
Nee hoor, de stickers op de zijkant van de nieuwe Audi RS 3 zijn niet het resultaat van neem-je-kinderen-mee-naar-je-werkdag. Ze kunnen bij Audi prima tot vijf tellen, nemen we aan. De cijfers 1-2-4-5-3 staan voor de ontstekingsvolgorde van de vijfcilindermotor, die voor deze nieuwste generatie Audi RS 3 terugkeert. Het vermogen blijft ongewijzigd ten opzichte van de vorige generatie.
De 2,5-liter vijfcilinder met een turbo produceert dus wederom 400 pk. Het koppel neemt toe van 480 naar 500 Nm en is over een breder toerenbereik beschikbaar (van 2.250 tot 5.600 tpm). De kleine aanpassingen zijn genoeg om de 0-100-tijd te laten krimpen van 4,1 seconden naar 3,8 seconden, met hulp van launch control. Overigens verwachten we dat de 0-100-tijd van de nieuwe Audi RS 3 vrij conservatief is en dat ie in de praktijk wat sneller is – dat was bij de vorige generatie net zo. Schakelen doet een automaat voor je, trouwens.
Audi gaat ook aan de driftmodus
De nieuwe Audi RS 3 is dus minder krachtig dan de Mercedes-AMG A 45 S met 421 pk, maar wel 0,1 seconde sneller naar de 100 km/u. Het koppel is gelijk. Net als de Mercedes (en de Golf R) kan de snelle hatch nu zijn voorwielaandrijving uitschakelen om een potje te driften. ‘RS Torque Rear’ noemt Audi de functie. Daarnaast zijn er nog de RS Performance-modus, RS Individual, Dynamic, Auto en Comfort.
De nieuwe Audi RS 3 is lager
De nieuweling staat 25 millimeter lager dan een standaard-A3 en 10 millimeter lager dan een S3. De RS 3 krijgt speciale lagers, stijvere draagarmen en stabilisatoren en één graad extra negatief camber. Uiteraard is er razendsnelle torque vectoring om de juiste hoeveelheid power naar elk wiel te sturen voor maximale grip en acceleratie. De topsnelheid is trouwens een indrukwekkende 290 km/u.
De RS 3 was altijd een serieus snel ding en de vorige generatie was de eerste die zijn stropdas iets losser deed. Zou de nieuwe Audi RS 3 een volwaardig gevoel voor humor kunnen kweken? Daar zullen we binnenkort achter komen. Voor nu moet je het even doen met de foto’s van deze gecamoufleerde exemplaren. De nieuweling komt, zoals je ziet, als hatchback (Sportback) en sedan (Limousine).


Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Audi vertelt trots over hoe makkelijk je kunt driften met de vernieuwde RS 3

Audi pakt Nürburgring-record af van BMW met de vernieuwde RS 3

De Abt Audi RS 3-S is de versie voor ‘verstandige’ mensen

Wat moet je laatste pure benzineauto zijn? BMW M2 vs Porsche 718 Cayman vs Audi RS 3

Koop jij de bekendste Audi RS 3 van Nederland bij de overheid?

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Rijd jij een auto met deze populaire motor? Kans op dure motorschade, maar er is goed nieuws

Hardrijder komt door een slimme advocaat onder een boete van 204 km/u uit

Je kunt straks ook rode verlichting aan de voorkant van een auto gaan zien – dit is waarom

Waarom 1.160 matrixborden in Nederland niet aan geven hoe hard jij mag rijden (terwijl de snelheid wel geldt)

Zo weet je alle over de GP Engeland 2025 in minder dan 120 seconden

beetje gestolen van Ford met de Ford Focus RS met driftmodus