gelijk, vóór de auto’s uitblijven, veel automobilisten zijn super gevaarlijk voor motorrijders, zeer kijken niet, zijn met allerlei dingen bezig behalve rijden. Dus voor je veiligheid rijden je sneller dan de auto’s, Dan houd je zelf het initiatief.

  5. Volgens mij allemaal niet zo lastig, ga gewoon naar rechts als je een auto hebt ingehaald en de volgafstand tot jouw voorliggers groter is dan de befaamde 2 sec. Doe het gewoon altijd dan wordt het een automatisme. Ik gebruik bv ook automatisch mijn knipperlicht midden in de nacht op een lege snelweg of lege rotonde (en dat als BMW rijder). Maar dat is een andere discussie

    Nadeel is wel bij een lange traject controle (A2) dat je ingeboxt wordt door mensen die geen constante snelheid houden, maar dat is wéér een andere discussie

    (@ top gear – Komt er dan ook een vervolg artikel met de beste antwoorden?)

    • Waarom alleen maar zeuren over de snelweg, in de bebouwde kom van die figuren die link blijven rijden omdat ze over 4 stoplichten (6 km verderop) linksaf moeten.
      Als ze dan ook nog een ruim onder de 50 rijden wordt het wel heel irritant.
      Ik maak dit regelmatig mee bij ons in de stad. Als er dan een grote vrachtwagen achter je op de rechterbaan op je bumper rijdt is het echt ongemakkelijk.

      • Ga dat is uitleggen aan Italianen op bv de A1 3 rijstroken Milaan Bologna volgens mij denken die dat de rechterrijstrook voor gehandicapten is

  6. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣 valt wel op bij deze topic dat er alleen maar deugers zijn. Niemand hier maakt fouten en iedereen weet het voor een ander te vertellen🤔. Denk daar maar eens over na😉. Of zouden we zelf misschien toch stiekem ………

    • Waarschijnlijk is iedereen hier zelf linksplakker en stoort zich aan andere linksplakkers die gewoon net iets langzamer rijden dan hijzelf of zijzelf.

      • Links rijden is handig vooral als de korte bocht naar links gaat.
        Omdat je bij de binnenbocht een kortere afstand aflegt.
        Vervelend als er dan iemand met een rotgang achter je gaat drukken terwijl je nog even je bocht wil afmaken voordat je weer opschuift.

        • Gewoon rechts rijden! Bocht naar links of niet. Je rijd toch geen F1 snelheden dat je de binnenbocht moet pakken? Mensen zoals jij kom ik met een rotgang in de buitenbocht voorbij in een bocht naar links, aso.

          • Jouw redenering mbt het”makkelijker” nemen van een bocht (er zijn geen echt scerpe bochten op snelwegen…)is hilarisch en toont aan dat dat er aan vele links/middenrijdeds hun denkpatroon wat schort….Ik heb een vriendin die vooral s’avonds bewust links rijd omdat die rijstrook beter verlicht is, haar kruissnelheid is 100-110 km/h……RIJ GEWOON RECHTS!

    • Dat veroorzaakt juist problemen, dan heb je langzaam rijdende automobilisten op elke rijbaan en probeer daar maar eens doorheen te zigzaggen (vaak krijg je dan geen voorrang), dan gaat de gemiddelde snelheid dus ook omlaag wat slecht voor de doorstroming is.

  7. Waar ik het meeste last van heb is dat ik netjes maximum snelheid rijd, en dan komt het moment dat ik een vrachtwagen moet inhalen, en dan zijn er vaak mensen die toch nog een stuk harder rijden waardoor ik vol in de rem moet omdat ze tegen de tijd dat het voor mij tijd is om in te halen naast me zitten. Tja, dan duurt het langer dan 10 seconden voordat ik bij de vrachtwagen ben maar ik ga toch maximum snelheid dus zou geen probleem moeten zijn.

  8. Eigenlijk klopt er helemaal niets van, als we de toegestane maximale snelheid aanhouden dan zou het geen punt moeten zijn wat voor baan je ook neemt op de grote weg! Dat houdt in dat mensen inhalen met hogere snelheid, dus continu in overtreding en daar hoor je niets over! Heb het dus niet over vluchtstroken en waar de vrachtwagens rijden! En dat rechts inhalen heeft ook te maken met te hard gaan!

    • Het maakt helemaal niet uit of mensen harder rijden dan de toegestane snelheid of niet, je dient gewoon zo ver mogelijk rechts te rijden wanneer je niemand aan het inhalen bent. Al komt er iemand aanzetten met 300 km/u, je moet gewoon naar rechts. Verder is het ook zo dat niet iedereen precies dezelfde snelheid zal rijden en je dus altijd snelheidsverschillen zal hebben die er toe leiden dan mensen elkaar inhalen.

