
Kinderen hebben dan misschien wel een poster van een Lamborghini of een Ferrari boven het bed hangen, hun lievelingsauto (zonder dat ze het weten) is een grote MPV. In deze personenbusjes kunnen hele gezinnen inclusief de volledige inboedel naar Zuid-Frankrijk. De volgende generatie wordt dit genot ontnomen, want nu is zelfs de Renault Espace geen MPV meer.
De Renault Espace was altijd het prototype MPV. Het was dan ook één van de eerste in zijn soort. In de hoogtijdagen had elk merk een eigen personenbusje, van de Seat Alhambra tot de Grand C4 Picasso. Bijna iedereen die nu als volwaardig lid van de maatschappij meedraait, heeft minimaal één goede herinnering in een MPV.

Bij de vorige generatie wilde Renault al iets meer inspelen op de SUV-trend, waardoor het resultaat een soort mix van een crossover en een MPV was. Net niet zo praktisch als een MPV, maar toch ook niet zo ruig als een SUV. Bij de nieuwe generatie laat Renault het idee van een MPV helemaal los. De Renault Espace is nu een grote SUV met vijf of zeven zitplaatsen. En hé, hij ziet er best prima uit.
Hoe groot is de nieuwe Renault Espace?
De nieuwe Renault Espace is 4,72 meter lang. Dit is ruim 13 centimeter korter dan de vorige generatie en 14 centimeter korter dan de Grand Espace van tien jaar geleden. De derde zitrij biedt 128 millimeter ruimte voor de knieën en de tweede zitrij is te verschuiven. Achter de optionele derde zitrij heb je 158 liter bagageruimte. Zonder de derde zitrij is dit 777 liter en met de tweede zitrij plat heb je 1.818 liter bagageruimte.
215 kilo minder en 200 pk
Over vakanties naar Zuid-Frankrijk gesproken; de Renault Espace rijdt 1.100 kilometer als je een volle accu én een volle tank hebt. De nieuwe SUV is dus inderdaad een hybride, maar wel eentje zonder stekker. Het gecombineerde vermogen van de Espace is 200 pk en het vermogen gaat naar alle wielen. De prijs van de nieuwe Espace is niet bekend, alleen dat je dit voorjaar de auto kunt bestellen.
Meer van TopGear


Ken je deze nog? De Renault Espace F1 is een familiebusje met een V10-motor uit de F1

Renault ‘overweegt’ om van de Espace weer een MPV te maken

Renault Espace review: De MPV is dood, is dat erg?

Renault Espace 1e rij-indruk: Hoe erg is het dat het geen MPV meer is?

Renault Espace F1: dit had ’m kunnen zijn

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Rusland kocht een Renault fabriek voor één cent, biedt het te koop aan voor 1,3 miljard

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Wereldwijd zijn er nog geen 25 mensen die deze briljante auto willen bestellen

Dit type autoband ziet er cool uit, maar is altijd gevaarlijk (zelfs de duurdere merken)

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

Een van de slechtste auto’s ooit gebouwd gaat een comeback maken (en nu wil je ‘m wel)
