Het komt goed uit dat het tegenwoordig hip is om raamlijsten en grilles niet in het chroom uit te voeren, maar in het zwart. En waar logo’s van automerken altijd glimmende badges waren, zie je tegenwoordig ook steeds meer simpelere logo’s die niet meer dan eens in het zwart of wit zijn uitgevoerd. Het verdwijnen van glimmende delen is deels een trend, maar het is ook noodzaak.

Er ligt een voorstel van de Europese Unie om een flinke lading per- en polyfluoroalkylstoffen te verbannen. Je kent de stoffen misschien beter onder de naam PFAS. Dit verbod zou betekenen dat autofabrikanten niet meer onderdelen mogen verchromen op de manier zoals ze het nu doen, want bij het productieproces komen giftige dampen vrij. Het verbod zou in 2024 al ingaan.

Je gaat dus waarschijnlijk minder glimmende delen op nieuwe auto’s zien omdat de huidige productiemethode verboden wordt. De EU heeft verder geen mening over het aantal glimmertjes op een nieuwe auto. De transitie kan nog even duren, want bedrijven hebben maximaal twaalf jaar om een alternatief te vinden voor de PFAS-productiemethode, afhankelijk van de toepassing.

Minder glimmende onderdelen

Nu zijn er vast drie miljoen andere manieren om een onderdeeltje te laten glimmen, maar Renault-designbaas Gilles Vidal hoopt eigenlijk dat zijn automerk niet op zoek hoeft naar een nieuwe methode. Hij zegt tegen het Britse Autocar: ‘Er worden niet-vervuilende oplossingen onderzocht, maar ik hoop dat er redenen zijn om er intuïtief vanaf te komen.’ Het liefst ontwerpt hij dus auto’s zonder chromen delen.

‘Het wordt tijd dat we het spel een beetje veranderen en onze geest verder openen dan chroom, er zijn duurzamere alternatieven’, zegt hij. Tijd om te reflecteren, dus. Of eigenlijk juist niet. Overigens zullen er nog genoeg merken zijn die ongetwijfeld vast blijven houden aan glimmende delen, bijvoorbeeld een luxemerk als Rolls-Royce. Al zie je ook dat daar Black Badge-uitvoeringen heel populair zijn.

Renault Clio TCE 130 RS Line

Als je bijvoorbeeld de nieuwe Renault Clio naast de oude zet, dan zie je dat de transitie al in volle gang is. De voorgaande Clio’s dragen nog het oude volledig glimmende Renault-logo en hebben rondom genoeg sieraden. De nieuwe Clio laat een slank logo zien dat voornamelijk uit zwart bestaat en veel meer donkere accenten in de grille.

5 reacties op “De (wettelijke) reden waarom je minder glimmende delen op nieuwe auto’s gaat zien”

  1. Tja, verchroomde parts kosten een fabrikant ook gewoon meer als (mat)zwart of kleur.
    Dus winwin..
    Niet voor niets zat chroom vroeger vooral in luxepakketten.

  2. Der Staat maakt Eerst miljarden omzet met van alles , dan.. als het niet meer interessant is, word het verboden…

    • Zeg Russische trol ga eens ergens anders heen met je anti-overheid propaganda. PFAS zorgt voor allerlei soorten kanker en het is logisch dat deze stoffen zoveel mogelijk verboden worden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *