
Aan de hand van de eerste foto’s van de Koenigsegg Jesko, was niet iedereen op slag verliefd. We kunnen gelukkig meedelen dat de foto’s de nieuwe hypercar geen goed deden. Je hoeft hem nog altijd niet mooi te vinden, maar je moet erkennen dat de Koenigsegg Jesko er op deze foto’s een stuk smakelijker uitziet.
Koenigsegg maakte de foto’s in de bergen van Luzern in Zwitserland. We delen ze omdat het a) mooie platen zijn en b) de Jesko een belangrijke auto is. Het is de hypercar die de barrière van 480 km/u moet doorbreken – zodra Christian von Koenigsegg de juiste banden en een flink plak asfalt vindt.
De drijvende kracht achter de potentiële recordpoging is een aangepaste versie van de 5,0-liter twin-turbo V8 uit de Agera. De lichtere flat-plane-krukas zou het geluid van de V8 aanzienlijk veranderen. Met E85-biobrandstof produceert de achtcilinder 1.600 pk en 1.500 Nm koppel. Op reguliere brandstof is het zo’n 300 pk minder.
Op de topsnelheid, die nog niet bekend is, genereert de Koenigsegg Jesko 1.400 kilo downforce. Op de Duitse Autobahn, bij 250 km/u, kun je al rekenen op 800 kilo neerwaartse druk. Horizontale Triplex-dempers zorgen ervoor dat de Jesko niet squat door alle druk.
Foto’s: Eric Griess en Steven Wade
Meer van TopGear


Koenigsegg schrapt plannen voor krachtigste driecilinder ooit (en gaat voor V8)

Deze Koenigsegg Chimera met 1.600 pk heeft een (soort van) handbak met zes versnellingen

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

‘Pijnlijke misser’ op auto van 3,5 miljoen euro, maar de eigenaar zit er niet mee

De eerste Koenigsegg Jesko van Nederland heeft een kenteken – zo duur was ie

2,5 miljoen bestaande Volvo-klanten krijgen gratis een upgrade voor hun auto

Huh? Volvo adviseert geen foto’s te nemen van je nieuwe auto want dan gaat je telefoon misschien kapot

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Geluk is… een Porsche die eindelijk vlammen spuwt (zonder pops and bangs-tune)

Heeft het nu zin gehad om een nieuw merk van een modelnaam te maken?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Fatbike moet je vanaf nu plussize-bike noemen: ‘fatshaming niet meer van deze tijd’

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal
