Vreemde boel. Een van de belangrijkste nieuwe auto’s van 2017 maakt z’n entree tussen zijn concurrenten. Iedereen ziet ‘m over het hoofd. Ford verkoopt in Europa honderdduizenden Fiesta’s per jaar. De meeste overigens in een iets kalere uitvoering dan dit duurdere Titanium-model. Maar de verandering ten opzichte van de fenomenaal succesvolle vorige versie is simpelweg niet radicaal genoeg. Dit is de Ford Fiesta vs Seat Ibiza vs Nissan Micra vs Citroën C3 vs Opel Corsa. Naast de abstracte Citroën C3, de manga-achtige Nissan Micra, de scherp gesneden Seat Ibiza en de uitgebouwde Opel Corsa – die allemaal speciaal voor hen gebouwde driecilinder turbomotoren hebben, gekoppeld aan een handbak – is de achtste generatie Ford Fiesta, om de artdirector van TG maar eens te citeren, ‘toch wel een beetje aan de saaie kant’. En dat ligt echt niet alleen aan de grijze kleur. De oude Fiesta was oprecht mooi, en gaf destijds een design-kickstart aan het wat ingedutte b-segment. Maar in 2017 staat de kleine Ford ineens tegenover een bataljon heel interessant uitziende concurrenten die ‘m stoïcijns aanstaren.

Ford Fiesta

In alle eerlijkheid. De nieuwe Fiesta is gebaseerd op de oude Fiesta. Dat was de best rijdende en bestverkopende kleine auto op de markt. Het is een stuk veiliger om voort te borduren op een goede fundering en alleen wat kleine problemen te verhelpen. In de oude ­Fiesta lagen die met name in het interieur. Dat was zo gedateerd dat de auto in de war raakte als de radio niets meldde over minister-president Wim Kok. Of over de nieuwe megahit van Atomic Kitten.

Welke motor ligt er in de Ford Fiesta?

Maar de driecilinder EcoBoost-turbomotoren waren zonder uitzondering uitstekend, hij reed heerlijk, en bood voldoende ruimte. Dus kwam er eerst en vooral een nieuw touchscreen boven duidelijkere verwarmingsknoppen. Verder valt op dat je de stoel van de bestuurder lager kunt instellen. Alles spreekt voor zich in de nieuwe Fiesta. Hij is intuïtief en makkelijk te bedienen – en als dit de tweede of de derde keer is dat je er een koopt, zul je de kwaliteitsverbetering weten te waarderen. Bovendien is de prijs niet veel gestegen. Een Trend met 85 pk is misschien wat kaal, maar ook niet zo duur, zodat opties als automatisch inparkeren en een anti-botssysteem nog wel te overwegen zijn.

Opel Corsa

Opel deed een paar jaar terug ongeveer hetzelfde met de Corsa, al was die upgrade nog wat subtieler dan die van de Fiesta – een duidelijke ‘kind minus badwater’-designgedachte. Er kwamen een driecilinder 1,0-liter turbomotor (hoewel de atmosferische 1.4 ver voorbij z’n houdbaarheidsdatum is, is die ook nog te koop) en een touchscreen, hoewel dat bij het Opeltje onder de ventilatieopeningen zit. Bij de Ford zit het scherm op ooghoogte, en werd gedag gezegd tegen de airconditioning op die plek. Weliswaar hebben Corsa-rijders nooit bevroren tepels, maar ze moeten wel hun ogen iets langer van de weg halen als ze spelen met Apple CarPlay.

Nissan Micra

Alle auto’s van vandaag hebben dat systeem standaard, behalve de Nissan Micra Tekna (dat is de topuitvoering), want daar is al voor je besloten dat je liever het ingebouwde navigatiesysteem hebt van het huismerk, dan het slimmere systeem van je smartphone. Dat is best een rare beslissing, want de rest van de nieuwe Micra is opvallend vernieuwd – zelfs radicaal nieuwerwets. Er is resoluut gedag gezegd tegen de oude versie, dus vertel je oma maar dat ze nu een Hyundai moet kopen, en niet de nieuwe, hippe Nissan Micra. Al die vooruitgang zit niet alleen in de Shinkansen-achtige wigvorm. De stoelen zitten laag, er is een GT-R-stuur, er zijn Bose-speakers in de hoofdsteun van de bestuurder verwerkt, en het onderstel brengt het ‘kartgevoel’ waar Mini patent op claimt te hebben met zoveel overtuiging dat de Britten niet zullen weten waar ze het zoeken moeten.

