
Leuk weetje: Mercedes-Benz heeft 2,6 miljoen GLC’s verkocht sinds de lancering, wat betekent dat dit aantoonbaar belangrijker is dan de onthulling van een F1-auto met meer dan 1.000 pk voor op de weg. Maak dus kennis met de nieuwe Mercedes GLC, die alleen als plug-in hybride en mild-hybrid op de markt komt.
De nieuwe Mercedes GLC is langer, lager en heeft meer spoorbreedte dan zijn voorganger (maar hij is niet breder). Nog een leuk weetje: hij is 20 procent aero-efficiënter dan voorheen, met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,29.
Allemaal viercilinders in de Mercedes GLC
De mild-hybrides (met een geïntegreerde starter-generator en 48V-systeem voor ondersteuning van lage toerentallen) krijgen een 2,0-liter benzinemotor met 200 of 255 pk (GLC 200 en 300) of een 2,0-liter diesel (220 d) met 197 pk.
De plug-in hybrides krijgen dezelfde verbrandingsmotoren – 300 e, 400 e, 300 de – met vergelijkbaar vermogen en krijgen een elektromotor die volledig elektrisch rijden mogelijk maakt. De 300 e krijgt een gecombineerd vermogen van 313 pk en de 400 e krijgt 381 pk. De diesel doet het met 335 pk.
De elektrische actieradius
Mercedes rekent op een actieradius van iets meer dan 100 kilometer in deze Mercedes GLC PHEV’s. Volledig elektrisch haalt de GLC trouwens een topsnelheid van 140 km/u. Elke batterij meet 31,2 kWh en in 30 minuten kun je hem volledig opladen met een optionele 60-kW DC-lader.
Elke nieuwe Mercedes GLC is vierwielaangedreven en krijgt een negentraps automaat. Optioneel is er luchtvering en indien gewenst sturen de achterwielen tot 4,5 graden mee. Met het offroadpakket gaat de hele auto 20 millimeter de lucht in.
Schermen in de Mercedes GLC
Het scherm vóór de bestuurder meet 12,3 inch en het display in het midden is met 11,9 inch een stukje kleiner. Daarnaast installeert Mercedes een enorm scala aan veiligheidssystemen die je helpen de auto heel en op de weg te houden. Totdat je ervoor kiest om van de weg af te gaan, tenminste, want dat zou de Mercedes GLC volgens het merk heel aardig moeten kunnen.
Meer van TopGear


Mercedes-AMG GLC Coupé is AMG’s eerste afgeknotte SUV met hybride power

De Mercedes-AMG GLC krijgt bijna 700 pk en is sneller dan een Porsche

Mercedes GLC 200 4Matic: Moet je een instapper bij Mercedes kopen?

De nieuwe Mercedes GLC Coupé is in elke uitvoering hybride

Mercedes GLC 300 d 4Matic

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Is de Zeekr 7X de ideale auto om jouw Tesla Model Y op te volgen? (review)

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Als je niet oppast wordt je camper binnenkort veel duurder om te hebben

Hemelvaartsdeal: 1 jaar TopGear met 42% korting

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)
