Het is best dapper te noemen dat Peugeot uitgerekend bij de 308 besloot om de naamstrategie iets om te gooien. Voorheen veranderde bij de opvolging het laatste nummertje (na de 306 kwam de 307), dus de komst van een nieuwe Peugeot e-308 SW GT leek de uitgelezen kans om het misbaksel dat de oorspronkelijke 308 was voorgoed te begraven en te vergeten.

Want als je betrouwbaarheidsonderzoeken mag geloven, worden eigenlijk alleen garagisten nog blij van de eerste 308. Het lukte Renault ook nooit helemaal om het imago van de Laguna op te poetsen, om maar een ander voorbeeld te noemen. Toch kwam Peugeot koppig genoeg niet met een 309 (misschien omdat deze al bestond), maar introduceerden ze een ijzersterke comeback met de tweede generatie, waar ook nog eens een geweldige GTI van kwam.

Plots was iedereen de eerste-generatie 308 vergeten, wat een knappe prestatie is. Inmiddels rijdt de derde generatie alweer even rond, maar wij stappen vandaag voor het eerst in de nieuwe elektrische versie daarvan, de e-308. En dan ook nog de stationwagen, waar de markt in ons deel van Europa om zit te springen.

Peugeot e-308 SW heeft weinig tegenstanders

Het is een van de weinige elektrische stationwagens van dit moment; de grootste concurrenten zijn de Opel Astra, ook van moederbedrijf Stellantis, en de MG 5. We gaan ervan uit dat je de elektrische stationwagens van Nio (64.000 euro) en Porsche (100.000 euro) niet overweegt als je in deze klasse shopt. Een knappe hatchback is geen garantie voor een leuk ogende stationwagen (dat bewezen de voorgangers van deze auto), maar de 308 SW kan zijn extra centimetertjes goed hebben.

Hij kost maar 1.300 euro meer dan de hatchback, dus ook daar hoef je het niet voor te laten. Wij rijden de dikker aangeklede Peugeot e-308 SW GT, die in Nederland door zijn hogere prijs niet in aanmerking komt voor de SEPP-regeling, waardoor particuliere kopers 2.950 euro aan subsidie mislopen. Jammer, want de GT is wel de versie die je wilt – met mooiere koplampen, sportieve details en sportstoeltjes.

Het vermogen en de actieradius van de Peugeot e-308 SW GT

Van keuzestress zal verder geen sprake zijn als je een e-308 SW wilt hebben. Je kunt de auto alleen maar krijgen met één 156 pk en 270 Nm sterke elektromotor en de batterij meet altijd 54 kWh. Volgens de WLTP-cyclus is deze combinatie goed voor 412 kilometer actieradius. Dezelfde elektromotor schroeft Peugeot in de aanzienlijk kleinere e-208, maar je hoeft je geen zorgen te maken dat de techniek te zwak is voor de grotere stationwagen.

  • peugeot e-308 sw gt 3/4 voor
    Foto: © Peogeot
  • peugeot e-308 sw gt 3/4 achter
    Foto: © Peugeot
  • peugeot e-308 sw gt achterlicht
    Foto: © Peugeot
  • peugeot e-308 sw gt 3/4 voor
  • peugeot e-308 sw gt 3/4 achter
  • peugeot e-308 sw gt achterlicht

Binnen de snelheidsbeperkingen van Nederland en België komt hij zonder moeite mee, al wil je hem dan het liefst wel in de Sport-stand zetten. In de normale stand ligt het vermogen 20 pk lager en in de Eco-modus lever je bijna een derde van het vermogen in. Maar ach, zelfs 109 pk is voor een verstandige stationwagen geen schande. Peugeot kan er verder ook weinig aan doen dat merken als Tesla de EV-rijder een beetje verpest hebben met onnodig snelle instappers.

Het bekende Peugeot-interieur is verbeterd

Eveneens hetzelfde als in de 208 is het kleinere stuur. Waar je bij de meeste auto’s door het stuur naar de tellers moet kijken, is het bij Peugeot de bedoeling dat je het stuur zo laag mogelijk zet en eroverheen spiekt. Dat de meters helemaal digitaal zijn, spreekt tegenwoordig wel voor zich, maar Peugeot heeft een leuk trucje met een stuk doorzichtig materiaal vóór dit scherm waar ze nog meer informatie op projecteren. Dit creëert een 3D-effect, wat niet veel toevoegt, maar wel fraai en cool is.

