Gluur maar eens naar binnen bij de leasebak van de buurman. Zijn hybride Corolla heeft een knopje om de handrem aan te trekken, net als het grootste deel van de moderne auto’s. Voor het interieurdesign is het een stuk mooier en meestal trekt de parkeerrem automatisch aan als je uitstapt – wel zo handig.

Heel opvallend dus dat de nieuwe Toyota GR Corolla, de hete hatchback met 304 pk, ineens een ouderwetse handrem heeft. Misschien was een elektronische handrem lastig passen en meten met het vierwielaandrijvingssysteem – maar dat is niet de reden waarom Toyota voor de trekstok ging.

Waarom de Toyota GR Corolla weer een ouderwetse handrem heeft

Toyota schrijft in het persbericht: ‘Er is een handbediende parkeerrem gebruikt om een betere controle over het voertuig mogelijk te maken, zelfs wanneer de auto tot het uiterste wordt gedreven, zoals bij driften.’ Jazeker, Toyota heeft graag dat je tijdens het rijden de handrem gebruikt voor handrembochtjes en driftmanoeuvres. Parkeergaragebeheerders van de Ikea gaan een zware periode tegemoet.

Nog een extra trucje

We gaan het je nog sterker vertellen: bij de Toyota GR Yaris was het zelfs zo dat de aandrijving naar de achterwielen loskoppelde als je aan de handrem trok. Dat zal bij de Corolla niet anders zijn. De handrem aantrekken terwijl er aandrijving op de achterwielen staat, heeft immers weinig zin als je wilt dat de wielen blokkeren. Toyota, maker van de Prius, wil dat je gaat driften met de Corolla. Het zijn bijzondere tijden.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)