
Sinds mensenheugenis doet de Audi S3 wat je van hem verwacht: een competente kleine Audi zijn die net iets luxer uitgevoerd is dan een A3 en net wat sneller is, maar nog wel wat minder wild is dan een RS 3. Audi verandert iets aan deze formule met deze generatie. De vernieuwde S3 kruipt wat dichter naar zijn RS-broertje dankzij de ’torque splitter’. Hiermee kan de Audi S3 ineens driften.
De ’torque splitter’ zorgt voor ‘een volledig variabele koppelverdeling tussen de achterwielen’ dankzij ‘een elektronisch geregelde meerplatenkoppeling op elke aandrijfas om het koppel optimaal te verdelen tussen het achterwiel aan de binnen- en buitenkant van de bocht’. In normale mensentaal betekent het dat de nieuwe S3 gemakkelijk dwars te smijten is. Deze techniek ken je van de Audi RS 3.
Specificaties van de nieuwe Audi S3
Audi geeft de 2,0-liter viercilinder 23 pk en 20 Nm koppel extra voor een totaal van 333 pk en 420 Nm. Daarmee is dit de sterkste S3 ooit. Van 0 naar 100 km/u gaan in een tiende van een seconde sneller (4,7 seconden) en de topsnelheid is nog steeds begrensd op 250 km/u. De motor en zeventraps automaat zijn wat sportiever afgesteld zodat je sneller van je plek komt en de helft sneller schakelt.
-
Foto: © Audi
-
Foto: © Audi
-
Foto: © Audi
-
Foto: © Audi
-
Foto: © Audi
-
Foto: © Audi
-
Foto: © Audi
-
Foto: © Audi
De S3 is natuurlijk een stukje lager dan de A3 – 15 millimeter om precies te zijn. 18-inch wielen zijn standaard, optioneel zetten ze er 19-inch wielen onder. Verder zijn er stijvere bussen in de draagarmen en en de remmen zijn iets groter dan voorheen. In de modus Dynamic+ is het stationaire toerental iets hoger voor betere launches.
De nieuwe S3 is een stuk minder subtiel
Vanbuiten is de Audi S3 net wat wilder dan voorheen; kijk bijvoorbeeld naar de nieuwe ‘Singleframe’-grille, de grotere luchtinlaten in de bumper en het agressievere spoilerwerk. Het interieur krijgt ook wat tweaks zoals nieuwe luchtroosters, nieuwe stoffen inleg voor wat decoratieve stukken en de nieuwe interieurverlichting. De zwarte hemelbekleding ziet er wederom chic uit.
De nieuwe Audi S3 is vanaf nu te bestellen als Sportback (die grijze) en als Limousine (die blauwe). Ergens tijdens de komende zomer staan ze bij de Nederlandse Audi-dealers. Wat je voor de twee S3’s gaat betalen, is nog niet bekend. Voor de facelift betaalde je voor de S3 Sportback 79.333 euro en voor de S3 Limousine minimaal 80.382 euro.


Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Goed reactievermogen van politieagent bij achtervolging (180+) voorkomt een hoop ellende

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Hoe je met heel weinig moeite een miskoop kunt voorkomen bij een tweedehandsauto

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Is de nieuwe Audi S3 wel echt beter dan de originele uit 1999?

Inhalen vóór blinde bocht is niet slim

Audi S3 Sportback en Limousine zijn hier

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom zou je niet gewoon een nieuwe auto in Duitsland kopen als ze daar veel goedkoper zijn?’

Deze bekende auto’s hadden eigenlijk compleet misleidende namen
