Eerst het goede nieuws: hij is groter! Maar liefst 87 millimeter in de breedte, de wielbasis is met 95 millimeter gegroeid en we hoeven niet meer met de benen in onze nekken te zitten. Er is namelijk 35 millimeter meer beenruimte dan voorheen. Het is allemaal millimeterwerk bij Seat, want ze zijn er ook erg blij mee dat de nieuwe Ibiza één millimeter lager is geworden. Wij zien het in ieder geval niet, maar goed gedaan jongens.

Seat geeft ons keuze uit drie benzinemotoren. Het gamma begint bij een magere 1.0 MPI met 75 pk. Gelukkig mag je ook kiezen voor de 1.0 TSI met 95 pk en 115 pk. Eind 2017 komt de nieuwe 1.5 TSI ook naar de Ibiza met 150 pk. Brommen doe je in de 1.6 TDI met 80 pk, 95 pk en 115 pk. Die helse driecilinder-diesel is gelukkig al enige lang vertrokken.

Wil je nog meer uitgeven aan de nieuwe Ibiza?

Dat kan! Want er zijn nog veel meer opties beschikbaar. De wireless telefoonoplader is leuk. Kun je na het rijden weer een zinloos spelletje spelen of je baas bellen om te vertellen hoe hard je aan het werk bent. Maar tevens is er optioneel een geluidsysteem van Beats met zeven speakers en een dikke versterker met een vermogen van 300 Watt. De prijzen van al deze opties zijn nog niet bekend, maar je moet hiervoor waarschijnlijk diep in de buidel tasten.

Over het interieur valt nog amper te oordelen. De binnenkant is haast niet te zien op de foto’s van Seat en voor ons had het net zo goed de Batcave kunnen zijn. Voor de Volkswagen-adepten: de nieuwe Seat Ibiza staat op het MQB A0-platform. Ook is de carrosserie 30 procent stijver geworden bij het nieuwe model. Het belangrijkste feit van de hele Ibiza blijft: hij ziet er fantastisch uit.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear