Het idee van de Mercedes-AMG One werd vlak na de ontdekking van het vuur geopperd. Leonardo da Vinci tekende nog mee aan de eerste designs en de Patent-Motorwagen deelde aanvankelijk zijn platform met deze auto. Zo lang duurde het voordat de hypercar van Mercedes verscheen. Maar nu is het zover: dit is de definitieve productieversie van de Mercedes-AMG One.

De Mercedes-AMG One is een F1-auto voor op de openbare weg. Geen beeldspraak, maar een feit, want de AMG One maakt gebruik van de beroemde 1,6-liter turbohybride V6 uit de F1-auto van Lewis Hamilton. Niet de huidige motor, maar uit de tijd dat de F1-auto van Mercedes nog een beetje tempo in zich had.

De Mercedes-AMG One heeft vier elektromotoren

AMG werkte nauw samen met de knappe F1-koppen in Brixworth om een ​​aandrijflijn te bouwen met vier elektromotoren: een op de turbo, een op de V6-motor en een voor elk voorwiel. Elke elektromotor is in staat om tot 50.000 tpm te draaien. De V6 is in het midden gemonteerd en zou dankzij een reeks F1-afgeleide oplossingen sneller in toeren klimmen dan een V8 zonder turbo’s.

De motor draait maximaal 11.000 tpm – wat net iets minder is dan de V12 in de Gordon Murray T.50 en de Aston Martin Valkyrie, maar toch. Elfduizend. De (voor een F1-motor bescheiden) toerenbegrenzer is geïnstalleerd om de levensduur van het motor te behouden, want het is natuurlijk een straatauto die gereden wordt door niet-coureurs.

Ook een MGU-K en MGU-H in de Mercedes-AMG One

Meer F1-technologie is er in de vorm van de MGU-K, die overtollige uitlaatgasenergie opvangt en opslaat in de batterij of rechtstreeks aan de geëlektrificeerde vooras voedt. Met alles samen zingend – MGU-K, MGU-H, voorasmotoren en V6-motor – levert het geheel 1.063 pk. Hilarisch genoeg kan AMG ons het koppelcijfer niet vertellen vanwege de ‘complexe aandrijflijn’.

De Mercedes-AMG One is snel genoeg om je geest te doen smelten, natuurlijk. AMG rekent op 0-100 km/h in 2,9 seconden, 0-200 km/u in 7,0 seconden, 0-300 km/u in 15,6 seconden en een topsnelheid van 352 km/u. Aan de andere kant is hij in staat om iets meer dan 18 kilometer op enkel batterijvermogen te rijden, terwijl de gecombineerde emissies 198 g/km bedragen. Het gewicht? 1.695 kilo.

Een lichte batterij

Er werden speciale materialen gebruikt voor de batterij om het gewicht laag te houden. De configuratie en de koeling van de accu komen overeen met die van de F1-auto. Het is overigens een plug-in hybride, dus je kunt de auto opladen aan de stekker.

Bij deze motor- en accuconfiguratie komt een zeventraps automaat die speciaal voor de AMG One is ontwikkeld. Hij is licht, en zowel de bak als de motor zijn rechtstreeks op de monocoque vastgeschroefd en dienen als dragende onderdelen. Net als in een F1-auto.

Rondom deze monocoque zit een aluminium constructie, met vijfarmige multi-linkophanging en een paar verstelbare veerpoten voor en achter. Beide veerpoten zijn dwars op de rijrichting gemonteerd. Mercedes zegt hierover: ‘De innovatieve opstelling van de veer- en dempereenheid vervangt de functie en het gebruik van een conventionele buisvormige dwarsstabilisator. Deze oplossing voorkomt op betrouwbare wijze rolbewegingen, zelfs bij zeer snelle richtingsveranderingen, zonder oncomfortabel te zijn.’

De dempers zijn adaptief en kennen de instellingen Comfort, Sport en Sport+. De laatste modus is alleen beschikbaar in de rijmodi Race Plus en Strat 2. De auto kan zakken als onderdeel van zijn actieve aero en er is koppelvectoring.

Het interieur van de Mercedes-AMG One

Binnenin monteert Mercedes een paar racestoelen die niet instelbaar zijn. Het stuur en de pedalen zijn dat wel. Er is een multifunctioneel F1-achtig stuur en een paar displays van 10 inch, eentje vóór de bestuurder en eentje in het midden. Een scherm vervangt de achteruitkijkspiegel en er is veel blootliggend koolstofvezel voor dat volledige ‘boxbox‘-gevoel.

‘De enorme technische uitdagingen om een ​​moderne F1-aandrijflijn geschikt te maken voor dagelijks gebruik op de weg hebben ons ongetwijfeld tot het uiterste gedreven’, legt AMG-baas Philipp Schiemer uit, die het project overnam dat ooit werd gerund door voormalig AMG-CEO Tobias Moers.

‘Tijdens de ontwikkelingsperiode dachten velen misschien dat het project onmogelijk te implementeren zou zijn. Desalniettemin gaven de teams in Affalterbach en het VK nooit op en geloofden ze in zichzelf. Het is zeker uniek om zo’n hypercar op wielen te zetten’, voegde hij eraan toe.

Helemaal wild geworden van de Mercedes-AMG One? Dan heb je pech. Aangezien hij al sinds het stenen tijdperk in ontwikkeling is, is hij ook al helemaal uitverkocht. De prijs was trouwens zo’n 2,7 miljoen euro.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)