Ziet eruit als een strijdrustig ding, of niet? En dat terwijl de nieuwe BMW 2-serie de minst controversiële auto van BMW sinds een heel lange tijd is. Geen enorme grille, maar wel dikke schouders en een Hofmeister-knik in de achterste zijruit. Nog veel belangrijker: gewoon weer achterwielaandrijving én een zes-in-lijn. Al kun je die twee niet samen krijgen, op het moment. Maakt niet uit – dit is hoe we BMW kennen. Voor velen zal het design nog even wennen zijn, dat geven we toe, maar het is een stap in de goede richting. De paarse bak op het scherm is momenteel de dikste uitvoering, de BMW M240i xDrive. Deze haalt 374 pk en 500 Nm uit zijn 3,0-liter turbomotor en stuurt dit naar alle wielen. De 0-100-tijd is 4,3 seconden. Daarmee is deze M240i wel 34 pk krachtiger dan de oorspronkelijke BMW 1M Coupé. De M240i xDrive krijgt een dikkere bodykit, een sport-onderstel, slimme differentiëlen en grotere remmen. Dit moet al een enorm feestje zijn om in te rijden, en dan is het nog niet eens de BMW M2. Die krijgt hopelijk nog wel een vervanger op basis van deze nieuwe BMW 2-serie, maar officieel is daar nog niets over bekend.

Andere specificaties nieuwe BMW 2-serie

Er zijn uiteraard minder heftige versies. De 220i stuwt 184 pk naar de achterwielen voor een 0-100-tijd van 7,5 seconden. Later volgt er een 230i met dezelfde motor, maar dan met 245 pk. Een viercilinder-diesel met 190 pk vult het aanbod aan. De 0-100-tijd van de 220d is 6,9 seconden. Alle motoren hangen aan een automaat met acht versnellingen.
In vergelijking met de oude BMW 2-serie is de nieuwe 105 millimeter langer en 64 millimeter breder, maar ook 28 millimeter dichter bij de grond. De wielen staan meer uit elkaar en er is meer camber (de wielen staan iets schuin) toegevoegd voor scherper bochtengedrag. De lichtste 2-serie weegt 1.565 kilo. De zwaarste (met xDrive) weegt zelfs 1.765 kilo. Echt Leichtbau is het dus allemaal niet.

De prijzen van de nieuwe 2-serie

De goedkoopste in het aanbod is de BMW 220i. Deze kost in Nederland 47.645 euro zonder opties. Daarna komt de diesel voor 50.122 euro. Gelijk voor de BMW M240i xDrive gaan? Dan mag je bij de dealer minimaal 75.336 euro afrekenen.

Reacties

  • Miguel heeft op 8 juli 2021 geschreven:

    Nee nu lijkt het meer op een toyota!

    • Liefhebber heeft op 8 juli 2021 geschreven:

      Dat is dus een stuk beter dan een Hyundai! 😉

      Reageer
    Reageer
  • Liefhebber heeft op 7 juli 2021 geschreven:

    Gelukkig ziet de achterkant er niet meer uit als een Hyundai.

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Liefhebber Reactie annuleren

(verplicht)