Vanuit Nederland naar Australië rijden. Het klinkt niet alleen onmogelijk – technisch gezien is het dat ook (gelukkig zijn er boten). De Nederlander Wiebe deed het toch. En alsof het allemaal nog niet lastig genoeg was, begon hij met een omweg naar het puntje van Scandinavië. Oh, en hij verbruikte geen druppel benzine: hij reed met een elektrische Volkswagen Golf volledig elektrisch naar Australië met een startbudget van 0 euro. TopGear sprak met de Nederlander die inmiddels na drie jaar en zo’n 90.000 kilometer in Australië is aangekomen, waar hij momenteel rondtrekt. Dit is zijn Plug Me In-avontuur.

Wat bezielde je in hemelsnaam om elektrisch naar Australië te rijden?

‘Ik wilde graag op reis, het liefst met een auto omdat je dan vrijheid hebt en overal kunt gaan waar je wilt. En het liefst zo ver mogelijk. Alleen: ik vond het zo gek dat ik voor mijn eigen plezier in een auto zou gaan rijden en daarmee de aarde zou vervuilen.’
‘Ik zag dat mensen nog niet snel aan een EV wilden beginnen omdat er veel vooroordelen waren: ze waren niet betrouwbaar en je kunt er geen lange afstanden mee afleggen. Toen dacht ik: hé, misschien kan ik door een reis te maken deze vooroordelen doorbreken en meer aandacht realiseren voor elektrisch vervoer.’

Stapte je zomaar in?

‘Om het nog epischer te maken, wilde ik kijken of ik de andere kant van de wereld zou kunnen bereiken met hulp van mensen om mij heen. Via mijn website vraag ik mensen om mij een maaltijd, een slaapplek of een stopcontact voor de auto aan te bieden. Zo wordt ook de route bepaald en reis ik van stopcontact naar stopcontact. Toen ik vertrok in maart 2016 had ik een kleine 200 aanbiedingen binnen. Dat is nu opgelopen tot 1.700 uit 45 landen.’

Kaartlezen is zo te zien niet jouw beste eigenschap?

‘Ik begon de reis naar Italië. Toen ik daar aankwam, was het nog niet mogelijk om verder naar het zuiden te gaan. Een hoop mensen uit Scandinavië boden echter wel een bed, brood of batterij aan. Toen ben ik omhoog gegaan en naar de Noordkaap gereden. Dat duurde zo’n vier maanden.’ ‘Toen ik daar was, dacht ik: misschien wordt het eens tijd om richting Australië te gaan rijden. Via het oosten van Europa, het Midden-Oosten, India en Zuidoost-Azië heb ik afgelopen juni Darwin bereikt en sindsdien ben ik Down Under aan het toeren.’

Hoeveel kilometer heb je gereden?

‘Inmiddels heb ik 33 landen doorkruist en 89.000 kilometer afgelegd zonder een benzinestation te bezoeken. Daarmee ben ik de eerste die naar de andere kant van de wereld reist in een elektrische auto, is het de langste afstand ooit afgelegd met een elektrische auto in een enkele reis (vorige record: 22.000 kilometer) en was ik de eerste die Turkije, Iran, India, Myanmar, Maleisië en Indonesië doorkruiste met een elektrische auto.’

Hoe laat je zomaar alles achter?

‘Het kwam allemaal precies goed uit. Het was mijn afstudeerproject dus ik had nog geen vaste baan. Ik heb mijn studentenkamertje opgezegd en mijn spullen bij mijn moeder gestald. Ik had dus geen dingen die mij tegen konden houden.’

Hoe kom je aan de auto?

‘Ik moest een auto hebben om de reis daadwerkelijk mee te maken. Marcel van Bundles was een van de eersten die ik belde. Hij was gelijk enthousiast en zei dat hij wellicht wel zijn eigen auto, een elektrische Volkswagen Golf, wilde uitlenen.’

Wil hij de auto niet een keer terug?

‘Ik heb tegen hem gezegd dat ik hem een jaar – maximaal anderhalf – nodig had. Inmiddels zijn we drie jaar verder. En hij vindt me nog altijd aardig. Geloof ik. Tijdens de reis heb ik verschillende baantjes gehad, sponsoren geregeld, donaties ontvangen en drie crowdfundingscampagnes gehouden voor reparaties aan de auto. In drie jaar heb ik zo 22.000 euro uitgegeven.’

Hoe houdt de auto het vol?

‘India was de grootste uitdaging. Ik kreeg hier veel problemen met de auto. Het begon met een gesprongen veer, die konden we niet vervangen en moest gelast worden. Ik probeerde Bangladesh in te gaan, maar de autoriteiten vonden dat geen goed idee en de auto werd in beslag genomen. Ik moest of een bankgarantie afgeven van twee keer de nieuwwaarde van de auto, of omkeren. Uiteindelijk kon ik in de hoofdstad een visum regelen. ‘Vlak bij Bangladesh liet ik de auto inspecteren. De rubbers in de onderste armen bleken versleten te zijn waardoor de achterste wielen te hard sleten en ik niet verder kon rijden. Toen we de auto in dezelfde workshop wilden opladen, was er een kortsluiting en ontplofte een van de twee laders, dubbel pech.’

Welke andere gekke dingen gebeurde er?

‘In de Verenigde Arabische Emiraten werd ik uitgenodigd door een sjeik voor een weekend. Elke dag aten bij het luxe Waldorf Astoria en overdag gingen we met buggy’s de woestijn in om door de duinen te ploeteren. In Maleisië werd ik uitgenodigd door Dennis Verbaas, een dag voordat hij ging trouwen met zijn Maleisische prinses. En in Indonesië ben ik een keer met iemand van de lokale bevolking van kleding gewisseld zodat ik het immigratiekantoor binnen kon komen.’ Wiebe verwacht in april zijn roadtrip af te ronden in Sydney en terug te gaan naar Nederland.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)