We hebben het de afgelopen jaren al vaker geroepen, maar vooruit, hier komt ie weer: Peugeot is lekker bezig. Sinds de 3008 (nee, niet die eerste – zéker niet die eerste) lijkt het erop dat de Fransen een frisse, eigenzinnige en gepast chique stylingrichting hebben gevonden. De vormgeving van hun nieuwste modellen ligt in lijn met de luxueus-technologische ambities die het merk binnen het Stellantis-imperium wil aanhouden – een insteek die ze zelf in goed Frans ‘inventive high-end generalist’ noemen. Juist. Want alsof het nog niet lastig genoeg is om er in een volle automarkt uit te springen, moet Peugeot zich nu ook voldoende zien te onderscheiden van Citroën, DS, Opel, Alfa, Fiat en welke andere merken hun moederbedrijf dan ook met elkaar besluit te laten concurreren.

Dat mag dan uitmonden in merkpositionering via tenenkrommende jeuktermen, zolang het ook auto’s als deze tot gevolg heeft, hoor je ons verder niet klagen. Waar de vorige Peugeot 308 vooral bijzonder clean was en onbezwaarlijk op het netvlies lag, zien we in deze nieuwe generatie een vleugje agressiviteit en durf terugkeren. Zeker de hatchback die wij hier rijden, draagt dit van voor tot achter uit. De SW-versie, die in Nederland het populairst zal zijn, oogt ook strak, maar vinden we vanachter een beetje Koreaans aandoen.

De Peugeot 308 groeide

Beide varianten zijn natuurlijk weer groter dan hun voorgangers: ze zijn van voor tot achter 11 centimeter gegroeid en hebben een 5,5 centimeter langere wielbasis. Ze zijn echter ook 2 centimeter lager en hebben een vlakker liggende voorruit. Daardoor zijn de aerodynamische eigenschappen verbeterd en wordt er alleen al daarmee elke kilometer 2 gram CO2-uitstoot bespaard. Grappig: eeuwige rivaal Renault Megane vertoont tegenwoordig sterke crossoverneigingen, maar Peugeot ging al eens eerder de hoogte in (zie 307 versus 306) en brengt de boel nu dus juist stellig terug naar beneden.

De ruimte in de nieuwe 308

Ondanks de riantere wielbasis wacht ons achter in de 308 een teleurstelling: zo ruim is ie niet. Het is dat de voorstoelen zijn voorzien van een uitsparing voor je knieën, anders konden we hier met onze gemiddelde Hollandse lengte nauwelijks ‘achter onszelf’ zitten. Een tegenvaller, want in het c-segment kan dit echt een stuk beter. Peugeot beweert dat de extra centimeters vooral naar de bagageruimte zijn gegaan, maar heb jij liever extra koffers of een prettige reis?

Goed, snel naar voren verhuizen. Daar wacht ons een ronduit gaaf dashboard met het bekende kleine stuurtje en een tellerscherm erboven, kamerbrede ventilatieroosters en een centraal display met een rij virtuele, instelbare knoppen. Zeven fysieke schakelaars geven de boel wat extra cachet. Daaronder een oplopende middenconsole met op deze hybrideversie een subtiel transmissiepalletje (pure benzines zijn, jawel, nog met een fijn schakelende handbak te krijgen), een knop voor je rijmodi en de nodige opbergruimte – in totaal liefst 34 liter.

Zoeken naar de knopjes in de Peugeot 308

Peugeot belooft je bovendien een uitzonderlijke gebruikerservaring. De eerlijkheid gebiedt te zeggen: bij ons is ie vooral uitzonderlijk omdat we in eerste instantie niet snappen hoe dingen werken. De aircobediening (op het scherm…) wijst zichzelf op zich snel en duidelijk, maar het infotainment geeft zijn geheimen niet meteen prijs. Als je vooraf is verteld dat je ook met drie vingers op het scherm kunt drukken voor een overzicht met app-icoontjes, gaat het al beter, maar anders zoek je je rot naar bijvoorbeeld je energie-info. Nee, die zit niet onder de knop met het autootje – dat zijn je rijassistenten. Dat soort dingen.

Ook bij het tellerscherm (optioneel in cool maar ietwat druk 3D) zijn we lang op zoek naar hoe we de gewenste data tevoorschijn kunnen toveren. Tot we op de knipperlichtstengel een ongemarkeerd knopje vinden waarmee je tussen de lay-outs kunt wisselen. Je komt er uiteindelijk dus wel uit, maar echt intuïtief kunnen we het niet noemen. Nog zoiets: als je je cruisecontrol (met of zonder stuurhulp) wilt inschakelen, moet je je keuze eerst bevestigen met ‘OK’. Is het heel raar dat wij dat raar vinden?

De motoren van de Peugeot 308

De nieuwe 308 is er in twee plug-in hybrideversies, met 180 of 225 pk (dat is deze Peugeot 308 GT Hybrid 225), en met twee benzinemotoren (110 of 130 pk). Ook is er nog een diesel met 130 pk, maar die gaat in ons land geen potten meer breken. In 2023 volgt een volledig elektrische e-308, waarschijnlijk tegelijk met zustermodel Opel Astra-e.

Bij de persintroductie in Zuid-Frankrijk gaan we, verwend als we zijn, uiteraard voor de Peugeot 308 GT Hybrid 225. Maar eerst sturen we de Hybrid 180 even kort door wat bochtjes. Die exercitie voelt door het hoge plug-in gewicht en het bescheiden formaat wielen niet bijster dynamisch aan; als beter toegeruste GT met 18 inch en een bups extra vermogen weet de 308 echter een prettige balans te vinden. Even denken we dat deze versie een ander onderstel heeft, maar dat blijkt niet zo te zijn. Misschien zit het tussen onze oren, omdat er ‘GT’ op het stuurtje staat. Hoe dan ook: in combinatie met deze rappe besturing is het fijn vlot rijden met de 308, zonder dat het comfort er echt onder lijdt.

De elektrische actieradius

De aandrijflijn kennen we uit diverse andere PSA/Stellantis-producten en weet ons eigenlijk altijd vrolijk te stemmen met zijn power en levendige elektrorespons. De Peugeot 308 GT Hybrid 225 haalt officieel tot 59 kilometer op enkel elektra en als de accu leeg dreigt te raken, kun je de resterende lading behouden of via de benzinemotor aanvullen tot je er weer een paar e-kilometers bij hebt. Volledig laden duurt tweeënhalf uur via een 22-kW/32-A wallbox, mits je de optionele 7,4-kW boordlader kiest (altijd doen, voor die 400 euro, want anders duurt het bijna anderhalf uur langer).

Apart is het feit dat er wel flippers achter het stuur zitten, maar er geen mogelijkheid is om de transmissie in een manuele modus vast te zetten. Zoals meer plug-ins kiest de 308 zelf de verhouding regeneratie/fysiek remmen, wat een beetje vervreemdend werkt: de vertraging bij een bepaalde pedaaldruk varieert nog weleens. Een B-stand zorgt voor extra remwerking bij gas los, wat niet alleen in de bergachtige omgeving rond Cannes erg handig is, maar ook op een drukke N11. Dat is ook waar je doorgaans vaker de adaptieve cruisecontrol met stop & go en de semi-automatische rijstrookwissel zult inzetten.

Peugeot lijkt een goede koers te hebben

In 2024 moet het volledige gamma van Peugeot geëlektrificeerd zijn. Auto’s als deze nieuwe 308 geven daarbij de richting aan, en die is wat ons betreft niet verkeerd: een design waar we niet snel op uitgekeken raken, lager en gladder om de luchtweerstand te verlagen, plus een snelle en efficiënte aandrijflijn. Jammer van de ruimte achterin en de soms wat moeizame digitale interactie, maar onze algehele indruk van de nieuwe Peugeot 308 – vanaf 27.790 euro (24.125 euro in België) – is absoluut een goede.

Specificaties Peugeot 308 GT Hybrid 225 (2022)


Motor
1.598 cc
viercilinder turbo hybride
225 pk @ 6.000 tpm
360 Nm @ 1.750 tpm
Aandrijving
voorwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 7,5 s
top 235 km/u
Verbruik (gemiddeld)
1,2 l/100 km
27 g/km CO2, A-label
Afmetingen
4.367 x 1.852 x 1.441 mm (l x b x h)
2.675 mm (wielbasis)
1.633 kg
40 l (benzine)
361 / 1.271 l (bagage)
Prijzen
€ 41.930 (NL)
€ 41.273 (B)

Reacties

  • Stompy01NL heeft op 14 februari 2024 geschreven:

    nu sinds september 2022 in het bezit van deze fijne auto ( opvolger hier van een SAAB 93 aero sport sedan) totaal geen spijt van gehad hoop alleen op een snelle “tuning” mogelijkheid voor nog iets meer vermogen.

    Reageer
  • ed heeft op 14 januari 2022 geschreven:

    jammer,dat de 308 gti er niet meer is ed

    Reageer
  • toni heeft op 10 januari 2022 geschreven:

    prachtige auto deze peugeot 308 deze wil ik ook wel. prachtig model en heeft een mooie uitstraling.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)