Citroën C3

De fluorescente buggy van Citroën en de Teenage Mutant Ninja-cavia van Nissan hebben iets gemeen: ze zijn beide enorm – en enorm noodzakelijk – herzien sinds we ze voor het laatst testten. De oude C3 was een Honda Jazz-achtige mini-Pausmobiel: hoog en utilitair. De nieuwe is ook hoog – bijna van het formaat van een crossover – maar de innovaties die hij heeft meegekregen van de maffe C4 Cactus zorgen voor een cabine die is opgeluisterd met metalen ornamenten en stoelen die zo te zien uit de New Yorkse vrijgezellenflat van Don Draper komen. Ook heeft hij in bubbelplastic verpakte portieren en het laagste gewicht van dit kwintet; 100 kilo minder dan de Opel. Dat alles is gekoppeld aan een happige 1,2-liter driecilinder met een relatief fors koppel van 205 Nm. Helaas is deze speelgrage aandrijflijn gekoppeld aan het minst capabele onderstel van deze test. De C3 gaat voor ouderwets Frans verend comfort. Extreem lichte besturing en een bak die je met een vinger kunt bedienen. Maar toch maakt z’n onderstel veel herrie op hobbels en helt ie niet zozeer over, maar drijft ie. Zelfs als je rechtdoor gaat. Hij is het meest op z’n plaats op de snelweg.

Eenmaal onderweg is het een fijne auto

Hij verandert dan in een prettig soort lounge-bed. Dan kun je genieten van de bombastische stereo en de lichte cabine. Je kunt ook uitproberen te vogelen hoe het touchscreen werkt, waarin zich alle functies bevinden die niet direct met het rijden zelf te maken hebben. Het systeem is inmiddels wel beter dan we voorheen aantroffen bij Peugeot-Citroën. Maar inferieur aan dat van de andere auto’s hier. De hebben losse knoppen voor de temperatuur en gebruiken het scherm alleen voor infotainment. Zorg trouwens dat je geen glazen dak op je C3 bestelt. Dat vreet ruimte en zorgt dat je telkens in het scherm moet gaan graven om de airco bij te stellen.

Suffertje…?

De Micra is tot leven gewekt – hij was een sufferdje geworden, en doet zich nu voor als een heuse rijdersauto. Hij helt het minst in de bocht, maar gaat soepeler dan de Citroën over een verkeersdrempel. Op de achterbank zit je net iets krapper dan in de Ford Fiesta en de Corsa, maar er is meer hoofdruimte dan in de Citroën C3. Voorin zijn de instrumenten van de Micra zelfs af te lezen door oma’s zonder bril, en je wordt er bovendien getrakteerd op wat doorgestikt nepleer – misschien in de hoop dat je de goedkope deurbekleding en de handmatig bediende achterruiten daardoor niet zult zien. Het audiosysteem mag er zijn. Maar oh, was de motor maar zo flink als z’n speakers. Zelfs de Nissan Micrain topuitvoering schopt het niet verder dan een 898 cc kleine driecilinder-turbo met maar 90 pk. Dan hebben we ons vermoeden nog niet meegerekend dat emissie-eisen deze motor regelrecht verminkt hebben. Let bijvoorbeeld op het spreekwoordelijke afstapje als je van z’n één naar z’n twee schakelt. Nadat je voorbij de pieken en dalen van z’n vermogensafgifte bent geklauterd. Maak je klaar om aan het werk te gaan, want de motor valt op dit punt compleet dood.

Heb jij toevallig een rijschool? Koop de Nissan Micra niet.

Trap je het gaspedaal uit wanhoop helemaal in? Dan krijg je al het vermogen in een knal voor je kiezen, en kun je meteen weer van het gas af. Arme jongens en meisjes die in dit soort auto’s rijles krijgen. Zij komen uiteindelijk te zitten met een linkerbeen als dat van Sven Kramer, en rechtertenen zo gevoelig als die van een balletdanser.
Dus deze beide opnieuw uitgevonden hatchbackjes met hun spectaculaire exterieurs hebben zo hun tekortkomingen. Het is een uitdaging om te ontkomen aan de lethargische motor van de Micra en je te concentreren op z’n aardige rijeigenschappen. Om door het luidruchtige gedoe van de Citroën C3 heen te kijken moet je meer moeite doen. Je kan nauwelijks genieten van z’n volwassen snelwegmanieren en z’n interessante design. Lastig kiezen, inderdaad. Of je koopt de Opel, die het simpelweg aan de fantasie ontbreekt om dat soort fouten te maken.

De Corsa doet het goed onder niet-liefhebbers

We zijn niet over een nacht ijs gegaan wat betreft de deelname van de Corsa aan deze test, omdat we als stelregel hebben dat we alleen auto’s meenemen die daadwerkelijk een kans hebben de test ook te winnen, of waarvan de winnaar op z’n minst iets zou kunnen leren. Maar we wisten al dat de herziene en opnieuw beklede Opel bepaald niet de beste auto is om te rijden, om in te zitten, of mensen in te vervoeren. Wel heeft ie een belangrijk punt voor op de andere deelnemers: hij is een onbetwiste hit onder autokopers die ‘gewoon alleen maar van a naar b willen’. Nu ligt ie onder de microscoop door toedoen van vier sterke, waardige rivalen, in een aardige basisuitvoering (maar zonder parkeerassistentie, xenon-lampen en een verwarmd stuur, dat zijn opties). De besturing is glibberig en vaag, en je moet de enorme pook telkens in de volgende versnelling beitelen. Het is wrikken en knarsen, en dat soort interactie zorgt ervoor dat de Opel goedkoop aanvoelt in vergelijking met de precisie van de Seat en de Ford. De Corsa heeft het meest last van wind- en bandengeruis, hoewel dat minder opvalt als je ‘m niet direct naast de andere kandidaten zet.

De motor is zijn sterkte punt

En hoe zit het met de motor? Hoewel die van dit vijftal de meeste uitstoot veroorzaakt, is hij duidelijk wel het beste gedeelte van de Corsa. Maar waar de motor van de Citroën de rest van z’n karakter omhooghaalt, worden de soepele en prettige eigenschappen van de 999 cc kleine Opel-motor begraven onder de middelmatigheid van de Corsa. Jaag ‘m op tot 6.000 tpm en een grote waarschuwingsboodschap pingt tevoorschijn op het dashboard – alsof je zelf niet doorhad dat het tijd werd om naar z’n drie te schakelen.
Hij is minder toegeeflijk op deze bochtige wegen dan de andere vier, hoewel ie stabieler is dan de zwierige Citroën. De sportophanging van deze uitvoering is overigens een optie. Verder is de Corsa best oké. Alleen heeft ie geen reeks innovaties ondergaan. Hij is dus wat braver dan de Citroën C3 en de Nissan Micra, en niet zo goed afgewerkt of doorontwikkeld als de Ford Fiesta en de Ibiza. Dat zijn echt behoorlijk complete auto’s. Hij is simpelweg een goedkoop, eigenlijk probleemloos transportmiddel.

Hoe is hij in dagelijks gebruik?

Een van de vele exemplaren die vorig jaar werden verkocht, staat nu in de garage van de ouders van een van onze redacteuren. De hond past achterin, en de verkoper bood hen zoveel korting dat de benzine naar huis ongeveer duurder zou zijn geweest dan het kopen van de hele auto. Het is vaak zo dat een auto die geen enkele indruk maakt op liefhebbers, precies goed genoeg is voor vele kopers, omdat ie simpelweg aan hun eisen voldoet. Vergelijk het maar met je koel-vriescombinatie. Misschien ken je het merk, maar de precieze modelnaam ken je vast niet, en toch gebruik je ‘m elke dag.

Wat zijn de twee beste auto’s?

De twee beste auto’s zijn de Fiesta en de Seat Ibiza, en die gaan neus aan neus. Dat is waarschijnlijk een groot compliment voor de Fiesta, die partij kan geven aan een op een geheel nieuw platform gebouwd VW-product (en dat is dan waarschijnlijk weer goed nieuws voor de komende Polo, Audi A1 en Skoda Fabia). Z’n weggedrag is speels, hij communiceert met je en hij kan zich meten met de extreem volwassen Seat als het aankomt op verfijning. Het windgeruis is slim onderdrukt in de nieuwe Ford Fiesta – de portierspiegels zijn bijvoorbeeld opvallend klein, dat helpt – en de motor hoor je louter in de verte.

Seat Ibiza

De nieuwe Seat Ibiza, tot slot, is ontzettend vermakelijk om te rijden en durft daarmee te gaan waar weinig andere b-segmenters hun snuiten te durven laten zien: in het territorium van de Fiesta. De Seat stuurt accuraat en is, zelfs op optionele velgen van 18 inch, onderweg heel stil. Hij staat z’n mannetje, ook op momenten waarop de Ford het op z’n heupen krijgt. Objectief gezien is ie, met een fractie van een procent voorsprong, de beste allrounder in dit gezelschap. Natuurlijk is het nog altijd zo dat als je langer dan drie seconden goed naar het bekend aanvoelende Seat Ibiza-interieur kijkt, je hard plastic ziet zitten, bijvoorbeeld rond de bekerhouders en bij de deurhendels. Het is allemaal ook nog eens behoorlijk monochroom en saai. We bedoelen maar: echt vrolijk word je er niet van, en er valt geen leer te bekennen. De bediening is logisch. Het stuur is klein. Het touchscreen is groot en snel, en er is een CarPlay-‘knop’ naast de gebruikelijke navigatie- en radioschakelaars.

