Vroeger was alles beter – kijk maar naar de Toyota Supra A80, de Nissan Skyline R34 of de Mitsubishi Eclipse. Helemaal de oude tijden herleven gaat niet, maar de Japanse automerken werken wel weer aan een hoop toffe auto’s om liefhebbers van Japanse auto’s tevreden te houden. Hieronder een lijstje van wat je de komende tijd kunt verwachten.

Honda Civic Type R (2022)

Nieuwe Honda Civic Type R (2022)

Het vermogen is nog niet bekend, maar het zal genoeg zijn om de strijd aan te gaan met auto’s als de VW Golf R, Mercedes-AMG A 45 en Audi RS 3; hoewel de Type R waarschijnlijk voorwielaangedreven zal blijven, met een sperdifferentieel. Lachen op natte rotondes. De huidige Type R is nog altijd een van de vermakelijkste rijdersauto’s die er zijn, dus we gaan ervan uit dat z’n opvolger luid, ruig en heel erg goed is.

Er komt ook een nieuwe Integra op de Amerikaanse markt in 2023: een vijfdeurs hatchback met een ‘high-output’ 1,5-liter VTEC-viercilinder en een handbak. We hadden graag een Type R gezien met de aandrijflijn uit de psycho-Civic, maar eigenlijk vinden we het silhouet van die nieuwe Integra maar niks, dus het doet ons weinig dat ie niet deze kant op komt.

Nissan GT-R (2024)

Nissan GT-R Italdesign

De geruchten over de volgende Nissan GT-R begonnen al te gonzen toen de R35 verscheen – en dat was in 2007. Tot dusver hebben we de wildste speculaties zien langskomen, waarbij Nissans opzettelijke vaagheid over de kwestie niet erg hielp. Nissan-goeroe Hiroshi Tamura vertelde ons onlangs dat het merk zich nog steeds (!) afvraagt of de R36 wel een haalbaar idee is, maar dat alle opties worden of werden overwogen: van elektrisch tot hybride en zelfs enkel benzine.

Wij vermoeden dat het een soort überhybride wordt, met verbrandings-pk’s naar de achterwielen en een elektromotor op de voorwielen. Een ander gerucht wil dat een aangepaste versie van de huidige 3,8-liter twin-turbo V6 alles is wat de nieuwe GT-R nodig heeft. Hoe Nissan zoiets door de wereldwijd aangescherpte emissie-eisen zou moeten fietsen, is daarbij onduidelijk. Hoe dan ook hopen we dat de volgende GT-R een mix wordt tussen de Vision GT en de Italdesign GT-R50.

Subaru WRX

Subaru WRX

De WRX is terug! Alleen niet in Europa, en er staat geen STI-versie gepland. Dus vergeef het ons als we een beetje blasé overkomen. Maar goed, de nieuwe WRX krijgt wel een 2,4-liter turbomotor met 275 pk en 350 Nm, vierwielaandrijving en naar keuze een handgeschakelde zesbak of een Subaru Performance Transmission-automaat. Perfect voor fans in de VS, niet zozeer voor hier.

Optioneel zijn er Recaro’s, elektronisch gecontroleerde dempers, een 11,6-inch touchscreen en wat stukjes koolstofvezel, maar om eerlijk te zijn had deze WRX niet verder af kunnen staan van de glorieuze rallyspecials van weleer. Wat we echt willen, is een STI met een stomme picknick-tafelspoiler, meer luchtinlaat dan motorkap en een turbogat dat je in twee diepe ademteugen kunt meten. Plus brandstofverkwistende anti-lag met vlammen uit de uitlaat. We leven in hoop.

Honda NSX (2025)

elektrische honda NSX

 Honda onthulde laatst een paar snel uitziende autohoezen met wat vage vormen eronder die blijkbaar de toekomst van het merk aangeven. De ene is een ‘specialiteit’, de andere een ‘vlaggenschip’, wat dat ook mag betekenen. Beide zijn EV’s (geen hybrides hier) en één is waarschijnlijk de volgende NSX.

Voor het zover is, krijgen ze in de VS eerst nog de NSX Type S van de huidige generatie, met wat meer vermogen (van 581 naar 600 pk), meer koppel (+22 Nm), turbo’s uit de GT3 en een opgepepte hybride-batterij met 20 procent meer bruikbare capaciteit en 10 procent meer output.

Hij heeft andere, meer toegewijde ophanging, een agressieve negentraps transmissie met snellere opschakel- en bozere terugschakelmomenten en een ‘lichtgewichtpakket’ dat 26,2 kilo van het geheel af schaaft. Klinkt goed, toch? Zo ja, dan moet je verhuizen: er worden er maar 350 gemaakt, waarvan er 300 naar de VS gaan en de rest naar andere markten. Boe.

Toyota GR Corolla

Toyota GR Corolla

Mooi nieuws van Toyota, want er gebeurt een hoop rond hun performance-merk Gazoo Racing (GR). Dat stemt ons vrolijk, hoewel we baalden toen bleek dat de gestripte, lagere, bredere en gefocuste GRMN Yaris alleen voor Japan bestemd is; inclusief ‘rallypakket’ met lekkere, door de dealer geïnstalleerde opties. Kwijl.

In Amerika krijgen ze de GR Corolla met vierwielaandrijving en dik 300 pk uit de 1,6-liter driecilinder, plus dezelfde rijmodi en handbak als de kwaaie Yaris. Voor als je graag meer dan één passagier meeneemt/bang maakt. We krijgen hier in Europa wel de nieuwe GR86, maar die kost in Nederland doodleuk meer dan 60 mille. Kan Toyota ook niks aan doen. Bij onze collega’s in het VK was de totale toegewezen oplage trouwens in 90 minuten uitverkocht.

We moeten het ook nog even hebben over de potentiële 1.000 pk sterke GT Super Sport-hypercar – in feite een Le Mans LMP1-auto. Hij krijgt zelfs de straatversie van de aandrijflijn uit de TS050 Hybrid.

Toyota Supra met handbak

Pook Toyota GR Supra 3.0 MT (met handbak) A90

Er is nu ook een handgeschakelde Supra en ook al is het misschien een beetje een niche, we zijn toch extreem blij dat ie bestaat. Hij is te herkennen aan de rode Supra-logo’s, dus je kunt de hele wereld laten zien dat je fan bent van drie pedalen.

Als dezelfde transmissie ook achter de lichtere (-100 kilo) 2,0-liter viercilinder zou hangen, zou dat helemaal mooi zijn – voor mensen die het rijden zelf belangrijker vinden dan de snelheid. Maar aan de andere kant van het spectrum schijnen we over enige tijd een GRMN super-Supra te kunnen vinden, met 540 pk uit dezelfde S58-motor als de BMW M3/M4.

Nog altijd achterwielaangedreven, al is er een gerucht dat de BMW-modelhiërarchie zal worden nagebootst door toevoeging van een AWD-optie. Of hij ook een handbak zal krijgen, wordt nog besproken. Hoe dan ook een veelbelovend vooruitzicht…

Advertentie

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer

Meer van TopGear

Advertentie