
Nee hoor, de stickers op de zijkant van de nieuwe Audi RS 3 zijn niet het resultaat van neem-je-kinderen-mee-naar-je-werkdag. Ze kunnen bij Audi prima tot vijf tellen, nemen we aan. De cijfers 1-2-4-5-3 staan voor de ontstekingsvolgorde van de vijfcilindermotor, die voor deze nieuwste generatie Audi RS 3 terugkeert. Het vermogen blijft ongewijzigd ten opzichte van de vorige generatie.
De 2,5-liter vijfcilinder met een turbo produceert dus wederom 400 pk. Het koppel neemt toe van 480 naar 500 Nm en is over een breder toerenbereik beschikbaar (van 2.250 tot 5.600 tpm). De kleine aanpassingen zijn genoeg om de 0-100-tijd te laten krimpen van 4,1 seconden naar 3,8 seconden, met hulp van launch control. Overigens verwachten we dat de 0-100-tijd van de nieuwe Audi RS 3 vrij conservatief is en dat ie in de praktijk wat sneller is – dat was bij de vorige generatie net zo. Schakelen doet een automaat voor je, trouwens.
Audi gaat ook aan de driftmodus
De nieuwe Audi RS 3 is dus minder krachtig dan de Mercedes-AMG A 45 S met 421 pk, maar wel 0,1 seconde sneller naar de 100 km/u. Het koppel is gelijk. Net als de Mercedes (en de Golf R) kan de snelle hatch nu zijn voorwielaandrijving uitschakelen om een potje te driften. ‘RS Torque Rear’ noemt Audi de functie. Daarnaast zijn er nog de RS Performance-modus, RS Individual, Dynamic, Auto en Comfort.
De nieuwe Audi RS 3 is lager
De nieuweling staat 25 millimeter lager dan een standaard-A3 en 10 millimeter lager dan een S3. De RS 3 krijgt speciale lagers, stijvere draagarmen en stabilisatoren en één graad extra negatief camber. Uiteraard is er razendsnelle torque vectoring om de juiste hoeveelheid power naar elk wiel te sturen voor maximale grip en acceleratie. De topsnelheid is trouwens een indrukwekkende 290 km/u.
De RS 3 was altijd een serieus snel ding en de vorige generatie was de eerste die zijn stropdas iets losser deed. Zou de nieuwe Audi RS 3 een volwaardig gevoel voor humor kunnen kweken? Daar zullen we binnenkort achter komen. Voor nu moet je het even doen met de foto’s van deze gecamoufleerde exemplaren. De nieuweling komt, zoals je ziet, als hatchback (Sportback) en sedan (Limousine).


Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Goed reactievermogen van politieagent bij achtervolging (180+) voorkomt een hoop ellende

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Hoe je met heel weinig moeite een miskoop kunt voorkomen bij een tweedehandsauto

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Audi vertelt trots over hoe makkelijk je kunt driften met de vernieuwde RS 3

Audi pakt Nürburgring-record af van BMW met de vernieuwde RS 3

De Abt Audi RS 3-S is de versie voor ‘verstandige’ mensen

Wat moet je laatste pure benzineauto zijn? BMW M2 vs Porsche 718 Cayman vs Audi RS 3

Koop jij de bekendste Audi RS 3 van Nederland bij de overheid?

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Mogelijk heb je tien jaar lang te veel betaald aan de RDW – zo krijg je je geld terug

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Ook als je niet vlakbij de grens woont, is tanken in Duitsland goedkoper

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

beetje gestolen van Ford met de Ford Focus RS met driftmodus