    • Onzin! Als iemand te snel rijd is de kans dat hij beboet zal worden een mega-veelvoud van een boete voor links/middenrijders. Trouwens als iemand rechts voorbijsteekt dan betenkt dit dat jij VEEL te lang linksrijd en aldus veel te grote gaten laat, gafen waar jij bijvoorbeeld zou kunnen invoegen. Bumperkleven en rechts inhalen zijn (terrecht of niet….) uitingen van frustraties die midden/linksrijders veroorzaken….hoe te vermijden? RIJ RECHTS!!

  9. Wat ik in deze discussie nog niet tegen ben gekomen is een belangrijke reden waarom we geacht worden rechts te rijden….. ruimte voor de hulpdiensten.
    Als bestuurder v.e. voorrangsvoertuig spreek ik uit ervaring als ik zeg dat linksplakkers op de (snel)wegen de No.1 reden zijn voor vertraging bij spoedritten. Niet alleen nemen ze zelf ruimte weg (rechts inhalen mag immers niet) … ze veroorzaken ook hele “blokken” van verkeersdeelnemers die er maar een beetje naast en achter blijven hangen. Linksplakkers …doe de hulpdiensten een lol, haal je egocentrische kop uit je hol …. en hou gewoon zoveel mogelijk rechts

    • Elke week rijdend over de A2 tussen Holendrecht en Oude Rijn vv zie ik hordes automobilisten de hele route op de 3/4 baan rijden zonder dat iemand op baan 1/2 rijden. Rechts in halen mag niet dus moet je van baan 1 naar baan 5 en daarna weer terug

      • Tellen de doen we van links naar rechts. Dus links rijden is op strook 1 en verder naar rechts zijn stroken 2, 3, 4….

        • De reactie van Bart is precies waar het omdraait. Als iedereen zich aan de juiste snelheid houdt en er geen andere belemmeringen op de weg zijn bestaat dit probleem niet

        • 10 Seconden aanhouden is absoluut niet juist en staat ook niet in de wet.
          Wel in de wet staat dat een voertuig dat inhaalt een voldoende veilige afstand ten opzichte van het ingehaalde voertuig moet aanhouden voordat terug naar rechts mag worden gegaan.
          Met de huidige geringe snelheidsverschillen kan deze veilige afstand soms pas later ontstaan en duurt een inhaalactie langer.
          De veilige afstand is bepalend.

    • Met alle respect voor de bestuurders van voorrangsvoertuigen (meneer bloedspoed) maar de linker baan is geen privé baan voor spoedeisende hulp. Als jullie aankomen zorg ik er in ieder geval voor dat ik ruimte maak, maar om (op voorhand) uitgemaakt te worden voor egocentrisch?? Als je er niet tegen kunt hoe mensen in Nederland reageren op hulp voertuigen, moet je een ander vak kiezen. Maar je opmerking verklaart al genoeg over JOU gedrag.

      • M3
        Het punt is dat er oponthoud ontstaat door lieden die, buiten het meestal onnodige gebruik v/d linker baan/banen, vaak ook nog eens NIET in de gaten hebben dat er überhaupt een voorrangsvoertuig aan komt. Spiegels voor de make-up en de sier.
        Daarnaast, hoeft men niet eens in de meest linker baan te rijden om het voor elkaar te krijgen dat de hele boel erachter op stroopt. De wet “rechts hpuden” is bedoeld om een goede doorstroming op de weg te garanderen en, in het verleende daarvan, te voorkomen dat hulpdiensten onnodig oponthoud oplopen.
        De conclusie die u trekt v.w.b. mijn rijgedrag …. u mag gerust eens een dagje opstappen. Mijn opdrachtgever neemt klachten over rijgedrag dusdanig serieus, dat ik en collega’s al op het matje worden geroepen als we, na het veelvuldig inhalen van linksplakkers, dus weer teruggaan naar rechts (zoals het hoort). Ik verzin dit niet…. de klacht was … Erg onrustig gedrag op de weg … ging continu van links, naar rechts en weer terug ….
        P.s hoe zou u het vinden als hulp voor uw: partner, zoon(tje), dochter(tje) vertraging op liep (of te laat kwam) … “wegens”.
        Daarom, hou gewoon rechts als dat (veilig) kan.
        Een andere keuze uit gemakzucht of laksheid …. is egocentrisch.