Seat is wakker geworden

Zich realiserend dat mensen die auto’s kopen in deze prijsklasse ook nieuwe technologie verwachten voor hun centen. Dat ontwaken is geen moment te vroeg geweest. De iets vriendelijker cockpit van de Ford Fiesta is minstens zo goed uitgerust. Al biedt ie achterin minder ruimte. Ze zijn even snel, maar de kortere versnellingen van de Ford Fiesta zorgen ervoor dat ie handiger is in het stadsverkeer. De Fiesta schakelt ook iets soepeler. Maar de bak van de Seat is een heel stuk beter dan die in de oude versie. We hebben deze twee auto’s echt te uit en te na vergeleken. En nu moeten we een pijnlijke beslissing nemen. Het is bijna wreed om ze te scheiden.
Maar er is altijd de natuurlijke orde der dingen. Die wetmatigheid zorgt ervoor dat de Ford Fiesta deze test wint. Het is de terugkeer van de koning. Al is het in een nieuwe mantel; hij is de nieuwe baas. Dus wil je dat je verse hatchbackje vertrouwd aanvoelt. Dan zit je snor met de nieuwe Ford Fiesta. Maar wil je iets anders dan anders, dan zou je kunnen kiezen voor iets Spaans met messcherpe styling. Het is Seat eindelijk gelukt: ze bieden het beste alternatief.

















Specificaties Nissan Micra IG-T 90 Tekna


Motor
898 cc
driecilinder turbo
90 pk @ 5.500 tpm
140 Nm @ 2.250 tpm

Aandrijving
voorwielen
5v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 12,1 s
top 175 km/u
Verbruik (gemiddeld)
4,6 l/100 km
104 g/km CO2 B label

Afmetingen
3.999 x 1.743 x 1.455 mm
(l x b x h)
2.525 mm (wielbasis)
1.001 kg
41 l (benzine)
300/1.004 l (bagage)

Prijzen
€ 20.590 (NL)
€ 19.390 (B)

Specificaties Citroën C3 PureTech 110 Shine


Motor
1.199 cc
driecilinder turbo
110 pk @ 5.500 tpm
205 Nm @ 1.500 tpm

Aandrijving
voorwielen
5v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 10,4 s
top 188 km/u
Verbruik (gemiddeld)
4,6 l/100 km
103 g/km CO2 B Label

Afmetingen
3.996 x 1.749 x 1.474 mm
(l x b x h)
2.540 mm (wielbasis)
1.025 kg
45 l (benzine)
300 l (bagage)

Prijzen
€ 20.330 (NL)
€ 17.338 (B)

 

Specificaties Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125 Titanium


Motor
999 cc
driecilinder turbo
125 pk @ 6.500 tpm
170 Nm @ 1.400 tpm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 9,9 s
top 195 km/u
Verbruik (gemiddeld)
4,3 l/100 km
98 g/km CO2 B label

Afmetingen
4.040 x 1.734 x 1.483 mm
(l x b x h)
2.493 mm (wielbasis)
1.044 kg
42 l (benzine)
303/984 l (bagage)

Prijzen
€ 18.095 (NL) – 100 pk
€ 18.415 (B)

Specificaties Seat Ibiza 1.0 TSI 115 pk FR


Motor
999 cc
driecilinder turbo
115 pk @ 5.000 tpm
200 Nm @ 2.000 tpm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 9,3 s
195 km/u

Verbruik (gemiddeld)
4,7 l/100 km
108 g/km CO2 B Label

Afmetingen
4.059 x 1.780 x 1.429 mm
(l x b x h)
2.564 mm (wielbasis)
1.040 kg
40 l (benzine)
355/1.165 l (bagage)

Prijzen
€ 20.500 (NL)
€ 19.780 (B)

Specificaties Opel Corsa 1.0 Turbo 115 pk Innovation


Motor
999 cc
driecilinder turbo
115 pk @ 5.000 tpm
170 Nm @ 1.800 tpm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 10,3 s
top 195 km/u

Verbruik (gemiddeld)
4,9 l/100 km
114 g/km CO2 C label

Afmetingen
4.021 x 1.736 x 1.479 mm
(l x b x h)
2.510 mm (wielbasis)
1.063 kg
45 l (benzine)
280/1.090 l (bagage)

Prijzen
€ 20.599 (NL)
€ 17.875 (B) – Cosmo

 

 

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)