Wat direct opvalt aan de nieuwe BMW X3 is zijn boze snoet. BMW deelt niet de reden achter het slechte humeur van de nieuwe X3. Het merk zegt alleen dat de nieuwe 3-serie SUV een ‘bijna monolithisch totaalbeeld’ geeft van de X-modellen en dat de grote nierengrille ‘zelfverzekerde aanwezigheid’ geeft aan de auto. In normale mensen Nederlands: een blik die de boodschap ‘scheer je weg, lummel’ naar de auto voor de X3 binnenkrijgt via de binnenspiegel.

Zoals dat tegenwoordig gaat is de nieuwe baby-SUV van BMW een stukje langer en breder geworden (al is dat maar marginaal). Wel staat de SUV 25 millimeter dichterbij de grond en zijn er bredere banden gemonteerd. Naast de nieuwe lampen en grille die de geïrriteerde blik van de X3 vormen, is er een hoekigere daklijn richting de achterkant en zitten er behoorlijk stijlvolle, nieuwe achterlichten op.

Waar is de BMW iX3 gebleven?

In Nederland krijgen we vier verschillende motoriseringen voor de X3 die allemaal vierwielaandrijving hebben met een achttraps automaat. De grote afwezige is een volledig elektrische variant. De iX3 komt nog niet opdagen, maar daar komt volgend jaar verandering in.

BMW vertelt aan TopGear Nederland dat er aan het einde van 2025 een volledig elektrische SUV op basis van de Neue Klasse-lijn. Vanaf volgend jaar hangen elektrische modellen niet meer vast aan een benzine-modellijn, maar zijn daar aparte platformen voor. Deze generatie van de X3 valt precies in de overgang van de oude generatie EV’s naar de nieuwe EV’s met een eigen platform. Nu een iX3 uitbrengen zou dus wat teveel van het goede zijn.

Specificaties van de nieuwe BMW X3

De instapper is de BMW X3 20. Deze mild-hybride SUV krijgt een 2,0-liter viercilinder die 208 pk sterk is en een sprintje van 0 naar 100 km/u in 7,8 seconden mogelijk maakt. Een vergelijkbaar model is er met een even grote dieselmotor. Het vermogen is hierbij 197 pk en de 0-naar-100-tijd is 0,1 seconden korter. Geïnteresseerd, maar vind je de motor te klein? Wacht dan nog even tot de zomer van 2025. BMW brengt dan nog een diesel-X3 uit, maar dan met een 3,0-liter zes-in-lijn dieselmotor.

  • BMW X3 (2024) 20 xDrive rijdend schuin voor
    Foto: © BMW
  • BMW X3 (2024) 20 xDrive rijdend schuin achter
    Foto: © BMW
  • BMW X3 (2024) 20 xDrive interieur overzicht
    Foto: © BMW
  • BMW X3 (2024) 30e xDrive rijdend voorkant
    Foto: © BMW
  • BMW X3 (2024) 30e xDrive rijdend achterkant
    Foto: © BMW
  • BMW X3 (2024) 30e xDrive interieur
    Foto: © BMW
  • BMW X3 (2024) 20 xDrive rijdend schuin voor
  • BMW X3 (2024) 20 xDrive rijdend schuin achter
  • BMW X3 (2024) 20 xDrive interieur overzicht
  • BMW X3 (2024) 30e xDrive rijdend voorkant
  • BMW X3 (2024) 30e xDrive rijdend achterkant
  • BMW X3 (2024) 30e xDrive interieur

Dan door naar de PHEV die 30e wordt genoemd. Wederom is er een 2,0-liter viercilinder benzinemotor, maar deze keer wordt die krachtbron vergezeld door een elektromotor die in de versnellingsbak is verwerkt. Samen produceren ze een vermogen van 299 pk. Helemaal elektrisch rijden kan ook en verder dan bij de vorige plug-in hybride X3. Je moet tussen de 86 en 89 kilometer ver kunnen komen. De vorige kwam maar 51 kilometer ver.

De BMW X3 M50 is de sterkste van zijn soort

En de M50? Die krijgt de sterkste motor die ooit in een M Performance-model heeft gelegen. Dat wil zeggen: de M-modellen die meer dan één getal in hun naam hebben, dus de M2 en M3 doen in dit staartje niet mee. De 3,0-liter zes-in-lijn produceert 398 pk voor een 0-naar-100-tijd van 4,6 seconden. Er is nog niets bekend over een nieuwe generatie van de X3 M.

Je krijgt natuurlijk een boel M-spulletjes, zoals het onderstel, de remmen, het differentieel, de verlichte grille en de vier uitlaatpijpjes. Als je bijbetaalt, schroeft BMW er een adaptief onderstel onder met elektrisch geregelde dempers.

Naast het extra vermogen moet de SUV ook nog eens stabieler zijn in bochten en een beter rijcomfort hebben dan de vorige generatie. Zoals je anno 2024 verwacht, is er aan de binnenkant een gigantische scherm dat BMW het ‘Curved Display’ noemt. Verder is er een stuur dat aan de onderkant is afgevlakt en zit je in oneindig verstelbare luxe stoelen.

Wat kost de nieuwe BMW X3?

De nieuwe X3 krijgt ook smartphone-integratie, optionele games die je in de auto kunt spelen en het nieuwe Operating System 9 van BMW. De prijzen beginnen in Nederland bij 67.815 euro voor de PHEV. Wat de overige modellen kosten, is nog niet bekend. In januari van 2025 staat de nieuwe X3 in de Nederlandse showrooms.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)