  10. Die 10 seconden is wel erg krap. Vooral als het meer dan 2 banen betreft en je op de middelste baan rijd. Het probleem is dat veel mensen veel te dicht op elkaar rijden en als je dan naar links moet, willen ze je er niet tussen laten en rijden veel te dicht achter elkaar. Daarom blijf je daar dan maar langer rijden. Het is geen doen om steeds tussen langzame vrachtwagens te moeten rijden en dan geen ruimte te krijgen om naar links te gaan. Degene die over linksrijders zeuren veroorzaken het dus vaak zelf door hun eigen bumperklever rijstijl.

  11. Soms ga ik helemaal naar rechts, dan loop ik op een vrachtwagen in en wil naar links, maar daar zitten dan autos, en kan ik niet naar links, en dat terwijl de uiterst linkerbaan leeg is.
    En dan vrachtwagens die elkaar inhalen… Dat duurt echt minuten.
    Ik zag eens bij Leo de Haas een agent die vertelde te anticiperen… Dat doe ik nu ook.
    En zolang ik harder dan de max toegestane snelheid rijd, hoezo zit IK dan iemand in de weg?

    • Als we dan toch handhaven………handhaaf dan ook op de TE hard rijders en de bumperplakkers. Dan hoef ik, als ik mij aan de snelheid hou, inderdaad niet bij iedere vrachtwagen op de rem omdat ik vastgereden word. Dat is nl voor mij een reden om vaak ook langer dan 10 sec links te blijven…………

  12. De smerige links rijders zijn die links rijders als je ze rechts inhaalt opeens gas gaan geven omdat zich gepasseerd voelen.

  13. Ik ben geen linksplakker en weet zelfs bij 3 sporen de rechter te vinden. Wat mij wel mateloos irriteert is het volgende. Ik houd afstand. Dat ik nog een kans heb om te remmen maar niet overdreven. Bijj het inhaalgebeuren. Het lijk dan dat sommige bestuurders door het dolle heen raken, dicht op rijden, links, rechts en wanneer kans is rechts langs rijden.

  14. Iedereen die meent dat hij op de middelste strook moet blijven niet naar rechts hoeft als er niks aan komt of überhaupt schijt heeft aan welke strook te rijden mogen van mij voor de rest van hun leven het rijbewijs verliezen. Voor verkeers hufters is geen plek op de weg.

    Ik rij veel in Duits land en hier is het probleem echt extreem. En het zit mij inmiddels zo hood dat ik zou zeggen dat we in Polen nog een paar kampjes hebben die we weer kunnen opstarten voor deze hersen doode, door de mond ademende, zuurstof stelende personen.

  15. Meeste rijden sinds corona en 100km op de snelwegen erg hufterig en ikkr ikke en het maakt mij rijden met paardenkleppen op lijkt het wel bij mede weggebruikers.

    Recht ingehaald worden maar als een volkomen verstijfd dom persoon gewoon blijven op de middelsre baan

    Man wat rijden we slecht tegenwoordig

    Oja tip voor de dames tegenwoordig en vooral de jeugdige
    Neem eens wat meer afstand van je voorganger en gas los wanneer je een rotonde oid nadert gebrek aan ruimtelijk inzicht lijkt het weer ben eigenlijk altijd wel iemand zn fouten in het verkeer aan het oplossen

    Anders al 20 x een andere auto kunnen kopen

    Idoot ikke ikke volk is het geworden en ja ik ben hier ook geboren helaas en ben er niet trots meer op hoe het hier in Nl tegenwoordig is

  16. Aha, dus eigenlijk kun je ook gewoon door rood rijden als er niks aankomt, net zo snel rijden als je wilt als als niemand er last van heeft, rechts inhalen als niemand er last van heeft. Ieder z’n eigen verkeersregels.

    • Wat zijn de regels als ik rechts inhaal terwijl.ik 100km/u rij op cruise control en degene links 99, en ik verder alleen maar op mijn baan blijf? Ik ga niet onnodig zitten zwalken over de weg.

      • Ik vind dit een zeer gepaste reactie. Want het gebeurd heel weinig, maar als iedereen de meest rechterbaan aanhoud dan rijd je echt goed door met zn allen.

