Het is heel moeilijk als je een beroemde vader hebt, maar nog moeilijker als je een beroemde vader én opa hebt. Dat is het geval met de Volkswagen ID.3. Die auto werd eind 2019 gelanceerd op de IAA in Frankfurt en kreeg de naam ID.3 omdat het de derde auto was na de Kever en de Golf. Dat schepte een torenhoog verwachtingspatroon waaraan de auto niet kon voldoen. Dat is een van de redenen waarom de e-Golf weer terugkomt.
De Volkswagen e-Golf ging eruit met de komst van de ID.3. Dat is ook niet gek, want de ID.3 is een elektrische auto in het C-segment en de e-Golf was dat ook. Maar we zijn nu een paar jaar verder en er is op dit moment een complete ID-lijn. Uiteindelijk zal dat een soort overgang zijn. zijn elektrische auto’s nog ‘anders’, maar binnenkort worden ze gewoon de maatstaf. Er komt dus een nieuwe Golf aan en die zal gewoon elektrisch zijn.
Opvolger van de ID.3 én de Golf eigenlijk
Ondanks dat de ID.3 de grote belofte was, zijn er weinig modelnamen die zo sterk zijn als de Volkswagen Golf. Ondanks dat de Golf ‘meer Volkswagen’ is dan de ID.3, is dat in technisch opzicht niet het geval. Volkswagen gaat namelijk nauw samenwerken met Rivian. De nieuwe e-Golf zal op de SSP-bodemsectie staan (Scalable Systems Platform). Volkswagen en Rivian werken samen aan dit platform. Vooral de kennis van Rivian over elektrische architectuur en software is een waardevolle toevoeging.
De nieuwe generatie Golf zal een van de eerste auto’s op dat platform zijn. Een keiharde deadline is niet genoemd, maar het is de bedoeling dat de nieuwe e-Golf in 2029 op de markt komt. Nog vijf jaar wachten dus. Die datum is niet onbewust gekozen, denken wij. Zo kan Volkswagen nog een paar jaar de ID.3 (elektrisch) naast de Golf (benzine, plug-in en diesel) blijven verkopen. Na 2030 gaat het in Europa heel erg lastig worden om auto’s met verbrandingsmotor aan de man te brengen.
Hopelijk lijkt de nieuwe e-Golf ook op een Rivian (de R3)
Het is niet gek dat bekende automerken werken met nieuwkomers. Zo heeft Rimac een belangrijk aandeel gehad in de ontwikkeling van de Audi e-tron GT en de Porsche Taycan. Wat overigens wel heel erg toevallig is, is dat Rivian een tijdje geleden de R3 onthulde. Die auto lijkt eigenlijk sprekend op een moderne interpretatie van de Volkswagen Golf Country. Plaats er een setje VW-logo’s op, en reken maar dat het verkoopt.
Lees ook: Op deze elektrische auto verliest zijn maker 30.000 euro per exemplaar
Tenslotte eventjes de agenda’s. De e-Golf staat dus op de planning voor 2029, maar voordat het zover is zal Volkswagen de ID.3 nog een keer grondig verbeteren. Dat zal gebeuren rond 2026. De Golf 8,5 blijft ook nog even in productie. Het lijkt ons sterk dat Volkswagen een compleet nieuwe Golf gaat ontwikkelen, dus wederom een facelift van het het huidige model is aannemelijker.
Canon-Eye heeft op 3 december 2024 geschreven:
@Redactie: “schepte een torenhoog verwachtingspatroon” kán niet.
Scheppen / schepte / geschept doe je met een schep, bv. om zand te verplaatsen.
Scheppen / schiep / geschapen betekent “iets tot standbrengen, creëren”.
Graag even verbeferen, want dit doet pijn aan de taalkundige ogen!