
Met een stevige pas duurt het niet langer dan tien minuten om van de ene kant van Vaticaanstad naar de andere kant te lopen. Wil je de boel daar dus echt verduurzamen, koop dan lekker een fiets. Of een nieuw paar schoenen. Nee, niemand heeft in het Vaticaan een auto nodig. Toch gaat Volkswagen de boel daar verduurzamen met veertig volledig elektrische auto’s.
De elektrische Volkswagens worden ingezet om bijvoorbeeld oudere inwoners van het Vaticaan naar Rome te rijden. Ook zouden ambtenaren en medewerkers de auto’s mogen gebruiken voor persoonlijke doeleinden. Daarnaast bestaat de huidige vloot uit auto’s voor de hoveniers en bezorgers. In Vaticaanstad wonen zo’n duizend mensen die toch een keer ergens heen moeten.
Performance uitvoering voor het Vaticaan
De eerste twee volledig elektrische modellen zijn deze week geleverd. En natuurlijk moest het de Pro Performance-uitvoering zijn van de ID.3. In het Vaticaan geldt immers geen maximumsnelheid op de snelweg. Saillant detail is dat er geen snelweg in het Vaticaan is. Maar hé, kleinigheidjes hou je toch. De paus is, zoals je op de foto ziet, duidelijk onder de indruk van de grijze Volkswagens.
We doen flauw, want de Performance-uitvoering is in Italië gewoon de instapper. De Pro Performance (die hier anders heet) produceert 204 pk, heeft een 58-kWh batterij en moet ruim 400 kilometer ver komen. Als je rustig rijdt (en zo dus voor meer actieradius zorgt) kun je zelfs meer dan 160 keer om het Vaticaan heenrijden met één acculading.
Welke elektrische auto’s levert Volkswagen nog meer aan de paus?
Naast de ID.3 zal Volkswagen ook exemplaren van de ID.4 en ID.5 gaan leveren. Het doel van Vaticaanstad is om de vloot in 2030 helemaal CO2-neutraal te krijgen. Voor de auto’s worden in het Vaticaan en daarbuiten extra laadpalen geplaatst.
Eén reactie op “Tijd voor een laadpaus: VW levert meer dan 40 EV’s aan Vaticaanstad”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Elektrische auto nu in aanschaf goedkoper dan benzineauto, zonder adder onder het gras

Volkswagen worden weer dik met luxe interieurs, zodat jij ze ook gaat kopen

De elektrische hot hatch van Volkswagen is goedkoper dan de Golf GTI

Moet Volkswagen weer een Harlekin-optie aanbieden voor moderne auto’s?

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

VW ten einde raad, dan maar aankloppen bij het Vaticaan.