Sommige mensen hebben altijd geluk. Ben je keihard aan het werk, kun je met moeite een gebruikte C-klasse kopen. Ben je vermogend en woon je in een piepklein staatje met belastingvoordelen, krijg je gewoon nieuwe G-klasses. We hebben het nu niet over rappers of voetballers die gesponsord worden door Mercedes, maar niemand minder dan de paus.

Zijne eminentie moet namelijk ook gewoon rijden. Nu maakt hij niet heel veel kilometers tegenwoordig, maar je moet wel iets hebben. Je kunt niet een Honda-zitmaaier pakken, daar een aanhangwagen aan koppelen om daar vervolgens de paus op te parkeren. Dan wordt het een klucht en dat kan natuurlijk niet. Daarom heeft de paus een heel erg chique auto gekregen, zo meldt het Vatican News.

Waarom krijgt de paus een G-Klasse?

De samenwerking van Mercedes en de paus gaat al 100 jaar terug. In 1924 gaf het merk ook al een auto aan de pauselijke hoogheid. Kenners zullen ons erop attenderen dat dat toen Paus Pius IX was en dat klopt helemaal. De huidige pausmobiel werd in ontvangst genomen door Paus Franciscus. Uiteraard is het wederom een wit exemplaar geworden. Ook de andere Pausmobielen zijn namelijk wit.

Mercedes G580 (W465) wit (2024) elektrisch voor de paus met alle medewerkers

Heel erg tof van de paus is dat hij de auto in ontvangst wilde nemen, maar wel op een voorwaarde. Want je ziet de CEO van Mercedes, Ola Kallenius. Dat is de man die de beslissing nam dat de C 63 AMG een viercilinder werd. Kennelijk zat dat de paus ook niet lekker (hij houdt net als wij van achtcilinders). Hij stond erop (figuurlijk dan) dat iedereen die aan de auto heeft gewerkt, aanwezig was.

Wat is er afwijkend aan de pausmobiel?

En die mensen hebben er flink aan gewerkt. De basis is een Mercedes G 580e, de elektrische variant. Die is er alleen als vijfdeurs stationwagon (zoals Mercedes dat noemt). Echter, de G-Klasse van de paus heeft slechts drie deuren. Die wielbasis lijkt nog wel gelijk te zijn. Het interieur is uiteraard ook compleet afwijkend. Dat is geheel met de hand gebouwd en bekleed. Achterin zit een fauteuil met een onderstel dat rond kan draaien. Handig als je naar mensen links en rechts moet zwaaien.

Lees ook: De Paus zegent Formule E

De Mercedes G 580e is een slimme keuze, want ook in het Vaticaan gaan ze met hun tijd mee. Daar hebben ze het plan dat alle auto’s die daar rondrijden in 2030 geen directe uitstoot mogen hebben, vandaar die ID.3’s. Nu is het heel makkelijk om die regel in te stellen, want de auto’s in Vaticaanstad zijn van het – jawel – het Vaticaan. Overigens heeft Mercedes ook als doel om 2030 te stoppen met verbrandingsmotoren, al lijken ze met die doelstelling een beetje van hun geloof gevallen.

Reacties

  • Nikolaus heeft op 8 december 2024 geschreven:

    Zo mobiel ziet de paus er nou ook weer niet uit.

    Reageer
  • Peter heeft op 6 december 2024 geschreven:

    Absurd laat die zelf er 1 kopen krijg genoeg voor zijn niks doen beetje handjes laten kussen van mijn leven niet net als in Nederland ze zijn niks meer als de rest van de wereld al denken ze wel

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)