
Als je wat langer rondzwerft in de autohoek van het internet, dan ken je Driftworks wel. Misschien weet je zelfs dat ze een BMW M3 met een V10-motor hebben. Maar wist je al dat de BMW tegenwoordig knotsgekke uitlaatspruitstukken heeft van Nederlandse makelij? Het Nederlandse Celeritech maakte de bizarre pijpenbrij voor de tiencilinder die ooit in een M5 lag. En hoewel het er spectaculair uitziet, is de vorm niet alleen maar voor de sier.
Je zou zeggen dat de uitlaat nodeloos gecompliceerd is, want waarom zou je de uitlaatspruitstukken niet gewoon omlaag laten wijzen zoals bij een normale auto? De gekke vorm komt door de keuze om alle pijpen dezelfde lengte te geven. Dit is het stokpaardje van uitlatenbouwer Celeritech. Het probleem van deze keuze is dat het een hoop ruimte kost. De achterste buis moet net zo lang zijn als de voorste, terwijl de afstand tot de achterkant van de auto korter is. De buizen moeten dus een omweg nemen.
Voordelen van uitlaatspruitstukken met gelijke lengtes
Om ervoor te zorgen dat alle pijpen even lang kunnen zijn, is er dus gekozen om de uitlaat voorlangs te laten gaan. En het ziet er heel cool uit. De gelijke lengtes van de uitlaatspruitstukken heeft als voordeel dat de flow van de uitlaatgassen beter is. Bovendien treed er een werking op waarbij de uitlaatgassen uit de motor worden getrokken. Hierdoor kan de verbrandingskamer beter gevuld worden met zuurstof en brandstof, wat uiteindelijk zorgt voor meer vermogen.
De BMW M5 met V10-motor is niet naar Nederland gekomen voor de uitlaat. Het Nederlandse bedrijf stuurde de 3D-scan spulletjes op zodat Driftworks de boel in kaart kon brengen. Daarna heeft Celeritech de boel ontworpen en gefabriceerd. Hieronder zie je hoe de auto een op maat gemaakt uitlaatsysteem krijgt dat aansluit op het bizarre tien-naar-één spruitstuk.
2 reacties op “Nederlander maakt bizarre uitlaat voor BMW M3 met V10 (en niet alleen voor de sier)”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

BMW M3 verliest kenmerkende ‘angel eyes’, krijgt extra vermogen terug

Meer dan een BMW M3 Touring heb je eigenlijk niet nodig in je leven

BMW M3 kan vallende motorrijder maar net ontwijken op de Nürburgring

BMW M3 knalt op nietsvermoedende Audi RS 4 Avant op Spa-Francorchamps

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Automerk dat aan de afgrond staat, maakt ook nog even zijn trouwe fans boos

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit onopvallende Golfje is stiekem sneller dan menig supercar (900+ pk!)

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Deze spaghetti verergert de vermogen tot gewicht ratio alleen maar. Of gebruiken ze hier iets bizar lichts voor zoals Titanium? Lijkt bijna onmogelijk. Nutteloos.
Schoenmaker, blijf bij je leest.