De Koenigsegg Jesko gaat 482 km/u

Hij gaat dus als een Jesko – volgens de simulaties

Koeningsegg Jesko 2019
Koeningsegg Jesko 2019
Koeningsegg Jesko 2019
Koeningsegg Jesko 2019
Koeningsegg Jesko 2019
Koeningsegg Jesko 2019
Koeningsegg Jesko 2019
Koeningsegg Jesko 2019
Koolstofvezel velg Koenigsegg
Koeningsegg Jesko 2019 interieur
Koeningsegg JeKoeningsegg Jesko 2019 interieuro 2019 interieur
Koeningsegg Jesko 2019 interieur
Koeningsegg Jesko 2019 interieur
Koeningsegg Jesko 2019
Koeningsegg Jesko 2019
Koeningsegg Jesko 2019
Koeningsegg Jesko 2019
Koeningsegg Jesko 2019
Koeningsegg Jesko 2019
Koeningsegg Jesko 2019
Koeningsegg Jesko 2019
Koolstofvezel velg Koenigsegg
Koeningsegg Jesko 2019 interieur
Koeningsegg JeKoeningsegg Jesko 2019 interieuro 2019 interieur
Koeningsegg Jesko 2019 interieur
Koeningsegg Jesko 2019 interieur

Net toen je dacht dat de Hennessey Venom F5 of de Bugatti Chiron als eerste de magische grens van 480 km/u (300 mph) zou doorbreken, is hier de Koenigsegg Jesko. Hij zou de huidige recordhouder, de Agera RS met 445 km/u gemiddeld, van de troon moeten stoten. Volgens de simulaties, dan. De auto moet zich nog bewijzen.

Voordat we in de details duiken, eerst de naam. Jesko is de vader van Christian von Koenigsegg. De beste man hielp zijn 22-jarige zoon met het opstarten van zijn bedrijf. Dit is Christians wijze om zijn 80-jarige vader te bedanken. Hij hield de naam van de auto geheim voor zijn vader tot en met de Autosalon van Genève. Zijn team maakte zelfs neppe persberichten om pa te foppen.

Jesko von Koenigsegg
Jesko von Koenigsegg

Koenigsegg Jesko: de specificaties

De Koenigsegg Jesko krijgt een heftig gemodificeerde versie van de 5,0-liter V8 die in de Agera RS lag. De krukas is 5 kilo lichter en de motor kan nu tot 8.500 tpm draaien. Twee identieke turbo’s krijgen onderin de toeren samengeperste lucht uit een koolstofvezel tank van 20 liter om ze te helpen opspoelen. Een elektrische compressor vult het vat.

Het resultaat is 1.280 pk als je reguliere 95-brandstof tankt. Bij E85-biobrandstof stijgt het vermogen naar 1.600 pk. Het probleem bij zoveel vermogen is de transmissie. En de DSG-bak van de Chiron kun je niet zomaar eventjes kopen. Het merk ontwikkelde daarom zijn eigen transmissie voor de Koenigsegg Jesko, die maar liefst 90 kilo minder weegt dan het exemplaar in de Bugatti.

De flippers achter het stuur van de Koenigsegg Jesko hebben twee functies. Trek ze lichtjes naar je toe en de transmissie gaat één trap omlaag. Trek ze volledig naar je toe en de transmissie gaat naar de versnelling die op dat moment voor de meeste acceleratie zorgt. De ‘Light Speed Gearbox’ doet 20 tot 30 milliseconden over op- of terugschakelen.

De wielen kosten 65.000 dollar per set

De koolstofvezel monocoque is 40 millimeter langer en 22 millimeter hoger dan die van de Agera, zodat de inzittenden iets meer ruimte hebben. De achterwielen sturen mee en de koolstofvezel wielen zijn Koenigseggs lichtste ooit: 21 inch en 7,7 kilo achter en 20 inch en 5,9 kilo vóór. Michelin leverde de Pilot Sport Cup 2S-banden. Cup 2R’s zijn optioneel. Elk wiel kost 40 uur om te maken en één setje kost 65.000 dollar.

Koolstofvezel velg Koenigsegg
Koolstofvezel velg Koenigsegg

Veel downforce

De enorme splitter en de boemerang-spoiler zorgen voor 800 kilo downforce bij 250 km/u. Bij 275 km/u is dat 1.000 kilo. Bij de topsnelheid, die Koenigsegg nog geheim houdt, is er maar liefst 1.400 kilo downforce. Dat is zo’n 30 procent meer dan de Koenigsegg One:1 ooit genereerde. De Koenigsegg Jesko weegt zelf ook zo’n 1.400 kilo. Een andere versie met minder downforce, die het merk gaat inzetten voor de recordpoging, genereert maximaal 500 kilo downforce.

Prijs Koenigsegg Jesko

Slechts 125 exemplaren van de Koenigsegg Jesko zullen de fabriek verlaten. Het merk bouwt 40 tot 50 stuks per jaar. Van de Agera RS bouwde Koenigsegg er 25 en van de Regera 80. De vanafprijs ligt net onder de 3 miljoen dollar zonder belastingen. Te duur? Dan kun je wachten op de nieuwe hybride Koenigsegg van 1 miljoen euro, die volgend jaar komt.

Reacties
  1. jan zegt op 18 april 2019 om 08:57:

    mooi

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws