Je weet dat een auto excelleert in iets als iemand, die verder niets heeft met auto’s, toch de auto en diens imago kent. Voorbeeldje: iedereen weet dat een Ferrari snel is, dat een Japanse auto betrouwbaar is en dat een Rolls-Royce heel erg luxe is. Ook weet iedereen dat een Mitsubishi Outlander fiscaal ooit heel erg gunstig was om te rijden en iedereen weet dat een Fiat Multipla heel erg lelijk is. Goed nieuws voor hen die het model een warm toedragen, er komt een nieuwe Multipla.

De Multipla was niet moeders mooiste, maar werd desondanks toch een cult-auto. Er was een schare liefhebbers die de auto heel erg kond waarderen, want de Multipla was stiekem een briljante auto. Een lang verhaal kort: de Multipla was juist zo goed, mede omdat die lelijk was. Voor de nieuwe generatie zijn we benieuwd of Fiat kiest voor een uitgesproken designs. Want we kunnen ons zo voorstellen dat de Italianen er veel van willen verkopen.

Twee nieuwe grote Fiats

De nieuwe Multipla is een onderdeel van een nieuwe offensief van Fiat. Er komen namelijk niet één, maar twee nieuwe modellen in het C-segment, aldus het Britse Autocar. De eerste is een grote hatchback, die ietsje hoger moet staan om zo klanten te lokken. Die willen ook dat een normale auto hoog is. Qua autotype moet je denken aan de Fiat Tipo, maar dan ietsje hoger op de poten. Dat zal onderstaande auto zijn:

Fiat Concept Fastback brons (2024) zijkant links
Deze Fiat Concept Fastback lijkt de voorbode te gaan worden op de Tipo-opvolger

Het is echter de tweede auto waar we interesse in hebben. Dat is namelijk een ruimer model, perfect voor families of stellen met voortplantingsdrang. De nieuwe Multipla zal een crossover zijn, geen MPV meer. Dat komt door het Kevin Costner-effect: ooit immens populair, maar nu kijkt bijna er niemand meer naar om. Dus als Fiat aantallen wil gaan maken, zal het een praktische auto in een crossoververpakking moeten verkopen.

Fiat Concept SUV paars (2024) zijkant links
Fiat Concept SUV (2024) lijkt juist aan te geven hoe de nieuwe Multipla eruit komt te zien

De nieuwe Fiat Multipla zal een SUV-achtige zijn

De nieuwe Multipla zal ongeveer 4,5 meter lang worden. Dat is een halve meter meer dan het origineel. Qua styling wordt het in elk geval geen visueel drama. De Multipla zal meer de designtaal volgen van de nieuwe Panda: hoekig, stoer en functioneel. Fiat liet vorig jaar enkele concepts zien met een Panda-designtaal. De Concept City Car is min of meer de Grande Panda geworden. De Concept Fastback lijkt de C-segment hatchback te gaan worden en de Concept SUV de Multipla.

Lees ook: De interessante reden waarom er nu ineens nog één gloednieuwe Fiat Multipla verkocht is

De naam Multipla ligt nog niet vast, maar is waarschijnlijk. Fiat benadrukt om te zeggen dat, ondanks de Panda design-invloeden, de auto geen Panda zal geen heten. Het is immers geen Panda-segment, maar het segment waar Fiat ooit vriend en vijand verbaasde met de Multipla. In technisch opzicht staan de nieuwe modellen op het Stellantis Smart Car- platform, dus dat betekent dat de auto met hybride als elektrische aandrijflijnen geleverd kan worden. De auto staat op de planning voor 2027.

19 reacties op “De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?”

  1. Wij hebben een klant die jaren met een multipla gereden heeft onderhield de auto perfect. Nooit geen problemen, heeft de auto in geruild met 350000 km. We hebben de auto verkocht aan een paar studenten die er mee naar Spanje gingen. Na een paar weken sms gehad alles zonder problemen gegaan.

  2. Ik zag er laatst een in Amsterdam rijden: spoiler, twee dikke uitlaten, lekker zwaar motorgeluid (vermoedelijk door de slechte demping van de uitlaten), hand painted, raampje open en een zware techno beat. Heel duidelijk een do-it-yourself job (inclusief de paint job), maar wat heb ik gelachen. Die gozer reed er ook zo lekker overtuigd mee rond. Fantastisch!

  3. Geweldige auto, wij hadden de 1e versie, de “dolfijn”. Dat hij lelijk zou zijn is volgens mij een kwestie van elkaar na-apen, ik vind hem leuk. Alles was geweldig aan de auto. Helaas aan zijn eind gekomen toen hij van achteren in elkaar werd gereden bij een stoplicht.

  4. Persoonlijk vond ik hem lelijk om te zien. Maar deze auto moet echt iets speciaals gehad hebben. Iedereen die er 1 had was razend enthousiast. Veel ruimte comfortabel en lag heerlijk op de weg. Heb zelf de oude twingo gehad, ook niet de mooiste maar heel erg handig.

  5. Multipla Fiat, en zeker de Novitec-Zender uitvoering, ‘een auto voor gevorderden’ !
    En ik heb er éen….☺️

  6. Ooit (uit gein) een Multipla als leenauto meegehad van mijn garage. Na 100 meter rijden was ik verkocht. Zeldzaam comfortabel en praktisch.

  7. 1 van de leukste😁 auto’s die ik heb gehad! & was wel wat gewend als verknochte SAAB- & Volvorijder. Slechts 4 meter & n ruimte van jewelste🤭. Heb d’r 3 gehad, wel met de dolfijneneus, de nieuwe vond ik nix.😏

  8. Ik rij in mijn derder Multipla. Eigenlijk mijn vierde maar die werd door een ander total loss gereden . Heerlijke car en vind hem helemaal niet lelijk . Mijn laatste waar ik nu in rij heeft een andere voorkant, die nieuwe . Heeft 250.000 km gereden nu en doet het nog prima.

    • De meest ideale praktische gezinsauto, wat hebben wij er (2 stuks) een plezier van gehad, zou hem direct weer willen hebben. En wat is lelijk, kijk in de spiegel. De Multipla was gewoon ORIGINEEL!!! Tja welk merk durft het aan??? De Marea weekend was trouwens ook heel praktisch. Slimme mensen bij Fiat aan de tekentafel. Evenals de 500.

      • Waarom zegt men vaak dat de Multipla een lelijke auto is? Hij is apart…anders, maar dat maakt hem toch niet lelijk? Ik vind bijvoorbeeld de renault 5 veel lelijker, zowel het eerste model, het tweede model en het laatste model. Ik weet dat er vele mij voor gek gaan uitmaken…zoals mijn vrouw dat ook vaak doet moet ik eerlijk zeggen, maar is smaak niet iets persoonlijks?

    • De originele Multipla lelijk? Wat moet men dan denken van deze nieuwe conceptwagen die ontsnapt lijkt te zijn uit een slechte SF film?

  9. Heb beide modellen gehad. Overigens nooit lelijk gevonden. Wel zeldzaam en het 1e model zelfs wat stoer. SUPER functioneel, rondzicht geweldig, been ruimte achterin ongelooflijk. Achtersoelen konden ook in ligstand. 1e met koelkastje tussen voorstoelen en 2x electrisch panorama dak, 2e met 3 voorstoelen. Lekker breed ook en prima wegligging. Jammer dat ze nooit een cabrio-uitvoering hebben gemaakt, stel je voor 4-6 personen met open dak, zou vlgns mij de verkoop hebben aangejaagd. Concept mag van mij terugkomen

    • Veel plezier mee gehad zelfs 2 gehad werden er dikwijls mee uitgelachen ,ik en mijn kleinzoon
      sliepen erin als we naar de formule 1 gingen achterste zetels eruit matras erin en weg waren wij

Geef een reactie

(verplicht)