Spiders, Roadsters, Topless of Cabrio: dakloze auto’s zijn er in alle soorten, maten en naamgevingen. Merken willen je doen geloven dat een cabriolet ‘het ultieme gevoel van vrijheid geeft’, of iets in die trant. Maar cabrio’s kunnen ook zorgen voor extra kopzorgen. Daar kom je wel achter bij het zien van deze negen auto’s met maffe vouwdaken.
Door hun krankzinnige dak hebben deze bijzondere cabrio’s net wat meer karakter. Vandaar dat we de speciale dakjes omschrijven als ‘geweldig’. Dat de bijzondere vouwdaken op auto’s van alle tijden, bewijst deze lijst. Het oudste exemplaar stamt uit 1958 terwijl de nieuwste in mei van dit jaar werd gepresenteerd. Check de negen maffe, maar ook geweldige vouwdaken hieronder.
Peugeot 402 Eclipse
Dacht je dat de 206 CC de eerste Peugeot met een verdwijnende hardtop was? Mais non. Al in 1931 werd dit zware en kommervolle mechanisme gepatenteerd voor de 402. Het dak vouwde niet op – het tilde zichzelf simpelweg in één stuk in de bagageruimte. Ondanks het coole dak kocht niet veel mensen er een.
Ford Fairlane 500 Skyliner
Ford liet zich daardoor niet afschrikken: tussen 1957 en 1959 deed het merk ook een poging met een enorm wegklappend dak en maakte er bijna 50.000 van. De Hide-Away Hardtop, zoals ie werd genoemd, werkte op zeven elektromotoren en vrat de complete bagageruimte op. Hier zie je hoe het dak in de bagageruimte verdwijnt.
Porsche 718 Spyder RS
Voor de extreemste Boxster ontwierp Porsche een geheel nieuw dak dat 7,6 kilo lichter was en zelfs andere bevestigingspunten nodig had vanwege de nieuwe luchtinlaten. Je kon hem nog verder op dieet zetten door het achterruitje thuis te laten en met alleen de ‘bimini-top’ op pad te gaan. Lees van tevoren wel goed de handleiding door.
Citroën C3 Pluriel
In 2003 besloot Citroën de kleine hatchback maar meteen helemaal opnieuw uit te vinden, middels een wegklapbare kap van stof en dakrails die je helemaal kon verwijderen en thuis kon laten. Het resultaat was deze Citroën C3 Pluriel. Tof aan de Rivièra, minder tof in Rotterdam. Toch hield ie het tot 2010 vol in de showrooms.
Ferrari 575 Superamerica
Waarschijnlijk het simpelste concept voor een dak ooit: een glasplaat die bijna 180 graden achterover klapt en ondersteboven ligt als een enorme schaal. Dus ja, daar blijft vocht en gevallen gebladerte liggen, dat ie daarna weer dumpt op jou, je passagier en het interieur van je V12-sportwagen. Hadden ze in Maranello misschien over na moeten denken.
Honda CRX Del Sol
Honda’s MX-5-rivaal had een bizar idee: waarom zou je het dak niet in een soort pizzadoos schuiven en het dan in het achterdek laten zakken? Betrouwbaar, dat wel, want het is een Honda. Maar toch: toen de Honda S2000 kwam, had het bedrijf besloten dat een semi-elektrische softtop toch slimmer was. Daardoor verdween de pizzadoos.
Porsche 911 Targa
De Porsche 911 Targa werd in eerste instantie uitgevonden als geitenpaadje, toen men in de Verenigde Staten dreigde cabrio’s te verbieden vanwege de risico’s bij het over de kop slaan. Het Amerikaanse verbod gebeurde nooit, maar Porsche bleef de Targa toch voeren, met zijn lapje (loodzware) stof en glazen koepel.
Bugatti Veyron Grand Sport
De snelste open auto ter wereld had twee panelen die je in het dak moest klikken, maar die niet in de bagageruimte pasten. Daar hadden eigenaar vast een busje voor met butlers. Voor noodgevallen was er een langwerpige paraplu die tussen de stoelen zat. Als je die gebruikte, was de topsnelheid niet langer 406 km/u, maar eh… 130 km/u.
Newport Convertible Engineering Range Rover
Sommige auto’s horen geen vouwdaken te krijgen, en de Range Rover is er daar één van. Niet dat de carrosseriebouwers van Newport Convertible Engineering zich daar veel van aantrokken. Een dezer dagen zal een open Rolls-Royce Cullinan zijn certificatie proberen te halen met een crashtest. Als dat maar goed gaat…
Reacties