Als je een keertje opstandig bent, dan kun je kijken of je Alfa Radio kunt luisteren in je BMW of Cupra Radio in je Skoda. En anders kun je Radio Koekoek aanzetten of Veluws Genot. Allemaal AM-zenders. Want het lijkt erop dat autofabrikanten die auto’s willen leveren in de VS weer AM-radio’s gaan inbouwen. En dus heb je kans dat auto’s hier de radio ook weer krijgen.

In het House Committee on Energy and Commerce heeft afgelopen woensdag een voorstel goedgekeurd wat autofabrikanten in de VS kan verplichten om een AM-radio op elke nieuwe auto te leveren. Het voorstel zou de National Highway Traffic Safety Administration weer verplichten om een regel op te stellen voor autofabrikanten. Alleen het Huis van Afgevaardigden moet nu het voorstel nog goedkeuren.

AM-frequentie is goed voor noodzenders

Vorig jaar plaatsten we al een bericht over het verdwijnen van de AM-radio in nieuwe auto’s. Hier is dat niet zo’n issue, maar in Amerika draaien de noodzenders op de AM-frequentie. Als er dus iets helemaal fout loopt in de VS, is het handig als auto’s nog de ouderwetse radio hebben om noodzenders te ontvangen. Noodzenders pakken graag AM omdat deze frequentie een veel groter bereik heeft.

Ford meldde een jaar geleden al dat alle nieuwe auto’s van het merk en het zustermerk Lincoln weer een ouderwetse AM-radio krijgen. En blijkbaar kunnen ze via een software-update AM-radio installeren op bestaande modellen. Kijk dus niet gek op als jouw Ford Mustang Mach-e straks Radio T-POT of de Borrelronderadio kan ontvangen. En ja, die bestaan echt.

Verplicht in Amerika, dus je gaat het hier ook vast zien

Er zijn geen wetten in Nederland of de EU die autofabrikanten verplichten om de AM-radio weer te leveren. Maar autofabrikanten bouwen het liefst één auto voor de hele wereld om zoveel mogelijk schaalvoordeel te hebben. Het kan zomaar zijn dat auto’s van Ford en Tesla in Nederland plotseling ook weer een AM-radio krijgen. Maar misschien ook niet, want zo’n AM-radio is duurder dan je denkt.

Het plan is erg duur

Het Amerikaanse Center for Automotive Research (CAR) legde eerder uit dat de aandrijflijn van elektrische auto’s zorgt voor elektromagnetische interferentie, waardoor AM-zenders niet goed te ontvangen zijn in EV’s. Ook alle elektronica in moderne auto’s (dus ook benzine- of dieselauto’s) zorgt voor storing voor de traditionele radio. In Tesla’s vind je bijvoorbeeld geen AM-radio.

Aan die storing is wat te doen. Zo kunnen bijvoorbeeld de hoogspanningskabels van EV’s geïsoleerd worden zodat er geen storing naar buiten komt. Ook zouden er filters op de elektronische delen geplaatst kunnen worden die de elektromagnetische interferentie tegenhouden. Het probleem is: al deze nieuwe onderdelen kosten geld.

Een paar tientjes per auto

Per auto zou de nieuwe isolatie voor de kabelboom ergens tussen de 30 en 45 euro kosten. De filters zouden grofweg tussen de 15 en 20 euro kosten per auto. Als je kijkt naar de totaalprijs van een nieuwe auto, dan valt dat heel erg mee. Totdat je de totale kosten voor de industrie gaat bekijken. CAR becijfert dat de totale kosten voor alle Amerikaanse autobouwers oplopen tot meer dan 500 miljoen euro per jaar.

Lees ook: Zo zorg je er simpel voor dat het volumeknopje altijd omhoog wijst (bij je gewenste volume)

Om het dramatischer te maken, laat CAR ook de cumulatieve kosten zien. In 2030 zouden alle Amerikaanse autofabrikanten bij elkaar maar liefst 3,6 miljard euro kwijt zijn aan materialen om de AM-radio te beschermen van storing. Deze kosten worden uiteraard doorgerekend aan de kopers. Hoe dan ook: tijd om dus aandelen te gaan kopen in bedrijven die deze componenten produceren.

Reacties

  • Keesnl heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

    Als elektrische auto’s zo slecht elektrische geïsoleerd zijn dan lijkt mij dat je er ook aardig ziek van kan worden. Ik bedoel maar als de middengolf er al gestoord van wordt waarom jij niet. Er zijn mensen die vinden dat je van het mobieltje ook ziek wordt. Dus toch maar geen elektrische auto. De ziekenhuizen zijn al zo vol.

    Reageer
  • Onbekende deelnemer heeft op 27 september 2024 geschreven:

    Maar de gemiddelde persoon spreekt met FM en AM radio.
    Dat snap iedereen ook.
    Net als stroom en spanning.

    Reageer
  • Ron heeft op 21 september 2024 geschreven:

    “Noodzenders pakken graag AM omdat deze frequentie een veel groter bereik heeft.”
    Iets met klok en klepel.
    AM is geen frequentie maar een bepaalde techniek om een signaal te verzenden.
    Die techniek staat los van de gebruikte frequentie.

    Reageer
  • Bas heeft op 21 september 2024 geschreven:

    In Nederland zal dit nooit gebruikt geen worden. Hier hebben we alle AM zendmasten neergehaald. Uitgezonderd de piraten zenders natuurlijk.

    • Dave heeft op 22 september 2024 geschreven:

      En behalve alle luchthavens, aangezien air traffic ook over AM gaat (130mhz, niet te ontvangen met een normale radio.. tenminste waar niet is aan gesleuteld)

      • Lucas heeft op 2 december 2024 geschreven:

        Luister dan eens naar 648 kHz.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • RvL heeft op 20 september 2024 geschreven:

    Een belangrijke reden in Amerika om de am middengolf te handhaven is, dat daarop veel religieuze zenders hun propaganda uitzenden

    • Dave heeft op 22 september 2024 geschreven:

      Ja.. dat zal de reden zijn waarom ze MW/AM houden daar.. “al” die religieuze zenders

      Reageer
    Reageer
  • Henk heeft op 20 september 2024 geschreven:

    Wel slordig in dit artikel. AM is een modulatie vorm. Het zou in dit artikel gaan om de middengolf.

    • Bytor heeft op 21 september 2024 geschreven:

      Correct, AM heeft niets met de frequentie te maken.

      Ik begrijp de fout wel. De manier waarop ze in de USA zoiets aanduiden werkt die verwachting wel een beetje.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)