
Moet je met je hakkelende dieselbusje nog iets uit Amsterdam hebben? Ga het dan maar snel ophalen, want vanaf november volgend jaar ben je niet meer welkom. Personen- en bestelauto’s met bouwjaar ouder dan 2005 mogen niet meer Amsterdam in door een nieuwe milieuzone.
De CO2-uitstoot moet door deze maatregel met 9 procent afnemen, meldt de gemeente Amsterdam trots. Misschien kan iemand ze even uitleggen dat CO2 niet vervuilend is. En dat de uitstoot ervan geen lokale invloed heeft. En dat ze het zelf ook uitademen. Dat de nieuwe milieuzone in Amsterdam een effect zal hebben op het vlak van stikstofoxiden en roet in de stad, is daarentegen wel aannemelijk.
De milieuzone betreft het gedeelte van de stad binnen de ring A10. Het enige waar echte Amsterdammers om geven, want alles daarbuiten is platteland. Dankzij het verbieden van de oude dieseltjes krijgen de bewoners per jaar het equivalent van 44 sigaretten aan vieze lucht minder binnen. Bovendien zouden de Europese grenswaardes niet meer overschreden worden.
8.000 Amsterdammers mogen niet meer met hun auto naar huis
De maatregels treft 8.000 inwoners van Amsterdam die een dieselauto rijden van voor 2005. Amsterdammers die in het bezit zijn van een oude dieselauto krijgen subsidie voor de sloop van hun auto. Wie een Stadspas met groene stip heeft, krijgt ook nog subsidie voor de aanschaf van een schoner vervoermiddel. Ze kunnen tussen de 500 en de 2.000 euro beuren.
Uiteraard zijn er ook uitzonderingen. Zo mogen aangepaste voertuigen voor gehandicapten, oldtimers van 40 jaar en ouder en campers van inwoners gewoon blijven rijden in de nieuwe milieuzone in Amsterdam. De maatregel is de eerste concrete uitwerking van het Actieplan Schone Lucht van Amsterdam. Het doel: uitstootvrij en stil verkeer in 2030.
Meer van TopGear


Met dit (legale) trucje kun je bijna gratis parkeren in Amsterdam

Politie gaat nu ook flitspalen inzetten bij 30 km/u (en begint in Amsterdam)

Extinction Rebellion wil op Koningsdag de A10 bij Amsterdam blokkeren (in oranje kleding)

De maximumsnelheid in Amsterdam is zo laag dat fatbikes tussen de auto’s mogen fietsen

Koopje? Jij kunt nu een volledige parkeergarage kopen in Amsterdam, als je dat durft

Wordt de diesel (per ongeluk) ineens weer heel aantrekkelijk in Nederland door de nieuwe wegenbelasting?

Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

In dit populaire vakantieland mag je straks niet meer met een relatief moderne diesel rijden

BMW X3 40d: dikke diesel met actieradius van 970 kilometer

Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Deze actie van Greenpeace zorgt er voor dat jij formeel geen 130 meer mag rijden

Ondernemers toch niet op de fiets: dieselbusjes mogen langer de binnenstad in

In dit populaire vakantieland mag je straks niet meer met een relatief moderne diesel rijden

Vanaf nu strengere milieuzones in Nederland: zo weet jij of jouw auto welkom is

Volgend jaar 15 nieuwe milieuzones: mag je daar naar binnen met jouw auto?

Als E85-benzine zo spotgoedkoop is, waarom rijden we er dan niet allemaal op?

In dit vakantieland is het binnenkort verplicht om een zwaailicht mee te nemen

Wat betekent het als je in het buitenland deze dubbele haaientanden tegenkomt?

Als je erop let, zie je dit bordje best vaak. Maar wat betekent het eigenlijk?

Deze stad heeft de vreemdste manier bedacht om hardrijders af te remmen

Wat doen die palen met zonnepaneeltjes die je altijd langs N-wegen ziet staan?

Je verwacht het niet, maar deze rijstrook is volgens onderzoek echt het snelst in de file

Je zou het niet verwachten, maar auto’s met deze lakkleuren verliezen het hardst hun waarde

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Binnenkort kan een laadbeurt echt zo kort duren als een tankbeurt in Europa

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)

als amsterdam zo doorgaat mogen ze hun eigen stad ook gaan onderhouden en verbouwen of renoveren want dan zal er op gegeven moment geen aannemer of onderhoudsbedrijf van buitenaf meer in deze stad komen vanwege de uitstootregeling of hoge parkeerkosten. amsterdam ga zo door en jullie prijzen jezelf totaal uit de markt ( waarmee jullie nu al bezig zijn )
“Dankzij het verbieden van de oude dieseltjes krijgen de bewoners per jaar het equivalent van 44 sigaretten aan vieze lucht minder binnen” 😂😂 Mooie vergelijking.. twee pakjes peuken minder per jaar