
Dit jaar waagden Alpina en BMW de grote stap door samen te gaan wonen in München. Daardoor zijn de lijntjes korter tussen het automerk en de tuner. Het eerste model dat Alpina binnen de fabrieksmuren van BMW bouwt, is de enorme SUV met zeven zitplaatsen. Vandaag maakt de importeur de Nederlandse prijs van de gefacelifte Alpina XB7 bekend.
Alpina pakt als basis (net als voor de facelift) de X7 met de 4,4-liter V8 en voegt daar wat leuke motorupgrades aan toe. De power groeit van 530 pk en 750 Nm naar 621 pk en 800 Nm. Een sprintje van 0 naar 100 km/u doet de XB7 in 4,2 seconden en zo’n tien seconden later tikt hij al de 200 km/u aan. De topsnelheid is 290 km/u. Je krijgt altijd een automaat en vierwielaandrijving.
Je herkent de facelift van de Alpina XB7 aan de tweedelige koplampen. Uiteraard schroeft Alpina zijn eigen bumpers op de X7 en het interieur krijgt een make-over. Verder krijgt hij een Alpina-sportonderstel met luchtveringen op beide assen. De XB7 kan tot 40 millimeter zakken afhankelijk van de rijmodus en de snelheid waarmee je rijdt.
De Nederlandse prijs voor de Alpina XB7
In Nederland ben je voor de goedkoopste BMW X7 tenminste 137.626 euro kwijt. Deze Alpina kun je het beste vergelijken met de X7 M60i, die dezelfde V8 heeft. Deze kost minimaal 188.178 euro. De Nederlandse prijs voor de Alpina XB7 begint bij 239.960 euro, wat bijna 8.000 euro meer is dan voorheen. Je kunt hem per direct bestellen.
Meer van TopGear


BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Praat mee: welke optie kun je nooit meer zonder in de auto?

Autobahn-cruiser: De Alpina XB7 Manufaktur weegt bijna 3.000 kilo en haalt 290 km/u

BMW X7 M60i review: Rijdt de grootste M nog een beetje M-achtig?

Alpina XB7 facelift is er al snel bij

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Praat mee: welke optie kun je nooit meer zonder in de auto?

Autobahn-cruiser: De Alpina XB7 Manufaktur weegt bijna 3.000 kilo en haalt 290 km/u

Alpina XB7 gespot op de Nürburgring

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

Er mag gehuild worden: dit is de laatste Alpina voordat het automerk gaat stoppen

De overheid verkoopt een ‘Alpina B6’ voor een prikkie (maar er is een addertje)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels

Lexus maakte al onverwoestbare auto’s, maar waarschijnlijk is dit de meest onverwoestbare tot nu toe

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen
