De nieuwe Qashqai heeft er een grote broer bijgekregen. De vierde generatie van de Nissan X-Trail is vandaag bekendgemaakt. Volgens Nissan is hij ‘klaar voor avontuur’, terwijl hij ‘waarschijnlijk 70 procent van zijn kilometers in stedelijk gebied’ rijdt. We begrijpen na al dat thuiswerken dat het stedelijk gebied ook erg avontuurlijk kan zijn met al die hongerige zebrapaden.
Vanbuiten lijkt de nieuwe Nissan X-Trail veel op de Qashqai, die niet geheel toevallig op hetzelfde platform staat. De V-vormige grille is wat breder bij de X-Trail. De beide koplampen bestaan dit keer uit twee delen. De onderste delen van de koplampen krijgen grote luchthappers. Afhankelijk van hoe je hem bestelt, krijg je de nieuwe Nissan X-Trail met vijf of zeven zitplaatsen.
Er is een groot 12,3-inch scherm voor het infotainmentsysteem. Gelukkig slokte dit scherm niet alle knoppen op, waardoor je gewoon nog fysieke knoppen gebruikt voor onder meer de temperatuur in de cabine. Het scherm achter het stuur is net zo groot en daarnaast zijn er genoeg USB-poorten (de kleine ‘C’ en de ouderwetse), plus een plek om je telefoon draadloos op te laden.
Ook E-Power voor de nieuwe Nissan X-Trail
Waar de Nissan Qashqai leverbaar is met pure benzinemotoren én de nieuwe E-Power-techniek, is de X-Trail in Nederland uitsluitend leverbaar als E-Power. Hierbij zorgt alleen een elektromotor voor de aandrijving, terwijl een 1,5-liter benzinemotor stroom opwekt. Deze benzinemotor drijft nooit de wielen aan en je kunt de auto ook niet op een andere manier opladen.
Het vermogen van de versie met voorwielaandrijving is 204 pk en de vierwielaandrijver komt op 214 pk. Bij beide uitvoeringen is het koppel 330 Nm op de voorwielen, maar bij de AWD-versie komt er achterop nog 195 Nm bij. De 0-100-tijd is 8 seconden voor de voorwielaandrijver en 7 seconden voor de vierwielaandrijver. De prijzen zijn momenteel nog niet bekend.
Reacties