Toyota heeft zichzelf weer bewezen. Een half jaartje geleden presenteerde het merk twee conceptauto’s; de bZ Compact SUV Concept en de C-HR Prologue. Die laatste is vandaag omgetoverd tot een productieauto. Wat blijkt? Toyota verandert vrij weinig aan de conceptauto voor het model dat verkocht gaat worden. Tenminste, als we het over de buitenkant hebben.
Het interieur van het studiemodel blijft achter in de wereld van conceptauto’s. De Toyota C-HR krijgt een gewoon rond stuur en een 8-inch of 12,3-inch middenscherm. Verder zijn er veel echte knoppen op het stuur en op de middenconsole, bijvoorbeeld voor de verwarming.
Verder speelt Toyota in het interieur wat met de binnenverlichting. Zo kun je ervoor kiezen om het moment van de dag te laten weerspiegelen met de interieurverlichting. Dat wil zeggen dat ‘heldere ochtendtinten overgaan naar meer ontspannende avondtinten’. Klinkt gezellig. Daarnaast is er een systeem genaamd ‘Safe Exit Assist’. Daarbij kleurt het interieur rood en krijg je een hoorbare waarschuwing wanneer je de deur bijna tegen een fietser opengooit.
De Prius heeft er een grote broer bij
Terug naar het exterieur. Net als bij de Aygo X kun je de achterkant in het zwart laten uitvoeren. Gedurfd, en het ziet er niet eens heel slecht uit. Overigens is deze two-tone lak een optie en kun je ook voor één kleur kiezen. Wat ook weer net een tikkeltje anders is, is de achterkant. In plaats van alleen het woordmerk achterop te plakken, heeft Toyota haar naam versmolten met het achterlicht.
De Toyota C-HR schakelt zelf over naar elektrisch rijden
Je kunt de C-HR krijgen als mild-hybride of als volwaardige PHEV. De hybrides hebben ofwel een 1,8-liter ofwel een 2,0-liter. De plug-in hybride is er alleen met 2,0-liter motor. De specificaties van de verschillende versies volgen nog. Bij de PHEV krijg je een nieuwe functie genaamd ‘geofencing’. Daarbij schakelt de C-HR automatisch over naar volledig elektrisch rijden als je een lage-emissiezone binnenrijdt.
De nieuwe C-HR is nogal Europees. Hij wordt hier in elkaar geschroefd en is ook ontwikkeld voor Europa. Maar ook Australië krijgt hem, bijvoorbeeld. Rond de jaarwisseling moeten de eerste auto’s naar Nederland komen rollen. Wat je dan betaalt voor de C-HR is nog niet bekend. Voor zijn voorganger ben je nu minimaal 33.395 euro kwijt. Je hebt dus tot nieuwjaar de tijd om te bedenken welke kleurcombinatie jouw C-HR gaat krijgen.
Robert heeft op 24 september 2023 geschreven:
Leuke ontwikkeling. Gister zag ik op de EV Experience de Voyah Free. Nog nooit van gehoord, maar die heeft ook een verlicht logo aan de voorkant.