

Bokst Toyota's opgehoogde A-segmenter zich een weg naar je stoep?
TopGear stapt net uit de nieuwe Toyota Aygo X. In ons meinummer (eind deze maand in de winkel) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Toyota Aygo X
Uitvoering: Envy
Locatie: Barcelona en omstreken
Weersomstandigheden: 15 graden en zonnig
Wij niet, maar Toyota wel. En oh wee als je dat niet doet.
Niet van die logische vragen stellen.
Dit is niet langer een half-Frans hatch-ukkie, maar een eigen model op hetzelfde platform als de Yaris. Hij is flink langer, breder en hoger en de wielbasis groeide met 9 centimeter. Je zit ook 5,5 centimeter hoger en hij heeft meer grondspeling. Hij is zelfs met 18-inch wielen te krijgen. Is dat ‘X’ genoeg voor je?
Zeker. Achterin kúnnen we zitten – vraag niet hoe – maar voorin is er bijvoorbeeld merkbaar meer schouderruimte. De achterbak is ook in orde voor zo’n kleintje: 231 liter, of 829 met de bank plat.
Niet spectaculair natuurlijk, maar zeker vermakelijk. Ondanks dat ie niet snel is, komt ie door z’n lage gewicht oké mee. Op de bergwegen rond Barcelona wringen we hem uit en hebben we een toffe middag, zelfs met 12 km/u. Hij is er met een vijfbak en een CVT met zeven ‘trappen’. Doe ons die eerste maar.
Dat is een doorontwikkelde versie (72 pk, 93 Nm) van de turboloze driecilinder uit de oude Aygo. Hybridisatie was niet nodig – hij stoot minder uit dan zijn voorganger.
Goed. Vanaf de basisuitvoering zijn álle rijhulpjes standaard. Ja, ook stuurhulp en adaptieve cruisecontrol. In Nederland krijg je ook altijd airco, maar voor het 9-inch infotainment uit de Yaris moet je bijbetalen. Er zijn vijf uitvoeringen en op de bovenste twee kun je een elektrisch roldak krijgen.
Hij is er in Nederland vanaf 15.995 euro. Wil je de dikste, dan ben je wel zo’n 25 mille verder.
Natuurlijk is er nog veel meer te vertellen over de Toyota Aygo X. Onze volledige rijtest lees je in TopGear Magazine 203 – vanaf 28 april in de winkel!
Reacties