Nieuwe Peugeot 308: een echte persoonlijkheid

Peugeot 308 advertorial
Peugeot 308 advertorial
Peugeot 308 advertorial
Peugeot 308 advertorial
Peugeot 308 advertorial
Peugeot 308 advertorial
Peugeot 308 advertorial
Peugeot 308 advertorial
Peugeot 308 advertorial
Peugeot 308 advertorial
Peugeot 308 advertorial
Peugeot 308 advertorial
Peugeot 308 advertorial
Peugeot 308 advertorial
Peugeot 308 advertorial
Peugeot 308 advertorial
Peugeot 308 advertorial
Peugeot 308 advertorial
Peugeot 308 advertorial
Peugeot 308 advertorial
Peugeot 308 advertorial
Peugeot 308 advertorial
Peugeot 308 advertorial
Peugeot 308 advertorial
Peugeot 308 advertorial
Peugeot 308 advertorial
(advertorial)

Een goede auto maken valt nog niet mee. Een exceptionele auto maken is nog eindeloos veel moeilijker. Maar als je dat gedaan hebt (en dat mag Peugeot rustig zeggen, gezien het enorme succes van de 308) en je moet die auto nóg beter maken… Ga er maar aan staan!

Gelukt!

Toch is het Peugeot gelukt. Je ziet het al meteen aan de grille: de bekende Peugeot-leeuw staat er trots middenin, geflankeerd door talloze elegante chroomvlakjes. Het geeft de 308 in één oogopslag die chique sportiviteit, dat Franse ‘oh la la’-cachet dat je van ze gewend bent. Vooral als je voor de GT of GT-Line uitvoering kiest (laten we wel wezen: niets mis met een ‘gewone’ 308, maar dit zijn de uitvoeringen die je echt wilt). Hoewel: álle 308’s hebben vanaf nu bijvoorbeeld die fraaie LED-dagrijverlichting, dus daar hoef je het niet voor te laten. Bij de duurdere versies wordt zelfs alle verlichting door LEDS geregeld. Wel zo veilig: iedereen ziet jou, jij ziet alles.

Winning team

Aan de basisvormen van de 308 veranderde verder niet veel, maar dat was ook nergens voor nodig: never change a winning team. Of, zoals de Fransen plegen te zeggen: neveah sjènge a ouinning thieme. Of iets in die richting.

Automatische achtversnellingsbak

Veel belangrijker waren de talloze technische wijzigingen, allemaal gericht op ‘meer’. Meer comfort, meer sportiviteit, meer stijl, meer veiligheid. Voorbeelden? Te over. Neem de nieuwe automatische versnellingsbak: acht versnellingen, wat uniek is in z’n klasse. Het levert niet alleen veel meer rust en comfort op (denk eens aan een file..!), maar ook nog eens een lager brandstofverbruik.

Nieuwe i-Cockpit

Binnenin vind je de vernieuwde Peugeot i-Cockpit met een nagelnieuw touchscreen, dat onder andere bewoond wordt door navigatiesoftware van het nog altijd onovertroffen TomTom. Nee, dat is geen chauvinisme, dat is gewoon zo (joh, als zelfs Fransen het al geadopteerd hebben…). Daarbij kun je daar nu ook Apple Carplay en Android Auto aantreffen – erg prettig als je bijvoorbeeld van een beetje muziek houdt. Extra pluspunt voor die mensen: de audio wordt verzorgd (met een beetje bijbetaling: doen!) van Denon en klinkt fenomenaal.

Nieuwe rijhulpsystemen

Daarnaast is het scala aan rijhulpsystemen fors uitgebreid, met bijvoorbeeld een automatische noodrem (voor al uw telefoonverkleefde voetgangers en fietsers), hou-je-baan-assistentie, verkeersbordenherkenning en cruise-control die zichzelf aanpast aan de snelheid van een langzamer rijdende voorganger. Als deze uiteindelijk wordt ingehaald zal de cruise-control automatisch weer terug gaan naar de vooraf geprogrammeerde snelheid.

Keuze te over

Ook de motoren zijn vernieuwd: enkele voldoen nu al aan Europese normen die pas in 2020 van kracht worden. Of je nu de 110 pk sterke benzinemotor kiest, de krachtige diesel met z’n 130 pk, of zelfs de 270 schroeiende pk’s van de GTi; of het nu een stoere hatchback of ruimtewonder SW wordt – sterk, stil, zuinig, veilig, betrouwbaar en karaktervol is een Peugeot 308 altijd. Klik hier voor meer info.

 

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken