
Als je wat langer rondzwerft in de autohoek van het internet, dan ken je Driftworks wel. Misschien weet je zelfs dat ze een BMW M3 met een V10-motor hebben. Maar wist je al dat de BMW tegenwoordig knotsgekke uitlaatspruitstukken heeft van Nederlandse makelij? Het Nederlandse Celeritech maakte de bizarre pijpenbrij voor de tiencilinder die ooit in een M5 lag. En hoewel het er spectaculair uitziet, is de vorm niet alleen maar voor de sier.
Je zou zeggen dat de uitlaat nodeloos gecompliceerd is, want waarom zou je de uitlaatspruitstukken niet gewoon omlaag laten wijzen zoals bij een normale auto? De gekke vorm komt door de keuze om alle pijpen dezelfde lengte te geven. Dit is het stokpaardje van uitlatenbouwer Celeritech. Het probleem van deze keuze is dat het een hoop ruimte kost. De achterste buis moet net zo lang zijn als de voorste, terwijl de afstand tot de achterkant van de auto korter is. De buizen moeten dus een omweg nemen.
Voordelen van uitlaatspruitstukken met gelijke lengtes
Om ervoor te zorgen dat alle pijpen even lang kunnen zijn, is er dus gekozen om de uitlaat voorlangs te laten gaan. En het ziet er heel cool uit. De gelijke lengtes van de uitlaatspruitstukken heeft als voordeel dat de flow van de uitlaatgassen beter is. Bovendien treed er een werking op waarbij de uitlaatgassen uit de motor worden getrokken. Hierdoor kan de verbrandingskamer beter gevuld worden met zuurstof en brandstof, wat uiteindelijk zorgt voor meer vermogen.
De BMW M5 met V10-motor is niet naar Nederland gekomen voor de uitlaat. Het Nederlandse bedrijf stuurde de 3D-scan spulletjes op zodat Driftworks de boel in kaart kon brengen. Daarna heeft Celeritech de boel ontworpen en gefabriceerd. Hieronder zie je hoe de auto een op maat gemaakt uitlaatsysteem krijgt dat aansluit op het bizarre tien-naar-één spruitstuk.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “Nederlander maakt bizarre uitlaat voor BMW M3 met V10 (en niet alleen voor de sier)”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

De BMW M3 CS Touring is de duurste M3, maar heeft géén middenarmsteun

BMW gaat ook nog een mooie M3 bouwen met oude techniek

Deze opgeleukte BMW M340i heeft een fraaiere neus dan de M3 én meer koppel

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

BMW M3 verliest kenmerkende ‘angel eyes’, krijgt extra vermogen terug

Meer dan een BMW M3 Touring heb je eigenlijk niet nodig in je leven

BMW M3 kan vallende motorrijder maar net ontwijken op de Nürburgring

BMW M3 knalt op nietsvermoedende Audi RS 4 Avant op Spa-Francorchamps

Rijden* in een BMW M3 Formula Drift-auto met 2JZ-motor

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Automerk dat aan de afgrond staat, maakt ook nog even zijn trouwe fans boos

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit onopvallende Golfje is stiekem sneller dan menig supercar (900+ pk!)

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Deze spaghetti verergert de vermogen tot gewicht ratio alleen maar. Of gebruiken ze hier iets bizar lichts voor zoals Titanium? Lijkt bijna onmogelijk. Nutteloos.
Schoenmaker, blijf bij je leest.