Het is altijd even spannend als een automerk op het punt staat een knappe verschijning te vervangen, want in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. De huidige Peugeot 308 ziet er goed uit en viel in Nederland erg goed in de smaak. In meerdere maanden in 2014 en 2015 was het de bestverkochte auto van Nederland. Goed, dit was grotendeels dankzij de gunstige bijtelling, maar waarschijnlijk vonden de zakelijk rijders het geen straf. Peugeot heeft gelukkig de smaak goed te pakken en ook de nieuwe Peugeot 308 is een knappe verschijning.

De nieuwe Peugeot 308 is groter

Het nieuwe uiterlijk is niet alleen fijn voor het netvlies, het snijdt ook beter door de lucht, wat zorgt voor een lager verbruik. Zo ligt de voorruit bijvoorbeeld platter. De derde generatie van de Peugeot 308 staat op de nieuwste versie van het EMP2-platform. Op dit platform staan de huidige 308, maar ook de 508 en de Opel Grandland. De wielbasis van de nieuwe hatchback groeit met 55 millimeter en het dak is 20 millimeter lager.

Grille en nieuw logo

Standaard monteert Peugeot led-koplampen op de 308 en optioneel zelfs matrix-led. De dagrijverlichting zit in de verticale strepen, die slagtanden moeten voorstellen. De nieuwe grille legt de focus op het nieuwe Peugeot-logo, dat pas werd geïntroduceerd. De heupen achter zijn breed en er is zelfs een achterspoiler. De velgen zijn maatje 16-inch tot en met 18-inch. De lichtsignatuur áchter is op de Peugeot 308 extra rank.

Binnenin de Peugeot 308

Binnenin is het allemaal redelijk herkenbaar. Zoals bij alle Peugeots krijgen bestuurders een klein stuur waar je overheen moet kijken. Achter het stuurtje zit standaard een 10-inch scherm (dus geen analoge tellers meer) en het infotainmentsysteem is ook 10 inch groot. De functies van de rij aanraakknopjes daaronder kan de bestuurder aanpassen. Alle vakjes en klepjes zorgen in totaal voor 34 liter opbergruimte in het interieur.

Motoren

De Peugeot 308 komt altijd als voorwielaandrijver en met keuze uit benzinemotoren, dieselmotoren en twee plug-in hybride aandrijflijnen. De PHEV krijgt een 12,4-kWh batterij, een benzinemotor en 60 kilometer elektrische actieradius. De vermogens zijn 225 pk of 180 pk.

De benzinemotor meet 1,2-liter motorinhoud en is een driecilinder. Het vermogen is 110 pk of 130 pk. Voor de sterkste versie is er een automaat verkrijgbaar. De diesel is altijd een 1,5-liter viercilinder met 130 pk. Hierbij is er keuze uit een automaat of een handbak. De prijzen van de nieuwe Peugeot 308 moeten nog volgen. De tweede helft van 2021 komt hij naar de dealers.

Advertentie

Reacties

  • Ed says at 30 maart 2021:

    EDIT: Aangepast

    Reply
  • Rob says at 21 maart 2021:

    Prachtige wagen zou fraai staan in die kleur naast de 508

    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie