Nederlandse wegen staan op nummer 2 van de wereld

België zakt nog verder en komt onder Namibië en Rwanda

Ecoduct Snelweg
Ecoduct Snelweg

World Economic Forum maakt elk jaar het Global Competitiveness Report, waarin alle 141 landen voor diverse categorieën een rapportcijfer krijgen. Het is tevens de jaarlijkse rechtvaardiging van alle grappen die je maakt over de Belgische wegen. Want die zijn volgens de instantie alleen maar slechter geworden in de afgelopen jaren.

In Nederland mogen we trots zijn op ons wegdek. We klagen mooi over de belasting die we betalen, maar wij hebben na Singapore de beste wegeninfrastructuur ter wereld. We krijgen een 6,4 van de 7 punten. Singapore krijgt een 6,5. Onder ons staan Zwitserland, gevolgd door Hong Kong en Japan. Duitsland staat trouwens op nummer 22, met een 5,3 – je snapt wel waarom.

De wegen in België zijn slechter dan Namibië en Rwanda

De kwaliteit van de wegeninfrastructuur in België krijgt een score van 4,4 van de 7 en komt hiermee op de 56ste plek. In 2017 stond België nog op de 46ste plek met 4,5 punten. Toen deden er 137 landen mee. Belgie staat daarmee nog altijd onder Namibië (21), Chili (25), Rwanda (38) en de Dominicaanse Republiek (40). Om maar even iets te noemen.

De beste verbindingen

Het World Economic Forum oordeelt ook de kwaliteit van de aansluitingen. Ze kijken naar de gemiddelde snelheid en hoe recht een route is tussen de tien grootste steden of de steden die ten minste 15 procent bijdragen aan de totale economie van het land. Snap je het nog? Het is gewoon hoe makkelijk iets te bereiken is.

Hierin staan Spanje, Saudi Arabië en Amerika op één met een perfecte score. Namibië staat op vijf, met Canada ertussenin. België vind je op nummer 21. Nederland staat pas op nummer 28 met een score van 89 van de 100. Het cijfer is prima, de positie minder. Maar goed, dat mag een leuk grapje over de Belgische wegen natuurlijk niet verpesten.

Reacties
  1. Tjerk zegt op 13 oktober 2019 om 15:02:

    Het Belgische asfalt is inderdaad pure bagger, maar de scorering klopt van geen kanten:Regel 1 in het wetboek van Abarth: een rechte weg is een slechte weg

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws