Dingen doodverklaren is leuk. Volkswagen na Dieselgate bijvoorbeeld. Of de carrière van rapper Boef. Of de dieselmotor. Of überhaupt de verbrandingsmotor. Nee, je hebt niet dezelfde gave als Cole Sear (uit The Sixth Sense, ken je klassiekers): ze zijn allemaal nog springlevend.

Ook de handbak is meermaals doodverklaard. En ja: de automaat wint terrein in de huis-tuin-en-keuken-klasse. Want Neerlandsch favoriete hobby (filerijden) is nu eenmaal een stuk fijner met een automaat. Porsche besloot enkele jaren geleden in al zijn Duitse rationaliteit dat de PDK-automaat superieur is aan de handbak (en dat is ook zo, want sneller én zuiniger), en leverde geen roerstok meer in de Porsche 911 GT3. Maar, ze vergaten dat er ook zoiets is als rijplezier.

60 procent van alle Porsche 911 GT3’s hebben een handbak

Na een hoop gezeur van het publiek bracht Porsche bij de huidige 911 GT3 de keuzemogelijkheid van een handbak terug. Sterker nog: bij de Touring Package (zoals je ‘m hierboven ziet zonder vleugel) is een automaat niet eens leverbaar. De keuze van Porsche bleek de juiste: In Nederland is zestig procent van alle Porsche 911 GT3’s geleverd met een handbak. Dat blijkt uit navraag van TopGear aan Porsche Nederland. Overigens wilden ze er niet bij vertellen hoe veel ze er al verkocht hebben in Nederland. We weten toevallig dat het er deze maand al drie waren.

En zelfs in automaat-walhalla Amerika is het aandeel handbak tweederde. En daar worden er nog een stuk meer verkocht dan hier. En dat betekent dat de handbak, in ieder geval in de auto’s die ertoe doen, voorlopig nog niet dood is. En dat er nog mensen met verstand zijn in Nederland (en zelfs in Amerika).

Reacties

  • Chris heeft op 14 maart 2018 geschreven:

    Mijn werkster heeft er ook een besteld. Een echte volkswagen dus.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)