
Sinds mensenheugenis doet de Audi S3 wat je van hem verwacht: een competente kleine Audi zijn die net iets luxer uitgevoerd is dan een A3 en net wat sneller is, maar nog wel wat minder wild is dan een RS 3. Audi verandert iets aan deze formule met deze generatie. De vernieuwde S3 kruipt wat dichter naar zijn RS-broertje dankzij de ’torque splitter’. Hiermee kan de Audi S3 ineens driften.
De ’torque splitter’ zorgt voor ‘een volledig variabele koppelverdeling tussen de achterwielen’ dankzij ‘een elektronisch geregelde meerplatenkoppeling op elke aandrijfas om het koppel optimaal te verdelen tussen het achterwiel aan de binnen- en buitenkant van de bocht’. In normale mensentaal betekent het dat de nieuwe S3 gemakkelijk dwars te smijten is. Deze techniek ken je van de Audi RS 3.
Specificaties van de nieuwe Audi S3
Audi geeft de 2,0-liter viercilinder 23 pk en 20 Nm koppel extra voor een totaal van 333 pk en 420 Nm. Daarmee is dit de sterkste S3 ooit. Van 0 naar 100 km/u gaan in een tiende van een seconde sneller (4,7 seconden) en de topsnelheid is nog steeds begrensd op 250 km/u. De motor en zeventraps automaat zijn wat sportiever afgesteld zodat je sneller van je plek komt en de helft sneller schakelt.
-
Foto: © Audi
-
Foto: © Audi
-
Foto: © Audi
-
Foto: © Audi
-
Foto: © Audi
-
Foto: © Audi
-
Foto: © Audi
-
Foto: © Audi
De S3 is natuurlijk een stukje lager dan de A3 – 15 millimeter om precies te zijn. 18-inch wielen zijn standaard, optioneel zetten ze er 19-inch wielen onder. Verder zijn er stijvere bussen in de draagarmen en en de remmen zijn iets groter dan voorheen. In de modus Dynamic+ is het stationaire toerental iets hoger voor betere launches.
De nieuwe S3 is een stuk minder subtiel
Vanbuiten is de Audi S3 net wat wilder dan voorheen; kijk bijvoorbeeld naar de nieuwe ‘Singleframe’-grille, de grotere luchtinlaten in de bumper en het agressievere spoilerwerk. Het interieur krijgt ook wat tweaks zoals nieuwe luchtroosters, nieuwe stoffen inleg voor wat decoratieve stukken en de nieuwe interieurverlichting. De zwarte hemelbekleding ziet er wederom chic uit.
De nieuwe Audi S3 is vanaf nu te bestellen als Sportback (die grijze) en als Limousine (die blauwe). Ergens tijdens de komende zomer staan ze bij de Nederlandse Audi-dealers. Wat je voor de twee S3’s gaat betalen, is nog niet bekend. Voor de facelift betaalde je voor de S3 Sportback 79.333 euro en voor de S3 Limousine minimaal 80.382 euro.


Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Is de nieuwe Audi S3 wel echt beter dan de originele uit 1999?

Inhalen vóór blinde bocht is niet slim

Audi S3 Sportback en Limousine zijn hier

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

Dit ooit in Nederland populaire automerk is bijna failliet, maar op deze controversiële manier willen ze overleven

Spotify komt net op tijd voor de zomervakantie met een zeer handige feature voor in de auto

In deze provincie heb je de grootste kans om achter een langzame caravan te zitten

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik
