Voor de Opel-fan van het eerste uur komt het allemaal wel erg dichtbij zo. Je kijkt naar de gloednieuwe Opel Astra, wat betekent dat de Insignia voortaan het enige nieuwe model van het Duitse merk is dat nog techniek van General Motors aan boord heeft. Schijnt nogal een ding te zijn onder de liefhebbers. Deze nieuwe Astra is een broer van de nieuwe Peugeot 308 en gebruikt dus techniek van Stellantis. Het ontwerp van de zesde generatie Astra komt overigens gewoon uit het Duitse Rüsselsheim, waar de auto ook in elkaar gesleuteld wordt.

De design van de nieuwe Opel Astra neemt een grote stap ten opzichte van het vorige model, dat meer een evolutie was van zijn voorganger. Niet al te lang geleden introduceerde Opel de nieuwe designtaal met het ‘Vizor-familiegezicht’. De nieuwe snoet zag je als eerste op de nieuwe Opel Mokka. De Corsa verscheen te vroeg voor het nieuwe gezicht, waardoor die als enige nog een beetje van de melkboer lijkt. Niets wat een facelift in de toekomst niet zal verhelpen.

Het interieur van de nieuwe Opel Astra

Het interieur is geen verrassing voor fans van het merk. Net als in de andere nieuwe modellen plaatst Opel iets dat ze het ‘Pure Panel’ noemen. Dit zijn twee 10-inch schermen die in elkaar door lijken te lopen. Ziet er altijd wel strak uit. Ook goed nieuws is dat draadloze Apple CarPlay en Android Auto standaard aanwezig zijn. Verder zijn er uiteraard een hoop rijassistenten die over je schouder meekijken op de weg en ingrijpen als het nodig is.

Motoren en vermogens

Voor het eerst mag je een stekker in de Astra prikken. Naast twee plug-in hybrides levert Opel de nieuwe Astra ook met normale benzine- en dieselmotoren. De vermogens lopen uiteen van 110 tot 225 pk. Het merk zegt nog niet welk vermogen bij welke auto hoort, maar gezien de gedeelde Stellantis-techniek kunnen we alvast invullen dat de 225 pk hoort bij de PHEV. Een 1,2-liter benzinemotor zal 110 of 130 pk produceren en de diesel komt met 130 pk. Handbakken en automaten zijn beide leverbaar.

AGR-stoelen in de nieuwe Opel Astra

Wat niet veranderd is sinds de overname zijn de AGR-stoelen. Deze speciale voorstoelen krijgen een Aktion Gesunder Rücken-certificering. En als Duitsers ergens een certificaat voor uitreiken, dan weet je dat het wel goed zit. In de zesde generatie Astra masseren de stoelen de inzittende zelfs. Ze zijn 12 millimeter lager in de auto geplaatst ten opzichte van de vorige generatie, wat blijkbaar helpt met de ergonomie.

Reacties

  • Edwin heeft op 20 juli 2021 geschreven:

    Mooie astra

    Reageer
  • Jopie heeft op 20 juli 2021 geschreven:

    Goed bezig Opel! Het moederhuis is zo slim geweest de Duitsers maximum autonomie te geven binnen de Stellantis groep.

    Reageer
  • Patrick heeft op 14 juli 2021 geschreven:

    Mooi opel astra diet en nu opel insignia en opc astra opc en insignia opc

    Reageer
  • Patrick heeft op 14 juli 2021 geschreven:

    Mooi opel astra diet en nu opel insignia en opc astra opc en insignia opc

    Reageer
  • Japie heeft op 13 juli 2021 geschreven:

    Mooie golf!

    Reageer
  • Een fan heeft op 13 juli 2021 geschreven:

    Opel zet hem op!

    Reageer
  • Velgendokter heeft op 13 juli 2021 geschreven:

    Wie kan deze Astra goed ophemelen? We beginnen bij de velgen op de foto: worden deze geleverd op de duurdere Astra´s. Zo ja, dan ben ik fan.

    Reageer
  • Liefhebber heeft op 13 juli 2021 geschreven:

    Ah, een PeugOpel. Het model is uitwisselbaar met allerlei andere middenklassers. Dit gaat niet het succesnummer worden dat ze nodig hebben.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)