Heb je lange benen, dan kun je bij de knieën wat ruimte tekortkomen, maar we moeten gelijk toegeven dat je bij andere auto’s in dit segment (met conventionele stuurtjes) ook niet altijd lekker je stelten kwijt kunt. De pedalen staan vrij dicht bij elkaar, wat superhandig was geweest als je een handbak had en je heel & toe-kunsten wilde oefenen. Maar in het geval van een traploze elektrobak hadden ze het rempedaal best een centimetertje kunnen opschuiven.

Een massagestoel met minder luxe

Nog iets geks: de massagestoel is niet elektrisch verschuifbaar in de e-308 GT. Zelfs in de 208 hoef je niet zelf te schuiven. De sportstoel ziet er overigens goed uit en biedt genoeg steun en comfort. Heb je een goede zit gevonden, dan draagt het kleine stuur op de een of andere manier toch wel bij aan een gevoel van sportiviteit. Grotere hoepels doen al snel denken aan vrachtwagens of lompe offroaders; dit werkt tegenovergesteld.

Het onderstel voelt solide aan en de auto blijft steeds goed in balans. Nog een reden om geen elektrische SUV te kiezen; die worden door de combinatie van een hoog gewicht en een hoge carrosserie vaak een beetje wiebelig, maar daar heeft deze lage stationwagen geen last van. Niet om nu te zeggen dat deze GT de 308 GTI doet vergeten, maar de e-308 SW biedt een aangename combinatie tussen sportiviteit en comfort.

Waarom je voor de crossover zou kunnen gaan

De Peugeot e-308 SW oppert weer de vraag waarom andere automerken niet langer inzetten op de stationwagen. Het is een retorische vraag, want we weten heus wel dat iedereen tegenwoordig iets hoogs wil. Maar zeg nou even eerlijk: deze 308 ziet er wel net iets lekkerder uit dan zijn crossoverbroertje e-3008, nietwaar? Bovendien slokt hij 100 liter meer bagage op. Met tegenzin moeten we toegeven dat de 3008 een paar millimeter meer beenruimte achterin heeft, wat geen overbodige luxe is, want écht ruim achterin durven we de 308 niet te noemen.

Goed, de e-3008 rijdt wel 100 kilometer verder, maar dat komt omdat de accu ruim een derde groter is. Want zuiniger is de SUV echt niet. En daar betaal je natuurlijk ook voor: de e-3008 GT kost 52.690 euro (54.500 euro in België), een verschil van duizenden euro’s. Zonde eigenlijk dat Peugeot de 74-kWh batterij niet in de e-308 SW legt. Ach, je moet iets te wensen overhouden.

Specificaties van de Peugeot e-308 SW GT (2024)


Motor
1 elektromotor
156 pk
270 Nm
54 kWh (accu)
Aandrijving
voorwielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 10,0 s
top 170 km/u
Verbruik (gemiddeld)
15,1 kWh/100 km A label
Actieradius (opgave)
409 km (WLTP)
Laadtijd
3 uur 10 min. bij 7,4 kW
30 min. bij 100 kW (80%)
Afmetingen
4.636 x 2.062 x
1.442 mm (l x b x h)
2.732 mm (wielbasis)
1.691 kg
361 / 1.271 l (bagage)
Prijzen
€ 47.135 (NL)
€ 45.700 (B)

Reacties

  • RZT heeft op 24 maart 2024 geschreven:

    Volgens mij hebben jullie de prijsverlaging die op 1 maart jl. is doorgevoerd over het hoofd gezien. Dit is in de folder nog niet aangepast, maar wel in een persbericht verkondigd. De GT versie van de SW is nu € 43.800 en zelfs met de 360 vision pack optie blijf je daardoor precies onder de grens voor sepp subsidie.

    Reageer
  • Mike heeft op 24 maart 2024 geschreven:

    De Pagina was het grootste debacle van Renault, niet van Peugeot.

    • Mike heeft op 24 maart 2024 geschreven:

      Pagina = Laguna

      Reageer
    Reageer
  • Ricky heeft op 23 maart 2024 geschreven:

    47000 EUR voor een nieuwe elektr. Peugeot 308 SW… Heb net zelf een 308 SW 2.0 HDi Full options occasion gekocht voor 8750 EUR, koppel 370 Nm, 4l verbruik, uitstoot 111 CO2… Dan weet ik het wel wat ik met de overige 38000 EUR zou doen… Nieuw is waanzinnig duur voor een middenklasse auto. En ik hoef geen 3 u te wachten aan een trage laadpaal om 400 km verder weer stil te staan. Huidige actieradius met mijn HDi is ça. 1100 km…

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)