
Als je wat langer rondzwerft in de autohoek van het internet, dan ken je Driftworks wel. Misschien weet je zelfs dat ze een BMW M3 met een V10-motor hebben. Maar wist je al dat de BMW tegenwoordig knotsgekke uitlaatspruitstukken heeft van Nederlandse makelij? Het Nederlandse Celeritech maakte de bizarre pijpenbrij voor de tiencilinder die ooit in een M5 lag. En hoewel het er spectaculair uitziet, is de vorm niet alleen maar voor de sier.
Je zou zeggen dat de uitlaat nodeloos gecompliceerd is, want waarom zou je de uitlaatspruitstukken niet gewoon omlaag laten wijzen zoals bij een normale auto? De gekke vorm komt door de keuze om alle pijpen dezelfde lengte te geven. Dit is het stokpaardje van uitlatenbouwer Celeritech. Het probleem van deze keuze is dat het een hoop ruimte kost. De achterste buis moet net zo lang zijn als de voorste, terwijl de afstand tot de achterkant van de auto korter is. De buizen moeten dus een omweg nemen.
Voordelen van uitlaatspruitstukken met gelijke lengtes
Om ervoor te zorgen dat alle pijpen even lang kunnen zijn, is er dus gekozen om de uitlaat voorlangs te laten gaan. En het ziet er heel cool uit. De gelijke lengtes van de uitlaatspruitstukken heeft als voordeel dat de flow van de uitlaatgassen beter is. Bovendien treed er een werking op waarbij de uitlaatgassen uit de motor worden getrokken. Hierdoor kan de verbrandingskamer beter gevuld worden met zuurstof en brandstof, wat uiteindelijk zorgt voor meer vermogen.
De BMW M5 met V10-motor is niet naar Nederland gekomen voor de uitlaat. Het Nederlandse bedrijf stuurde de 3D-scan spulletjes op zodat Driftworks de boel in kaart kon brengen. Daarna heeft Celeritech de boel ontworpen en gefabriceerd. Hieronder zie je hoe de auto een op maat gemaakt uitlaatsysteem krijgt dat aansluit op het bizarre tien-naar-één spruitstuk.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “Nederlander maakt bizarre uitlaat voor BMW M3 met V10 (en niet alleen voor de sier)”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

De BMW M3 CS Touring is de duurste M3, maar heeft géén middenarmsteun

BMW gaat ook nog een mooie M3 bouwen met oude techniek

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

BMW M3 verliest kenmerkende ‘angel eyes’, krijgt extra vermogen terug

Meer dan een BMW M3 Touring heb je eigenlijk niet nodig in je leven

BMW M3 kan vallende motorrijder maar net ontwijken op de Nürburgring

BMW M3 knalt op nietsvermoedende Audi RS 4 Avant op Spa-Francorchamps

Rijden* in een BMW M3 Formula Drift-auto met 2JZ-motor

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Automerk dat aan de afgrond staat, maakt ook nog even zijn trouwe fans boos

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit onopvallende Golfje is stiekem sneller dan menig supercar (900+ pk!)

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

Blijkbaar kopen alleen oudere mensen het betrouwbaarste merk ter wereld (en dat is zonde)

Het kan straks verboden zijn om carbon op jouw auto te hebben in de EU

Deze spaghetti verergert de vermogen tot gewicht ratio alleen maar. Of gebruiken ze hier iets bizar lichts voor zoals Titanium? Lijkt bijna onmogelijk. Nutteloos.
Schoenmaker, blijf bij je leest.