Nu tweedehandsauto’s maar niet goedkoper willen worden, kun je overwegen om de eerste eigenaar van je volgende auto te worden. Al doe je het voor de geur van een nieuwe auto. Mocht je van plan zijn om in 2024 een nieuwe auto te kopen, let dan even goed op. In de tweede helft van het jaar kunnen de prijzen van bepaalde oudere modellen best wat kunnen zakken.
In de EU hebben autofabrikanten te maken met de Vehicle General Safety Regulation (GSR). Deze richtlijn stelt minimale veiligheidseisen aan auto’s die gebouwd zijn vóór een bepaalde datum. In juli van dit jaar worden de veiligheidseisen geüpdatet. Zo moeten modellen die vanaf juli 2022 geïntroduceerd zijn ‘intelligente snelheidsassistentie’ en ‘achteruitrijdetectie met camera of sensoren’ hebben, bijvoorbeeld.
Hoe nieuwe auto’s vóór 7 juli 2024 goedkoper kunnen worden
Het ging tot nu toe om de introductiedatum van het model, niet om de productiedatum van de auto. Fiat mag de Panda (puur als voorbeeld) nog nieuw produceren zonder de functionaliteiten, aangezien de auto in de basis oud is. Maar dat gaat nu veranderen. Straks moeten alle auto’s die nieuw uit de fabriek rollen aan de eisen van de GSR voldoen, dus ook oude ontwerpen. En dat voert de druk op bij dealers om oude voorraad te verkopen.
Het Belgische Autofans sprak met Kristof Winckelmans van Astara Western Europe over de nieuwe regelgeving. Volgens Winckelmans zullen autofabrikanten onder druk staan om de produceerde auto’s die niet voldoen aan de nieuwe regels te verkopen vóór 7 juli. Dat klinkt dus als een uitverkoop bij de dealers bij bepaalde oudere modellen.
De Toyota GR86 is bijvoorbeeld een auto die niet aan de nieuwe eisen van de GSR voldoet. In 2023 stopte Toyota al de productie voor Europa, alleen maar in de VS. Enorme aantallen zullen er in Nederland niet bij de dealers in de voorraad staan, maar wie weet. Vorig jaar registreerde Toyota slechts tien exemplaren van het sportautootje. Dat waren er wel negen meer dan de Supra.
Zo kunnen dealers de prijsdaling omzeilen
Volgens de RAI Vereniging mogen de auto’s die niet aan de nieuwe GSR-richtlijn voldoen niet meer geregistreerd worden. Dit is dus belangrijk: dealers kunnen er ook voor kiezen om de auto’s die vóór 7 juli niet verkocht zijn alvast op kenteken te zetten. Vergeten dealers oudere modellen op kenteken te zetten, dan kunnen deze auto’s niet meer de weg op in Europa en ze zullen hier dus onverkoopbaar zijn.
Het is dus niet zo dat je op 6 juli naar de dealer kunt lopen en een kratje bier kunt bieden op een auto, want dealers zijn slim genoeg om de auto’s te registeren. Bovendien zullen veel auto’s gewoon aan de GSR-eisen voldoen. Genadeloos afdingen op een model dat recentelijk is geïntroduceerd, dat is dus geheel kansloos. Al is het altijd de moeite van het proberen waard.
Dealers en importeurs die oudere modellen snel op kenteken zetten vóór 7 juli, zullen ze wel graag zo snel mogelijk willen verkopen, want in 2025 zijn ze ook volgens de registratie alweer een jaartje ouder en dan worden ze ook minder waard. Het kan dus al een mooi moment zijn om naar de dealer te stappen voor een leuke voorraadexemplaar van een model dat al eventjes te koop is.
Paul heeft op 12 januari 2024 geschreven:
Ik zou geen auto willen zonder achteruitrijdetectie met camera (of sensoren)