    • Je moet er wel een 20-25 meter voorbij zijn inderdaad. Binnen 10 meter inhalen naar rechts gaan is zowaar gevaarlijk voor degene die je inhaalt.
      Tegenwoordig zie je steeds meer plakkers op de middelste baan, als er 3 beschikbaar zijn. Vooral Duitsers hebben de neiging om kilometers op die middelste baan te plakken, als ze überhaupt naar de rechter baan gaan. Duitsers zijn of racers (in Duitsland), of vertragend (in NL bv.) In het weekend veroorzaken ze veel vertraging met hun getreuzel en geplak op de middelste baan. Verder prima volk, ga graag naar de de heimat (itt bv. Frankrijk).

      • Dat klopt inderdaad. Duitsers blijven heel vaak op de middelste baan bij drie rijstroken of links rijden bij twee rijstroken. Vaak ook minder dan de toegestane snelheid. Heel irritant, want rechts inhalen (bij 2 rijstroken) mag niet.

  17. Ik rij soms tientallen km’s achtereen links wanneer ik (behoorlijk) sneller rij dan de rest. Alleen in het geval iemand nog sneller rijdt ga ik naar rechts zodat deze persoon mij links kan inhalen. Ik hou dit ook goed in de gaten zodat niemand er last van heeft.
    Doe dit op autopilot, die ik anders elke 10 seconden moet uitzetten en aanzetten, het is dan gemakkelijker gewoon links te blijven rijden.
    (ik weet dat dit niet zo hoort, maar zit nooit iemand in de weg)

    Mijn irritatie bij linksplakkers zit hem voornamelijk in mensen die hun cruise control niet willen aanraken, dus links gaan inhalen met 2 km verschil tov verkeer op de rechterbaan waardoor tientallen auto’s erachter snelheid moeten minderen.

      • Aha, dus eigenlijk kun je ook gewoon door rood rijden als er niks aankomt, net zo snel rijden als je wilt als als niemand er last van heeft, rechts inhalen als niemand er last van heeft. Ieder z’n eigen verkeersregels.

        • Dat klopt inderdaad. Duitsers blijven heel vaak op de middelste baan bij drie rijstroken of links rijden bij twee rijstroken. Vaak ook minder dan de toegestane snelheid. Heel irritant, want rechts inhalen (bij 2 rijstroken) mag niet.

          • Voordat je de Duitsers de les gaat lezen moet je je zelf eerst even verdiepen in het Duitse weggedrag. De rechter baan, bij 3 rijstroken, is specifiek voor langzamer verkeer, dus vrachtauto’s en caravans. Zo hebben vrachtauto’s die de snelweg OPKOMEN ook voorrang, in tegenstelling tot Nederland. Of dit wettelijk is weet ik niet echt, maar dat is wel de regel. Ga eens met een Duitser praten😉

          • Je plek op de weg is gewoon rechts Maarten. Zo geef je ook het voorbeeld voor andere weggebruikers.

    • Autopilot uit en aanzetten? Dan ben ik wel benieuwd hoe jouw systeem werkt.

      Als ik van rijbaan wissel kan ik gewoon mijn cruise control aan laten staan. Bij het inhalen (knipperlicht naar links) geeft ie een klein beetje gas hij, en naar rechts laat ie het gas ietsje los..

      Mag toch niet hopen dat in geavanceerdere auto’s deze functie minder zijn.. Anders word ik al bang voor het uitzoeken van een nieuwe auto…

      En dat je voor jouw gevoel niemand in de weg zit kan kloppen, maar mijn adaptieve cruise control zit je dan wel in de weg. Die neemt ruimere marges dan dat een mens dan neemt, logisch. Maar dat zorgt er wel eens voor dat de auto gas loslaat/gaat remmen omdat jij je autopilot niet wilt uitzetten. Dus er zitten twee kanten aan de medaille 😉

  18. Of mensen die bij spitsstroken niet over de doorgetrokken streep durven, en naar rechts gaan als er een x voor een afslag o.i.d. een onderbroken streep is. Dan snap je er ook niks van…

    • Ja dat is ook erg vermoeiend. A10 naar A4 is zo’n perfect voorbeeld.

      Maar ben bang dat mensen tegenwoordig gewoon te afgeleid zijn van het autorijden in combinatie met zelfrijdende functie en een de politie die gemak (flitspalen) verkiest over daadwerkelijk handhaven (rondrijden).
      En nee ik ben geen heilig boontje en maak ook fouten maar ik probeer andere niet te hinderen en mijn fouten te erkennen.

      • Op de A2, 5 baans, kan de politie duizenden boetes per dag uitdelen voor links plakken. Ik rij als het kan op baan 5 maar haal autos in die nooit van baan 1 of 2 komen. En dat weet je: ze gaan echt nooit naar rechts. Daar is hun auto te duur voor.

Laat een antwoord achter aan Frank Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear