
Kinderen hebben dan misschien wel een poster van een Lamborghini of een Ferrari boven het bed hangen, hun lievelingsauto (zonder dat ze het weten) is een grote MPV. In deze personenbusjes kunnen hele gezinnen inclusief de volledige inboedel naar Zuid-Frankrijk. De volgende generatie wordt dit genot ontnomen, want nu is zelfs de Renault Espace geen MPV meer.
De Renault Espace was altijd het prototype MPV. Het was dan ook één van de eerste in zijn soort. In de hoogtijdagen had elk merk een eigen personenbusje, van de Seat Alhambra tot de Grand C4 Picasso. Bijna iedereen die nu als volwaardig lid van de maatschappij meedraait, heeft minimaal één goede herinnering in een MPV.

Bij de vorige generatie wilde Renault al iets meer inspelen op de SUV-trend, waardoor het resultaat een soort mix van een crossover en een MPV was. Net niet zo praktisch als een MPV, maar toch ook niet zo ruig als een SUV. Bij de nieuwe generatie laat Renault het idee van een MPV helemaal los. De Renault Espace is nu een grote SUV met vijf of zeven zitplaatsen. En hé, hij ziet er best prima uit.
Hoe groot is de nieuwe Renault Espace?
De nieuwe Renault Espace is 4,72 meter lang. Dit is ruim 13 centimeter korter dan de vorige generatie en 14 centimeter korter dan de Grand Espace van tien jaar geleden. De derde zitrij biedt 128 millimeter ruimte voor de knieën en de tweede zitrij is te verschuiven. Achter de optionele derde zitrij heb je 158 liter bagageruimte. Zonder de derde zitrij is dit 777 liter en met de tweede zitrij plat heb je 1.818 liter bagageruimte.
215 kilo minder en 200 pk
Over vakanties naar Zuid-Frankrijk gesproken; de Renault Espace rijdt 1.100 kilometer als je een volle accu én een volle tank hebt. De nieuwe SUV is dus inderdaad een hybride, maar wel eentje zonder stekker. Het gecombineerde vermogen van de Espace is 200 pk en het vermogen gaat naar alle wielen. De prijs van de nieuwe Espace is niet bekend, alleen dat je dit voorjaar de auto kunt bestellen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Renault ‘overweegt’ om van de Espace weer een MPV te maken

Renault Espace review: De MPV is dood, is dat erg?

Renault Espace 1e rij-indruk: Hoe erg is het dat het geen MPV meer is?

Renault Espace F1: dit had ’m kunnen zijn

De Renault Espace F1 heeft dringend een opvolger nodig

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

Is zo’n comfortabele Renault Talisman na 9 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Automerk legt uit waarom het onmogelijk is om een goedkope auto te maken voor Nederland

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

De Subaru Forester e-Boxer is de duurste in zijn klasse, maar is het ook de beste? (review)

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

BMW X3 40d: dikke diesel met actieradius van 970 kilometer

BMW X3 M50 is bijna de perfecte daily, op één ding na (review)

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
