Net als knipperlichtvloeistof, dieselbougies en een batterijfilter zijn de uitlaten in dit artikel hartstikke nep. De uitstulpingen die je hieronder ziet, hebben allerlei non-functies. Bij de een zijn de nepuitlaten open verlengstukken, bij de ander is er gewoonweg een extra pijp toegevoegd die niets uitvoert.

Het eerste voorbeeld hieronder zal verschillende petrolheads met een gat in hun kennis flink pijn doen. Maar er zijn ook genoeg andere, minder legendarische auto’s met nepuitlaten. Dit zijn wat ons betreft de akeligste voorbeelden.

Lamborghini Miura

Lamborghini Miura schuin achter

De Lamborghini Miura – dé eerste supercar, kandidaat voor De Mooiste Auto Ooit, het icoon van overdaad in de sexy sixties – had compleet neppe uitlaten. De echte pijpen stoppen een paar centimeter voor de chroomdingen die uit de achterkant steken. ’t Is officieel: alles wat je weet is een leugen.

Audi SQ5

Audi SQ5

Een heel vreemde keus bij deze Audi SQ5, qua styling. Het lijkt of Audi eerst vier pijpen wilde, maar toen bedacht dat vier keer nep misschien wat veel was en het designteam op het allerlaatste moment besloot de contouren dan maar onderdeel van de bumper te laten worden. Althans, een poging daartoe te doen. Tja…

Audi S6

Audi S6 rijdend schuin achter

Maar Audi kan het nog veel gekker maken. Dit zijn niet zomaar uitlaatpijpen. Het zijn niet eens enorme orgelpijpen waarachter zich kleine proppenschietertjes verstoppen. Ze zijn 100 procent nep. Marketing zegt dat een Audi S vier pijpen moet hebben, en dus worden deze erop geplakt.

Toyota Camry

Toyota Camry achter

De Toyota Camry is zo saai dat zelfs Toyota zelf hem gedurende decennia vergat te verkopen. Toen ging ie weer in de verkoop, en niemand had het door. Terwijl er, als je van neppe uitlaten houdt, toch best wat te genieten valt. Nou ja, uitlaten… uitlaat. Want één van deze twee is echt, de andere zit er voor de sier.

Peugeot 108 GT-line

Peugeot 108 GT-line schuin achter

Niets zegt ‘ik heb een sportieve, Ferrari 296-achtige centrale uitlaat nodig’ zoals een 1,0-liter stadsautootje met een plastic carrosserie dat doet. Maar de Peugeot 108 is nu dood en de hele klasse van stadsautootjes gaat hem keihard achterna. De wereld voelt vreemd en incompleet aan zonder dit vrolijke Franse ding.

Ford Explorer ST

Ford Explorer ST schuin achter

Extra bijzonderheidspunten voor Ford hier. De pijpen van de Explorer ST zijn echt. Behalve dat ze dat niet zijn. Er zijn wel degelijk vier pijpen, maar de gassen verlaten de auto onder aan de pijp, naar de grond toe. Zo blijven de naar achteren wijzende pijpen schoon en roetvrij. Wetenschap!

Lexus IS F

Lexus IS F

De gestapelde pijpen van de M3-rivaal van Lexus waren niet ieders kopje thee. Niet alleen omdat ze er vreemd uitzagen, maar vooral omdat ze compleet fake waren en niet eens waren verbonden met het uitlaatsysteem. Lexus luisterde en monteerde op de RC F gewone, échte uitlaatpijpen.

Skoda Octavia RS TDI

Skoda Octavia RS TDI schuin achter

Op snelle Octavia’s van de vorige generatie kreeg je twee uitlaatpijpen, zodat je normale Octavia’s kon laten zien wie er nou eigenlijk de baas was. Ze waren, als te doen gebruikelijk, behoorlijk nep. Maar op de diesel was één kant helemaal nep, omdat een TDI nu eenmaal maar één uitlaat had.

Rolls-Royce Ghost

Rolls-Royce Ghost schuin achter

Wat vreemd is aan de neppe stortkokers van deze Rolls is dat je ervoor moet betalen. Als je een duo pijpen uit de achterkant van je Rolls-Royce Ghost wilt laten steken, moet je butler de optie ‘zichtbare uitlaten’ aanvinken, wat enig langwerpig chroom aan je bumper toevoegt – waarachter je de echte pijpen kunt zien. 

Je gaat je na dit alles toch afvragen waarom fabrikanten hun auto’s verpesten met nepuitlaten. Het antwoord op die vraag lees in het bericht hieronder.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear