
Als je wat langer rondzwerft in de autohoek van het internet, dan ken je Driftworks wel. Misschien weet je zelfs dat ze een BMW M3 met een V10-motor hebben. Maar wist je al dat de BMW tegenwoordig knotsgekke uitlaatspruitstukken heeft van Nederlandse makelij? Het Nederlandse Celeritech maakte de bizarre pijpenbrij voor de tiencilinder die ooit in een M5 lag. En hoewel het er spectaculair uitziet, is de vorm niet alleen maar voor de sier.
Je zou zeggen dat de uitlaat nodeloos gecompliceerd is, want waarom zou je de uitlaatspruitstukken niet gewoon omlaag laten wijzen zoals bij een normale auto? De gekke vorm komt door de keuze om alle pijpen dezelfde lengte te geven. Dit is het stokpaardje van uitlatenbouwer Celeritech. Het probleem van deze keuze is dat het een hoop ruimte kost. De achterste buis moet net zo lang zijn als de voorste, terwijl de afstand tot de achterkant van de auto korter is. De buizen moeten dus een omweg nemen.
Voordelen van uitlaatspruitstukken met gelijke lengtes
Om ervoor te zorgen dat alle pijpen even lang kunnen zijn, is er dus gekozen om de uitlaat voorlangs te laten gaan. En het ziet er heel cool uit. De gelijke lengtes van de uitlaatspruitstukken heeft als voordeel dat de flow van de uitlaatgassen beter is. Bovendien treed er een werking op waarbij de uitlaatgassen uit de motor worden getrokken. Hierdoor kan de verbrandingskamer beter gevuld worden met zuurstof en brandstof, wat uiteindelijk zorgt voor meer vermogen.
De BMW M5 met V10-motor is niet naar Nederland gekomen voor de uitlaat. Het Nederlandse bedrijf stuurde de 3D-scan spulletjes op zodat Driftworks de boel in kaart kon brengen. Daarna heeft Celeritech de boel ontworpen en gefabriceerd. Hieronder zie je hoe de auto een op maat gemaakt uitlaatsysteem krijgt dat aansluit op het bizarre tien-naar-één spruitstuk.
2 reacties op “Nederlander maakt bizarre uitlaat voor BMW M3 met V10 (en niet alleen voor de sier)”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

BMW is niet alleen sportiviteit op vier wielen – dit zijn de sportieve motorfietsen van BMW

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

BMW M3 verliest kenmerkende ‘angel eyes’, krijgt extra vermogen terug

Meer dan een BMW M3 Touring heb je eigenlijk niet nodig in je leven

BMW M3 kan vallende motorrijder maar net ontwijken op de Nürburgring

BMW M3 knalt op nietsvermoedende Audi RS 4 Avant op Spa-Francorchamps

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Deze spaghetti verergert de vermogen tot gewicht ratio alleen maar. Of gebruiken ze hier iets bizar lichts voor zoals Titanium? Lijkt bijna onmogelijk. Nutteloos.
Schoenmaker, blijf bij je leest.