De Tesla Model 3 gaat lekker in Nederland. Zakelijke rijders willen massaal die 4 procent bijtelling binnendrijven, voordat de Belastingdienst het percentage volgend jaar verdubbelt. Of we in Nederland gevoelig zijn voor een lage bijtelling, moet je maar even aan Mitsubishi vragen. Een paar jaar geleden ging de volledige productie van de Outlander PHEV naar Nederland om aan de vraag te voldoen, want toen kreeg de SUV vijf jaar lang 0 procent bijtelling.
In september was de Tesla Model 3 de bestverkochte auto van Nederland, toen werden 5.768 sleutelpasjes overhandigd. Van januari tot en met september verkocht Tesla 13.587 exemplaren van de sedan in Nederland. Volgens hetzelfde overzicht van Bovag stond het aantal verkochte Tesla Model 3’s eind juni in Nederland op 6.063. Een kleine rekensom leert dat we in het afgelopen kwartaal 7.524 Tesla Model 3’s naar Nederland haalden.
En dat is interessant, want Tesla heeft zojuist de kwartaalcijfers vrijgegeven. Het Amerikaanse bedrijf bouwde zo’n 97.000 auto’s – net te weinig om de doelstelling van 100.000 te halen. Het leeuwendeel van de productie was de Model 3, met 79.600 exemplaren, zo meldt de Financial Times. Dat betekent dat 9,45 procent van alle Tesla Model 3’s naar Nederland ging. Bijna 10 procent, dus. We kunnen als klein land heel groot zijn, als er maar korting is.
De Tesla-tsunami zal in ieder geval tot het einde van dit jaar aanhouden en in december (als de productie het toelaat) tot een supernova komen – een grote laatste knal voordat het instort. Vanaf volgend jaar betalen zakelijk rijders 8 procent bijtelling over de eerste 45.000 euro en over de rest 22 procent bijtelling. We overdrijven wat, want het maandelijkse bedrag is alsnog een stuk minder dan de 22 procent over het gehele bedrag. We zijn erg benieuwd wat Tesla hier volgend jaar gaat doen.
Anne heeft op 4 januari 2020 geschreven:
De netto bijtellinng voor het basis model gaat dan van ca 80,= naar 110,=
Ik denk dat het op die 30,= niet aan gaat komen. En dat hoe meer mensen in een T3 rijden en merken dat elektrisch rijden toch vooral heel leuk is, dat de verkoop ook ten goede zal blijven komen.
Natuurlijk wordt de keuze komend jaar een stuk groter, dus zal Tesla het wel lastiger krijgen.