Het D-segment is flink uitgedund op dit moment. Althans, het traditionele D-segment van sedans en stationwagons. Auto’s als de Renault Talisman, Opel Insignia, Ford Mondeo en Toyota Avensis zijn er helaas niet meer. De kaalslag wordt alleen maar erger, want aan het einde van dit jaar gaat de Peugeot 508 uit productie, zonder dat er een opvolger klaarstaat. Maar er is ook goed nieuws, de opvolger van de Mazda 6 komt er wél. Al is er een kans dat hij EZ-6 gaat heten.

Het huidige model van de Mazda 6 heeft altijd op de redactie op goedkeuring kunnen rekenen. Een fraai exterieur en puike rijeigenschappen voor een scherp bedrag wisten ons altijd wel enthousiast te maken. Helaas monteerde Mazda bijna alleen motoren met iets te weinig power, waardoor het nooit écht een auto voor de enthousiasteling is geworden. Het huidige model is onlangs uit productie gegaan na 10 jaar. Mazda Nederland levert ze nog wel uit voorraad, maar een nieuwe bestellen zit er niet meer in.

Mazda 6 komt terug, maar hij is Chinees en elektrisch

Gelukkig komt er dus een nieuwe aan. De auto is een tijdje geleden al onthuld op de Beijing Motor Show begin dit jaar. De Mazda EZ-6 werd destijds alleen voor China aangekondigd, maar komt nu ook naar Europa. Of hij Mazda 6 of EZ-6 gaat heten in Nederland, is nog niet bekend. De auto word gebouwd door een joint-venture tussen Changdan en Mazda. Daardoor zal een groot gedeelte van de mensen op Feesboek het walgelijk vinden dat wij aandacht geven aan deze auto.

Mazda EZ6 bruin velg

Het is goed nieuws voor mensen die een gelijnde fraai gelijnde sedan weten te waarderen. De nieuwe Mazda EZ-6 heeft net voldoende Mazda-kenmerken om herkenbaar te zijn. Met name die achterlichten zijn keurig en doen denken aan de RX-7 (van de FD-generatie) en de Mazda 3 (de huidige). De voorzijde is een stuk minder generiek in vergelijking met veel andere (Chinese) concurrenten.

Op dit moment is het D-segment niet enorm omvangrijk. Als het gaat om D-segmentauto’s met een verbrandingsmotor zijn er maar twee: de Skoda Superb en de Volkswagen Passat. Elektrische middenklassers zijn wel iets talrijker, denk aan de Tesla Model 3, Volkswagen ID.7, Nio ET5 en BYD Seal.

Reacties

  • goethals heeft op 15 augustus 2024 geschreven:

    Beste,
    Voor mij geen interesse omdat het verbonden is met China. Ik zal nooit chinees kopen oprij niets. Zij moeten eerst respect geven aan de mensen en GEEN slaven maken, ook de vrijheid is belangrijk, geen communisten ,geen kapitalist. Geen dictatuur , alle landen zijn vrij.go

    • Dick heeft op 15 augustus 2024 geschreven:

      Dus koop je geen enkele auto meer?
      In elke auto zitten in meer of mindere mate Chinese onderdelen.
      Kijk naar Mercedes en BMW elektrische auto’s met Chinese accu’s (hier wordt geen ruchtbaarheid aangegeven maar wel een feit..)

      Reageer
    Reageer
  • Dtf heeft op 14 augustus 2024 geschreven:

    Wat is hier LL Cool J aan? Een auto uit China is alles behalve cool.

    Reageer
  • Jan heeft op 14 augustus 2024 geschreven:

    Toch jammer dat deze er dan standaard spyware van China bij krijgt.

    Reageer
  • CENSUUR heeft op 14 augustus 2024 geschreven:

    En wederom verwijdert TG reacties die kritisch zijn op hun vloedgolf aan artikelen over Chinese barrels.

    Kunnen ze wel bloedgeld incasseren, maar niet tegen kritiek?

    Reageer
  • Ruud heeft op 14 augustus 2024 geschreven:

    Ik hoop dat het niet zo’n topper is als de CX60. Japanse vakmanschap in het stiksel van de bekleding maar verder een kwalitatief uitermate teleurstellende auto.

    • Krioen. heeft op 14 augustus 2024 geschreven:

      Ben thans wel tevreden met mijn CX60. Knap ruim en snel genoeg voor onze rotte Belgische wegen.

      Reageer
    Reageer
  • xIT heeft op 14 augustus 2024 geschreven:

    ‘Als het gaat om D-segmentauto’s met een verbrandingsmotor zijn er maar twee: de Skoda Superb en de Volkswagen Passat’…
    En de Toyota Camry?

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)