
Aan de hand van de eerste foto’s van de Koenigsegg Jesko, was niet iedereen op slag verliefd. We kunnen gelukkig meedelen dat de foto’s de nieuwe hypercar geen goed deden. Je hoeft hem nog altijd niet mooi te vinden, maar je moet erkennen dat de Koenigsegg Jesko er op deze foto’s een stuk smakelijker uitziet.
Koenigsegg maakte de foto’s in de bergen van Luzern in Zwitserland. We delen ze omdat het a) mooie platen zijn en b) de Jesko een belangrijke auto is. Het is de hypercar die de barrière van 480 km/u moet doorbreken – zodra Christian von Koenigsegg de juiste banden en een flink plak asfalt vindt.
De drijvende kracht achter de potentiële recordpoging is een aangepaste versie van de 5,0-liter twin-turbo V8 uit de Agera. De lichtere flat-plane-krukas zou het geluid van de V8 aanzienlijk veranderen. Met E85-biobrandstof produceert de achtcilinder 1.600 pk en 1.500 Nm koppel. Op reguliere brandstof is het zo’n 300 pk minder.
Op de topsnelheid, die nog niet bekend is, genereert de Koenigsegg Jesko 1.400 kilo downforce. Op de Duitse Autobahn, bij 250 km/u, kun je al rekenen op 800 kilo neerwaartse druk. Horizontale Triplex-dempers zorgen ervoor dat de Jesko niet squat door alle druk.
Foto’s: Eric Griess en Steven Wade
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Koenigsegg schrapt plannen voor krachtigste driecilinder ooit (en gaat voor V8)

Deze Koenigsegg Chimera met 1.600 pk heeft een (soort van) handbak met zes versnellingen

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

‘Pijnlijke misser’ op auto van 3,5 miljoen euro, maar de eigenaar zit er niet mee

De eerste Koenigsegg Jesko van Nederland heeft een kenteken – zo duur was ie

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Is zo’n Volvo V60 Polestar na 9 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Populairste Volvo van Nederland wordt aanzienlijk goedkoper

Volvo EX30 Cross Country haalt 100 km/u in 3,7 seconden, kost minder dan 52.000 euro

Helaas: Volvo gaat stoppen met de auto waarmee ze groot zijn geworden

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

Waarom er vanaf volgende week mysterieuze camera’s verschijnen langs de snelwegen (die geen flitsers zijn)

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft
