
Dit jaar waagden Alpina en BMW de grote stap door samen te gaan wonen in München. Daardoor zijn de lijntjes korter tussen het automerk en de tuner. Het eerste model dat Alpina binnen de fabrieksmuren van BMW bouwt, is de enorme SUV met zeven zitplaatsen. Vandaag maakt de importeur de Nederlandse prijs van de gefacelifte Alpina XB7 bekend.
Alpina pakt als basis (net als voor de facelift) de X7 met de 4,4-liter V8 en voegt daar wat leuke motorupgrades aan toe. De power groeit van 530 pk en 750 Nm naar 621 pk en 800 Nm. Een sprintje van 0 naar 100 km/u doet de XB7 in 4,2 seconden en zo’n tien seconden later tikt hij al de 200 km/u aan. De topsnelheid is 290 km/u. Je krijgt altijd een automaat en vierwielaandrijving.
Je herkent de facelift van de Alpina XB7 aan de tweedelige koplampen. Uiteraard schroeft Alpina zijn eigen bumpers op de X7 en het interieur krijgt een make-over. Verder krijgt hij een Alpina-sportonderstel met luchtveringen op beide assen. De XB7 kan tot 40 millimeter zakken afhankelijk van de rijmodus en de snelheid waarmee je rijdt.
De Nederlandse prijs voor de Alpina XB7
In Nederland ben je voor de goedkoopste BMW X7 tenminste 137.626 euro kwijt. Deze Alpina kun je het beste vergelijken met de X7 M60i, die dezelfde V8 heeft. Deze kost minimaal 188.178 euro. De Nederlandse prijs voor de Alpina XB7 begint bij 239.960 euro, wat bijna 8.000 euro meer is dan voorheen. Je kunt hem per direct bestellen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Praat mee: welke optie kun je nooit meer zonder in de auto?

Autobahn-cruiser: De Alpina XB7 Manufaktur weegt bijna 3.000 kilo en haalt 290 km/u

BMW X7 M60i review: Rijdt de grootste M nog een beetje M-achtig?

Alpina XB7 facelift is er al snel bij

BMW X7 krijgt tweedelige koplampen in de facelift

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

Praat mee: welke optie kun je nooit meer zonder in de auto?

Autobahn-cruiser: De Alpina XB7 Manufaktur weegt bijna 3.000 kilo en haalt 290 km/u

Alpina XB7 gespot op de Nürburgring

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

Er mag gehuild worden: dit is de laatste Alpina voordat het automerk gaat stoppen

De overheid verkoopt een ‘Alpina B6’ voor een prikkie (maar er is een addertje)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

Alpina-oprichter Burkard Bovensiepen is op 87-jarige leeftijd overleden

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels

Lexus maakte al onverwoestbare auto’s, maar waarschijnlijk is dit de meest onverwoestbare tot nu toe

De gigantische Hyundai Ioniq 9 is nog iets groter dan de Kia EV9 (en hij komt naar Nederland)

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is
