Nieuwe Audi RS 3: 400 pk en driftmodus

De vijfcilinder is wederom van de partij

Foto('s): Audinieuwe audi rs 3
Foto('s): AudiAudi RS 3 (2021) Limousine en Sportback
Foto('s): AudiAudi RS 3 (2021) hatchback en sedan
Foto('s): AudiAudi RS 3 (2021)
Foto('s): AudiAudi RS 3 (2021) rood
Foto('s): AudiAudi RS 3 (2021) sportback
Foto('s): AudiAudi RS 3 (2021) limousine
Foto('s): AudiDriftende Audi RS 3 (2021)
Foto('s): AudiAchterbumper Audi RS 3 (2021) Limousine
Foto('s): AudiAudi RS 3 (2021) neus
Foto('s): AudiDrift Audi RS 3 (2021)
nieuwe audi rs 3
Audi RS 3 (2021) Limousine en Sportback
Audi RS 3 (2021) hatchback en sedan
Audi RS 3 (2021)
Audi RS 3 (2021) rood
Audi RS 3 (2021) sportback
Audi RS 3 (2021) limousine
Driftende Audi RS 3 (2021)
Achterbumper Audi RS 3 (2021) Limousine
Audi RS 3 (2021) neus
Drift Audi RS 3 (2021)

Nee hoor, de stickers op de zijkant van de nieuwe Audi RS 3 zijn niet het resultaat van neem-je-kinderen-mee-naar-je-werkdag. Ze kunnen bij Audi prima tot vijf tellen, nemen we aan. De cijfers 1-2-4-5-3 staan voor de ontstekingsvolgorde van de vijfcilindermotor, die voor deze nieuwste generatie Audi RS 3 terugkeert. Het vermogen blijft ongewijzigd ten opzichte van de vorige generatie.

De 2,5-liter vijfcilinder met een turbo produceert dus wederom 400 pk. Het koppel neemt toe van 480 naar 500 Nm en is over een breder toerenbereik beschikbaar (van 2.250 tot 5.600 tpm). De kleine aanpassingen zijn genoeg om de 0-100-tijd te laten krimpen van 4,1 seconden naar 3,8 seconden, met hulp van launch control. Overigens verwachten we dat de 0-100-tijd van de nieuwe Audi RS 3 vrij conservatief is en dat ie in de praktijk wat sneller is – dat was bij de vorige generatie net zo. Schakelen doet een automaat voor je, trouwens.

Audi gaat ook aan de driftmodus

De nieuwe Audi RS 3 is dus minder krachtig dan de Mercedes-AMG A 45 S met 421 pk, maar wel 0,1 seconde sneller naar de 100 km/u. Het koppel is gelijk. Net als de Mercedes (en de Golf R) kan de snelle hatch nu zijn voorwielaandrijving uitschakelen om een potje te driften. ‘RS Torque Rear’ noemt Audi de functie. Daarnaast zijn er nog de RS Performance-modus, RS Individual, Dynamic, Auto en Comfort.

De nieuwe Audi RS 3 is lager

De nieuweling staat 25 millimeter lager dan een standaard-A3 en 10 millimeter lager dan een S3. De RS 3 krijgt speciale lagers, stijvere draagarmen en stabilisatoren en één graad extra negatief camber. Uiteraard is er razendsnelle torque vectoring om de juiste hoeveelheid power naar elk wiel te sturen voor maximale grip en acceleratie. De topsnelheid is trouwens een indrukwekkende 290 km/u.

De RS 3 was altijd een serieus snel ding en de vorige generatie was de eerste die zijn stropdas iets losser deed. Zou de nieuwe Audi RS 3 een volwaardig gevoel voor humor kunnen kweken? Daar zullen we binnenkort achter komen. Voor nu moet je het even doen met de foto’s van deze gecamoufleerde exemplaren. De nieuweling komt, zoals je ziet, als hatchback (Sportback) en sedan (Limousine).

Reacties
  1. wessel zegt op 23 juni 2021 om 12:39:

    beetje gestolen van Ford met de Ford Focus RS met driftmodus

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken